چطور استراتژی محتوا بنویسیم

فارغ از اینکه برای کسب‌وکارتان فقط بازاریابی محتوایی را پیش گرفته‌اید یا آن را در کنار دیگر انواع بازاریابی دنبال می‌کنید، نیاز دارید که یک استراتژی مشخص برای محتوا داشته باشید؛ یک استراتژی محتوا که بتواند زیربنا و تضمینی برای موفقیت برنامه‌ی بازاریابی شما باشد.

داشتن یک استراتژی محتوای درست‌ودرمان در زمانه‌ای که رقابت کسب‌وکارها برای تسخیر بازار بسیار زیاد است، حیاتی است. بر اساس یک پژوهش، موفق‌ترین بازاریابان B2B، در سال ۲۰۱۸، ۴۰ درصد از بودجه‌ی خود را در بازاریابی محتوایی مصرف کرده‌اند.

به نظر ما هم اولین گام برای پیروزی در رقابت میان غول‌ها داشتن یک سند راهبردی در زمینه‌ی تولید، انتشار محتوا و بازاریابی محتوایی است که به آن استراتژی محتوا می‌گوییم. پس اگر در حال برنامه‌ریزی برای سال آینده هستید و نیاز به ایده‌های تازه‌ای دارید، نوشتن استراتژی محتوایی کسب‌وکار اولین گام شما باشد.


در این مقاله یاد می‌گیرید که:


 

استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا یک برنامه کامل برای مدیریت رسانه‌هایی است که ایجاد کرده‌اید و مالک آن هستید: اعم از رسانه متنی، صوتی، تصویری و … . رسانه‌های شما ممکن است کتاب، نشریات، پادکست، سایت و شبکه‌های اجتماعی‌ای باشد که برای کسب‌وکارتان ساخته‌اید.

احتمالا قبل از اینکه به سایت ما سر بزنید و این مطلب را بخوانید بسیار شنیده‌اید که تولید محتوا برای رشد کسب‌وکار شما ضروری است. از همین رو ما به شما صفر تا صد نوشتن یک استراتژی محتوای درست و حسابی را یاد می‌دهیم. یک استراتژی محتوای شفاف و کامل که بال کسب‌وکار شما برای پریدن خواهد بود.

 

گام‌های پیش از استارت

قبل از تدوین این سند لازم است چند گام اولیه بردارید. اولا مقاله‌ی «محتوا چیست» را بخوانید تا با ذهنی شفاف وارد مرحله نوشتن شوید سپس گام‌های زیر را بردارید.

 

الف) برای چه کسی محتوا تولید می‌کنید؟

مخاطب محتوای شما چه کسی است؟ برای چه تعداد مخاطب محتوا تولید می‌کنید؟ آیا کسب‌وکار شما بیش از یک نوع مشتری دارد؟ در این صورت استراتژی محتوای شما باید برای بیش از یک نوع مخاطب و مشتری طراحی شود.

می‌توانید از انواع مختلف محتوا و کانال‌های ارتباطی مختلف استفاده کنید. این تنوع به شما کمک می‌کند مطالب مختلف را در اختیار انواع مخاطب قرار دهید و با مشتریان متفاوتی که مرتبط هستید تعامل کنید.

 

ب) چه مشکلی از مخاطبانتان را حل می‌کنید؟

در حالت ایده‌آل، محصولات و خدمات شما مشکلاتی از مشتریان شما را حل می‌کنند. علاوه بر آن محتوای تولیدشده توسط نیروهای متخصص هم می‌تواند مخاطبانتان را آموزش دهد که اولا متوجه مشکلشان شوند و ثانیا چطور با خرید محصولات یا خدمات شما مشکل‌شان را حل کنند.

بنابراین یک استراتژی محتوای درست دو گروه را هدف می‌گیرد:

  • هم افرادی که با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و منتظر پیدا شدن راه‌حل هستند؛
  • و هم افرادی از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند و نیاز به راهنمایی و حمایت دارند.

