انواع محتوا برای بلاگ

7 نوع محتوای اصلی

در این مقاله ۷ نوع محتوا برای بلاگ معرفی می‌کنیم. البته ممکن است انواع دیگری از محتوا هم وجود داشته باشد که از قلم افتاده است و نیاز است با یادآوری شما به این لیست اضافه کنیم. همچنین ممکن است انواع دیگری از محتوا از ترکیب این ۶ محتوا به وجود بیاید.

بنابراین در این مقاله ۷ نوع اصلی محتوا برای بلاگ را برای شما فهرست کرده‌ایم و درباره‌ی هرکدام توضیحاتی خواهیم داد. شناخت انواع محتوا به شما کمک می‌کند که بتوانید با توجه به مخاطب و هدف‌تان از انتشار محتوا، بهترین نوع را انتخاب کنید و در استراتژی محتوای بلاگ‌تان بگنجانید.

بنابراین این مقاله برای تولیدکنندگان، مدیران و استراتژیست‌های محتوا بسیار کارآمد خواهد بود.

 

۱- مقاله / پست وبلاگ

همین محتوایی که در محتواژه می‌خوانید یک مقاله است؛ یک محتوای متنی که به صورت یک پست بلاگ منتشر می‌شود. اخبار شرکت، اطلاعیه‌هایی درباره‎ی محصولات فروشگاه، داستان یا مقالاتی علمی جزو همین نوع محتوا هستند. مثل یک روزنامه یا مجله‌ی سنتی که مقالاتی را منتشر می‌کند، شما هم می‌توانید مقاله منتشر کنید و از مزایای آن برای سایت‌تان بهره ببرید.

البته ممکن است برخی بین مقاله و پست وبلاگ تفاوت‌هایی قائل باشند. وقتی از آنها می‌پرسیم پست وبلاگ را تعریف کنید می‌گویند:

محتوای وبلاگ می‌تواند قالب‌های مختلفی داشته باشد و معمولاً برای آموزش مشتریان جستجوگر مفید است. پست‌های وبلاگ ها معمولاً حداقل ۱۵۰۰ کلمه دارند و به مخاطبان شما کمک می‌کنند تا مشکلی را حل کنند و آنها را به انجام کارهایی تشویق می‌کند که هیجان‌انگیز است. (و متعاقباً دلیلی برای استفاده از محصول یا خدمتی که دارید به دست آنها می‌دهد.)

آنها در ضمن مقاله را یک محتوای علمی یا تحلیلی می‌دانند که لزوما بر اساس نیاز مخاطب نوشته نشده است.

به هرحال ما همه‌ی محتواهای متنی را که به صورت یک متن نوشته می‌شوند و در بلاگ سایت منتشر می‌شوند، را جزو مقالات محسوب می‌کنیم.

مهم‌ترین سود مقالات جنبه‌ی سئویی آن است. مقالات شما می‌توانند با کلمات کلیدی خاصی در موتورهای جستجو نمایش داده شوند و ترافیک زیادی را به سایت شما روانه کنند.

اشتباهات رایجی که نباید مرتکب شوید

الف) انتشار نامنظم: ارسال نامنظم پست باعث می‌شود شما یا تیم‌تان به این کار عادت نکنید و خوانندگان بیشتر یا وفادار را از دست بدهید. همچنین، به یاد داشته باشید که مرتباً پست‌هایی را که در موتور جستجو رتبه دارند به روز نگه دارید.

ب) عدم بهینه‌سازی وبلاگ برای فروش یا خلق مشتری: همیشه CTA داشته باشید؛ یعنی از خوانندگان بخواهید کاری انجام دهند. مثلا چیزی را دانلود کنند، وارد صفحه‌ی دیگری شوند یا محصول شما را بخرند و … . خلاصه مطالب شما باید برای هدفی نوشته شده باشد که در نهایت برای شما به درآمد ختم می‌شود.

ج) نداشتن لینک: اغلب وبلاگ‌ها می‌خواهند کاربران را به مشتری تبدیل کنند. بیشتر اوقات این فرایند زمان می‌برد. بنابراین از لینک‌سازی داخلی بین برگه‌های سایت‌تان استفاده کنید تا کاربران را برای تبدیل شدن به مشتری آماده کنید.