محتوا هم راه‌حل مشکلات را به مخاطبان آموزش می‌دهد و هم مشتریان فعلی شما را تعلیم می‌دهد و باکیفیت می‌کند. بنابراین هدف خود را کاملا مشخص کنید تا بتوانید محتوای درست را به مخاطب درست برسانید.

 

ج) چه چیزی شما را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند؟

رقبای شما همان محصول یا خدماتی را به بازار عرضه می‌کنند که شما. از این رو مشتریان بالقوه شما نیاز دارند بدانند که چرا شما از دیگر رقبایتان بهترید؟ حداقل اینکه باید به آنها بگویید چرا شما فرق می‌کنید؟ اینجا جایی است که محتوا بیش ار هرجای دیگر خودنمایی می‌کند؛ برای اینکه مشتری‌ها را ترغیب کنید از شما خرید کنند نه از رقبایتان، باید ثابت کنید؛ باید ثابت کنید که شما ارزش گوش سپردن دارید.

 

د) در چه فرمت‌های محتوا می‌خواهید؟

محتوای شما چه فرمتی به خود می‌گیرد؟ اینفوگرافیک؟ ویدئو؟ پادکست؟ پست وبلاگ؟ پس از شناسایی موضوعاتی که می‌خواهید منتشر کنید، باید مشخص کنید کدام فرمت برای بیان موضع شما مناسب است؟

 

ه) چه کانال‌هایی قرار است محتوای شما را منتشر کنند؟

درست همانطور که می‌توانید محتوا را در فرمت‌های مختلف ایجاد کنید، می‌توانیید کانال‌های ارتباطی مختلفی را هم برای انتشار محتوا انتخاب کنید. کانال‌ها می‌توانند کانال‌های ارتباطی متعلق به خود شما باشند مانند کتاب و نشریات در فضای آفلاین و وب‌سایت و وبلاگ شما در فضای آنلاین. همچنین ممکن است از رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر استفاده کنید.

 

و) تقویم تولید و انتشار محتوا

بعد از مشخص شدن مخاطب، هدف، فرمت و کانال محتوا باید تقویم تولید و انتشار محتوا را تنظیم کرد. در استراتژی محتوا مهم است مشخص کنیم چه کسی چه محتوایی را کجا و در چه زمانی منتشر کند.

پس از تنظیم یک تقویم موضوعی محتوا، خواهید توانست به هدف بازاریابی محتوایی شرکت‌تان دست یابید و پیام شرکت خود را به گوش همه برسانید و خود را به عنوان بازیگر مقتدر بازار مطرح کنید.

 

چرا کسب‌وکارها به استراتژی محتوا نیاز دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا منبع ارزشمندی مانند ترافیک برای وب سایت خود ایجاد کنند و بر اساس این نفع جدید مشتریان جدیدی بیافرینند.

در موردش فکر کنید؛ اگر بتوانید چند مقاله در وبلاگ سایت‌تان منتشر کنید و مقالات شما با رفتن به صفحه اول نتایج گوگل برای سایت شما ترافیک ارگانیک بیافرینند چقدر ارزشمند خواهد بود. خواهید توانست کاربران وارد شده به سایت را به مشتری تبدیل کنید.

منبع قابل اطمینان و منحصربه‌فردی مانند ترافیک در کنار محتواهای رایگانی مانند کتاب الکترونیکی به شما این امکان را خواهد داد که با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیگر هم کسب درآمد کنید. مطالب شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی نه فقط به جذب مشتری منجر می‌شود، بلکه به آموزش مشتریان کنونی شما کمک می‌کند و در نهایت به برند-آگاهی شما (آشنا شدن مردم با برند شما) یاری می‌رساند.


اکنون، بیایید که جزئیات و نحوه‌ی ایجاد یک استراتژی محتوا را یاد بگیریم.