د) نادیده‌گرفتن کلمات کلیدی: اگر می‌خواهید سایت شما در موتورهای جستجو دیده شود کلمات کلیدی را نادیده نگیرید. هر پست وبلاگ باید کلمات کلیدی داشته باشد؛ کلمات کلیدی‌ای که مخاطبان هدف شما را وارد سایت کند.

 


برای اینکه بدانید بهینه‌سازی محتوا برای موتور جستجو یا سئو چست این مطلب را هم بخوانید: سئو چیست


 

۲- صوت یا محتوای صوتی

این روزها پادکست روزبه‌روز در حال محبوب‌تر شدن است و شما می‌توانید با تولید پادکست (یا در ساده‌ترین حالت نسخه‌ی صوتی مقاله‌تان) افراد بیشتری به وبلاگ‌تان جذب کنید.

با استفاده از ابزار رایگان و ساده‌ی Audacity می‌توانید صدای خودتان را ضبط کنید و با اندکی تمرین آن را ویرایش کنید. نسخه‌ی صوتی پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی و درس‌گفتارها می‌توانند پیشنهاد نخست باشند. می‌توانید فایل‌های صوتی‌تان را در سرویس‌های میزبانی‌ای مانند Libsyn یا SoundCloud آپلود کنید و کد جاگذاری (embed code) آن را پایین یک مقاله یا در پستی مستقل منتشر کنید.

 

۳- بررسی موردی / Case Study

یک مطالعه موردی داستان احساس یا تجربه‌ی مشتری را هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما به اشتراک می‌گذارد. مطالعات موردی بررسی‌های عمیقی هستند که یک سناریو یا نمونه‌ی خاص را با دانش و تجربه بررسی و ارائه می‌دهند. مثلا شما محتواژه را به عنوان یک نمونه‌ی موردی از نظر سئو بررسی می‌کنید و یافته‌هایتان را منتشر می‌کنید.

محتواهای اینچنینی به دلایل مختلف خارق‌العاده هستند: خاص هستند و اغلب کاربران سایت آن را می‌خوانند و از آن یاد می‌گیرند. این محتواها به مخاطبانتان این حس را منتقل می‌کنند که رهبر بازار هستید و نسبت به دیگر انواع محتوا بیشترین به‌اشتراک‌گذاری را دارند.

این نوع از محتواها می‌توانند در چندین قالب مختلف مانند فیلم، متن یا عکس داشته باشند.

مطالعات موردی یک مدل ساده دارند: یک مقدمه یا خلاصه‌ای از مطالعه، مسئله یا فرضیه‌هایی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، توضیح راه‌حل‌ها و سپس رسیدن به نتیجه.

بزرگترین خطایی که در مطالعات موردی دیدیم این است که نویسندگان به نتایج گزارش اکتفا می‌کنند. در حالی‌که این کار برای خوانندگان خسته‌کننده است، خوانندگان اولا باید بدانند که گزارش در مورد چیست، سپس بدانند که مشکل کجاست و راه‌حل‌های نویسنده چیست. سپس با استفاده از آمار و چارت و نمودار نتایج را ببینند. بنابراین برای یک پست مطالعه‌ی موردی یک سیر داستانی در نظر بگیرید تا خواننده را با خود درگیر کند.

 

۴- ای‌بوک یا کتاب الکترونیکی

فرایند نوشتن یک کتاب زمان‌بر است اما آنقدر مفید است که به زمان و هزینه‌اش می‌ارزد. دانلود آنها همیشه می‌تواند بهانه‌ای باشد برای گرفتن آدرس ایمیل و شماره تماس کاربران سایت. اگر خودتان زمان ندارید و می‌توانید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید یک نویسنده استخدام کنید.

کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند پنج صفحه یا سی صفحه یا بیشتر باشند. آنچه مهم است کمیت نیست بلکه ارزش افزوده‌ای است که به مخاطبان منتقل می‌کنند. مخاطب نباید از اینکه کتاب شما را دانلود کرده است پشیمان شود. او باید علاوه بر اطلاعات کلی یک راه‌حل برای مشکلاتش در کتاب پیدا کند.

در این صورت است که او تبدیل به مشتری شما خواهد شد و شما را به خاطر خواهد سپرد.

 

۵- اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک به شما امکان می‌دهد حجم اطلاعات زیادی را با روشی جالب و آسان و قابل درک برای مخاطب در یک تصویر قرار دهید. اینفوگرافیک‌ها به خاطر زیبایی بصری و به‌اشتراک‌گذاشته‌شدن زیاد بسیار محبوب هستند اگرچه ساخت و طراحی آنها زمان‌بر و هزینه‌بر است.

به خاطر اینکه اینفوگرافیک‌ها به سرعت منتشر می‌شوند و به راحتی توسط کاربران به اشتراگ گذاشته می‌شوند ارزش لینک سازی زیادی دارند و مهم است که آن را در استراتژی محتوای خود جا دهید.

البته انواع مختلفی از اینفوگرافیک‌ها وجود دارد؛ اما، موردی که همیشه باید آن را در نظر بگیرید سادگی در طراحی است؛ به طوری که مخاطب خسته و گیج نشود.

 

۶- الکوها یا چک‌لیست‌هایی برای دانلود

دانلود این نوع از انواع محتوا برای برند شما بسیار مفید است. چک‌لیست‌ها یا قالب‌های راهنمایی که به کاربران کمک می‌کنند صفر تا صد یک کار را پیش ببرند بسیار مفید و لذت‌آفرین است. این محتواها یک منبع عالی هستند که کاربران بارها از آن استفاده می‌کنند و مهم‌تر آنکه از شما وقت و هزینه‌ی زیادی نمی‌برد. در ازای ثبت‌نام در سایت یا اشتراک ایمیل به کاربران‌تان چک‌لیست هدیه دهید.

در طراحی الگوها و چک‌لیست‌ها دو نکته را رعایت کنید: سادگی و خلوت‌بودن نکته‌ی مهم طراحی است، همچنین برندتان را به نحوی غیرگل‌درشت در طراحی بگنجانید.

 

۷- ویدئو

کسب‌وکارها در ایران به علت سخت‌بودن و هزینه‌بر بودن  کمتر از ساخت ویدئو در استراتژی محتوایشان استفاده می‌کنند. ویدئو پویا است، جذاب است و کاربران تمایل بیشتری به تماشای ویدئو دارند تا خواندن یک متن.

بنابراین حتما تولید ویدئو را در استراتژی بازاریابی محتوای خود بگنجانید. جالب است بدانید تعداد کاربرانی که ویدئویی راجع به یک محصول تماشا می‌کنند چهار برابر بیشتر از کاربرانی است که ترجیح می‌دهند در مورد آن محصول بخوانند.

فقط یک نکته‌ی مهم: ویدئوهایتان را با هدف خلق کنید. یعنی به مخاطب چیزی اضافه کنید و در پایان از او بخواهید که کاری انجام دهد. مثلا یک صفحه از سایت‌تان را به او معرفی کنید و از او بخواهید شما را دنبال کند.

 

در نهایت

وبلاگ‌نویسی و تولید محتوای متنی و مقاله سنگ بنای استراتژی بازاریابی محتوا شما باشد. اما تنها نوع محتوایی نباشد که برای افزایش ترافیک، یافتن مشتری و هدایت کاربران برای خرید استفاده می‌کنید. یک استراتژی بازاریابی جامع همه‌ی انواع محتوا را در خود جا می‌دهد (البته با توجه به نوع کسب‌وکار و هدف و نوع مخاطب). یک استراتژی محتوای کامل نتایج بلندمدت، پایدار و قابل‌توجهی به بار می‌آورد که باورکردنی نیست.

اگر نوع دیگری از محتوا را می‌شناسید که می‌توانید به لیست ما اضافه کنید زیر این پست ذکر کنید.

منبع
adespressocoschedule

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و بازاریابی محتوایی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، از تجربه و مهارت‌هایش برای موفقیت کسب‌وکارها در جذب مخاطب از موتورهای جستجو و تبدیل آنها به مشتری استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
بستن