 

چطور یک استراتژی بازاریابی محتوایی بنویسیم؟ | ۷ مرحله

یک جدول در اکسل یا ورد به شما کمک خواهد کرد استراتژی محتوایتان را در یک یا دو صفحه بنویسید و همه‌چیز را شفاف روبروی خود داشته باشید. هر یک از مراحل زیر می‌تواند یک ستون از جدول استراتژی محتوای شما باشد.

 

۱- اهدافتان را بنویسید

اهداف شما برای ایجاد یک طرح بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید و یک طرح بازاریابی محتوایی بنویسید؟ اهداف خود را تعیین کنید و به صورت مشخص آنها را روی کاغذ بیاورید.

برای مثال ممکن است اهداف شما شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش مخاطب
  • جلب اعتماد مخاطب
  • فروش محصولات یا خدمات
  • آموزش استفاده از محصولات
  • برندآگاهی
  • جلب مشتری بالقوه
  • و …

 

۲- شخصیت مخاطب‌های خود را تعریف کنید

ممکن است قبلا این کار را در استراتژی برند انجام داده باشید. بنابراین کار شما ساده‌تر خواهد بود و در این مرحله در ستون مخاطبان جدول پرسوناهایتان را ردیف خواهید کرد.

اگر این کار را قبلا نکرده‌اید الان دست به کار شوید. برای ایجاد یک طرح موفق، باید پرسونای مخاطبان هدف خود را به طور واضح تعریف کنید. این کار مخصوصا برای کسب‌وکارهایی که به تازگی وارد فضای دیجیتال شده‌اند بسیار اهمیت دارد؛ چراکه با شناخت مخاطبان می‌توانید محتوای متناسب و ارزشمندی، که مخاطبان علاقه دارند، تولید کنید. از قالب تعیین پرسونا که برای شما آماده کرده‌ایم استفاده کنید.

تعیین پرسونا

اگر کسب‌وکار شما سال‌هاست که در فضای دیجیتال فعال است ممکن است بخواهید مخاطبان جدیدی را هدف بگیرید. حتی اگر بخواهید یک گروه جدید از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید یا حتی بخواهید مخاطبان مورد نظر فعلی خود را نگه دارید لازم است سالی یک بار در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید و تصور درستی از پرسونای مخاطب داشته باشید.

پس از اینکه پرسوناهای خود را یافتید آنها را در ستون مخاطبان و در مقابل هدف مورد نظر بنویسید.

 

۳- فرم محتواهایتان را مشخص کنید

اغلب دیجیتال‌مارکترها با تولید محتوای متنی برای سایت شروع می‌کنند که البته کار درستی است؛ اما، دیگر فرمت‌های محتوا را هم در نظر داشته باشید.

مثلا اگر در سال گذشته هفته‌ای یک پست برای سایت تولید می‌کردید امسال آنها را به صورت کتاب الکترونیکی تنظیم کنید و برای دانلود در سایت قرار دهید. همینطور برای آن دسته از مخاطبان که پادکست را ترجیح می‌دهند با استفاده از محتوای موجود محتوای صوتی تولید کنید.


در این باره بیشتر بخوانید: انواع محتوا


بنابراین در این مرحله برای هریک از مخاطبانی که در نظر گرفته‌اید فرم خاصی از محتوا را در نظر بگیرید و در ستون فرم یادداشت کنید.

 

۴- کانال انتشار محتواها را مشخص کنید

می‌خواهید هریک از این انواع محتوا در کدام کانال ارتباطی (اعم از سایت یا شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های آفلاین) منتشر شود؟ هریک از مخاطبان مورد نظر شما کجاها حضور دارند؟ آن را لیست کنید و روبروی فرم‌های مورد نظر یادداشت کنید.

کانال‌های ارتباطی شما با مشتریان یا مخاطبان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سایت / بلاگ
  • شبکه‌های اجتماعی
  • کتاب
  • روزنامه‌ها یا مجلات
  • رادیو و تلویزیون
  • و …

 

۵- درباره‌ی موضوعات محتوا ایده‌پردازی کنید

پس از اینکه پرسونای مخاطب خوب شناختید خواهید دانست که آنها بیشتر به چه مطالبی علاقه دارند. موضوعات مورد علاقه‌ی مخاطبان را یادداشت کنید و با استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت، کلماتی را که در موتور جستجو می‌کنند پیدا کنید. به این کار می‌گویند پژوهش کلمات کلیدی که لازم است وقت زیادی را صرف آن کنید تا در ادامه کارتان راحت‌تر شود. چند تا از ابزارهای پژوهش را در «مقاله ابزارهای رایگان سئو» معرفی کرده‌ایم.

البته می‌توانید فعلا موضوعات کلی را مشخص کنید و پژوهش کلمات کلیدی را به طور کامل‌تر و دقیق‌تر در مرحله‌ی تدوین استراتژی کلمات کلیدی انجام دهید. و آن را در استراتژی محتوا بگنجانید. در این صورت یک استراتژی محتوای بی‌نظیر و حرفه‌ای خواهید داشت.

 

۶- لحن محتوایتان را مشخص کنید

برای نوشتن و ارتباط با مخاطبانتان اصول و قواعدی داشته باشید. با توجه به تصویری که می‌خواهید مخاطبان از شما داشته باشند لحن و ادبیات سخن گفتن با آنها را خوب بشناسید.

لحن شما می‌تواند رسمی، جدی، خشک، علمی، منطقی،اداری، جاافتاده باشد یا محاوره‌ای، غیر رسمی، شوخ، یا ترکیبی از چند نوع لحن. خلاصه در مورد آنها فکر کنید و به آن پایبند بمانید.

 

۷- برنامه‌ای برای انتشار و مدیریت محتوا داشته باشید

برای اینکه استراتژی محتوایی که آماده کرده‌اید کامل باشد باشد یک تقویم محتوا هم به آن اضافه کنید. تقویم محتوا یک برنامه‌ی زمان‌بندی برای انتشار، مدیریت و توزیع محتوا است.


در این باره بیشتر یاد بگیرید: تقویم محتوا چیست و چطور آن را بنویسیم؟


بنابراین استراتژی محتوا باید از فرایند تولید محتوا فراتر برود. با کمک یک تقویم انتشار محتوا در بلاگ و شبکه‌های اجتماعی به دیده‌شدن محتوا کمک کنید، همچنین یک استراتژی سئو داشته باشید و به محتوا کمک کنید جایگاه بالاتری در صفحه نتایج گوگل داشته باشد.


در این باره بخوانید: سئو چیست


همچنین حواستان به مناسبت‌ها و تعطیلی‌های تقویم رسمی کشور باشد و بر اساس آن تقویم محتوای خود را ویرایش کنید. وقت بگذارید و خلاقیت داشته باشید. به طور کلی محتوای منتشرشده را مدیریت کنید و ببینید که چگونه می‌توانید به خواناتر شدن آنها کمک کنید.

 

نتیجه

پس از مشخص شدن هدف، مخاطب، فرمت، کانال‌های انتشار محتوا، موضوع محتوا و در نهایت نوشتن استراتژی کلمات کلیدی و تقویم محتوا یک استراتژی کامل و بی‌نظیر خواهید داشت. این سند، استراتژی محتوایی کسب‌وکار شماست و میلیون‌ها ارزش دارد؛ چراکه نوشتن آن کار هرکسی نیست و هر کسب‌وکاری هم چنین سندی ندارد.

در این مقاله دانستید که دقیقا استراتژی محتوا چیست و چگونه باید آن را نوشت. این مقاله را برای آن دسته از عزیزانی نوشته‌ایم که به وجود استراتژی برای موفقیت ایمان دارند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به استراتژی ایمان دارید نظرتان را در مورد این مقاله برای ما بنویسید.

سؤالاتتان را هم می‌توانید کامنت کنید تا به شما پاسخ دهیم.

منبع
hubspot

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و بازاریابی محتوایی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، از تجربه و مهارت‌هایش برای موفقیت کسب‌وکارها در جذب مخاطب از موتورهای جستجو و تبدیل آنها به مشتری استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید