سئو چیست / سئو یا “بهینه‌سازی موتور جستجو” به زبان خیلی خیلی ساده

وقتی سایتی ایجاد می‌کنید و محتوای خود را روی آن بارگذاری می‌کنید تضمینی وجود ندارد که کاربران اینترنت آن را پیدا کنند و بخوانند. کاربران اینترنت قبل از معروف‌شدن سایت‌تان که نمی‌توانند مستقیم آدرسش را وارد کنند پو اصلاً از وجودش خبر ندارند. پس باید به نحوی از موتورهای جستجویی مثل گوگل و بینگ بخواهید که محتوای شما را به جستجوگران نمایش دهند.

آمارها می‌گویند که در هر ثانیه بیش از ۷۰ هزار جستجو در گوگل انجام می‌شود. تقریباً ۲۲۷ میلیون جستجو در ساعت و حدود ۵.۴ میلیارد جستجو در گوگل در روز است. پس حیف است که شما از این رقابت جا بمانید و مطالب مفید سایت‌تان به جستجوگران گوگل، که هر روز زیادتر هم می‌شوند، نمایش داده نشود.

سئو چیست

سئو فارسی‌نوشتِ SEO است و SEO حروف اول عبارت Search Engine Optimization. بنابراین سئو یعنی بهینه‌سازی (برای) موتور جستجو.

خوب است بدانید که بیش از ۵۰ درصد کاربران اینترنت در جهان، مطالب خود را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند. به نظر می‌رسد این عدد در ایران ۹۰ درصد باشد؛ یعنی ده درصد از موتوهای جستجوی دیگر استفاده می‌کنند. بنابراین اگر بخواهیم یک تعریف خیلی خودمانی از سئو ارائه دهیم؛ سئوی سایت به معنای رعایت اصول و قوانین گوگل است.

 

چرا سئو لازم است؟

اما چرا سئو مهم است؟ قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم خوب است بدانید که موتورهای جستجو چطور سایت شما را ایندکس (Index) می‌کنند. ایندکس‌کردن به معنای کپی شدن سایت شما توسط ربات‌های موتور جستجو است. ربات یا ربات‌های موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند، محتوای سایت شما را می‌خوانند و یک کپی از آن را برای خود نگه می‌دارند.پس از آن، با توجه به کلمات کلیدی مطلب شما و سرچ شدن آن کلمه توسط یک کاربر در موتور جستجو، محتوای شما را به کاربر در یک صفحه‌ای جداگانه به نام صفحه نتایج سرچ (SERP) نشان می‌دهند.

موتورهای جستجو این کار را با کراولینگ یا خزیدن (Web Crawler) انجام می‌دهند. به عبارت دیگر ربات‌ها در سایت شما می‌خزند و محتوای سایت شما را برای خود کپی می‌کنند تا در زمان لازم به کاربران خود نشان دهند.


درباره موتورهای جستجو بخوانید: موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند؟


پس سئو لازم است تا مطالب شما توسط موتورهای جستجو به جستجوکنندگان پیشنهاد شود. هرچقدر این کار بهتر انجام شود افراد بیشتری از طریق جستجو در موتورهای جستجو، مثل گوگل، وارد سایت شما می‌شوند.

بدیهی است که قرار گرفتن سایت شما در صفحه‌ی اول صفحه نتایج سرچ مساوی است با ورود بیشتر کاربر (user) به سایت شما. هرچه جایگاه شما در صفحه‌ی نتایج سرچ بالاتر باشد ورودی سایت شما بیشتر می‌شود. چرا؟

به رفتار خودتان وقتی موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنید دقت کنید. شما معمولاً روی لینک اول و دوم کلیک می‌کنید و اگر به نتیجه نرسیدید لینک‌های پیشنهادشده‌ی دیگر توسط گوگل را امتحان می‌کنید. از این‌رو رقابت سایت‌ها بر سر اول شدن بسیار بسیار بالاست.

 

سئوکار کیست؟

اما بارها شنیده که که فردی خود را متخصص سئو معرفی می‌کند یا آگهی‌های استخدامی را مشاهده کرده‌اید که دنبال کارشناس سئو هستند. در یک کلام سئوکار کسی است که با روش‌ها و تکنیک‌هایی که بلد است ورودی سایت شما زا از موتورهای جستجو افزایش می‌دهد.

 

برای بهبود سئوی سایت روش‌های مختلفی وجود دارد. بیایید با انواع سئو آشنا شویم:

 

انواع سئو کدامند؟

در یک تقسیم (بر اساس قانونی‌بودن) چهار نوع سئو وجود دارد:

  • سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  • سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)
  • سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
  • سئوی منفی (Negative SEO)

تفاوت هرکدام از اینها در سرعت جواب دادن، قیمت، ریسک و ارزش‌شان است.

سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه سریع‌تر از همه‌ی انواع دیگر سئو جواب می‌دهد. ممکن است دوهفته‌ای سایت یا یک صفحه یا نوشته از سایت شما در رتبه‌های اول صفحه‌ی نتایج جستجو قرار گیرد و به نحو محسوسی ورودی سایت شما افزایش پیدا کند. اما واقعیت این است سئوی درست‌وحسابی به این سرعت جواب نمی‌دهد.

در واقع سئوی کلاه سیاه استفاده از روش‌های میانبری است که دقیقاً بر خلاف آن قوانین و دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو تعیین می‌کنند.

این روش باعث می‌شود موتورهای جستجو به جای بهبود جایگاه سایت یا صفحات سایت شما سایت شما را جریمه (Penalty) کنند. خوب است بدانید موتور جستجویی مثل گوگل سالی ۵۰۰-۶۰۰ بار الگوریتم‌ها (قوانین و روش‌های ایندکس کردن مطالب دنیای انیترنت) ی خود را به روز می‌کند و پس از هر بار تغییر یا اصلاح رتبه سایت‌ها جابجا می‌شود. اگر سایتی از روشی غیر از روش‌های قانونی استفاده کرده باشد با جریمه‌های متفاوت توسط گوگل روبرو می‌شود.

نتیجه اینکه سرعت جواب دادن و ریسک این سئو بالاست اما قیمت و ارزش آن پایین است. در یک جمله سئوی کلاه سیاه کلاه گذاشتن سر موتورهای جستجوست.

سئوی کلاه سفید

در مقابل سئوی کلاه سیاه سئوی کلاه سفید وجود دارد. سئوی کلاه سفید دقیقاً رعایت دستورالعمل‌های موتورهای جستجو است برای کسب جایگاه بهتر در صفحه‌ی نتایج جستجو. این نوع از انواع سئو زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن می‌خواهد. در مقابل کمترین ریسک و بیشترین ارزش را دارد. خب بالتبع قیمت آن هم بالاست.

سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری چیری میان این دو نوع سئو است. می‌توان گفت استفاده از روش‌هایی است که موتورهای جستجو صراحتاً آنها را ممنوع نکرده‌اند.

 

در یک تقسیم دیگر دو نوع سئو وجود دارد:

  • سئوی آن‌پیج (On-page SEO)
  • سئوی آف‌پیج (Off-page SEO)

سئوی آن‌پیج که برخی اوقات سئوی داخلی هم خوانده می‌شود به معنای بهبود خود سایت و محتوای سایت است. به بیان کلی تولید محتوای مفید، مرتبط، خوانا و به طور کلی محتوای ارزشمند است؛ محتوایی که مخاطب همان را می‌خواهد و برای خواندن آن وقت صرف می‌کند.

به بیان کلی سئوی آف‌پیج که برخی اوقات به آن سئوی خارجی هم می‌گویند، بالابردن اعتبار سایت، بیرون از خود سایت است. مثلا در سایت‌های دیگر از سایت شما، برند شما، محتوایی که تولید کرده‌اید اسم ببرند و به آن لینک داده باشند. موتورهای جستجو روش‌هایی دارند که این چیزها را خیلی خوب می‌فهمند.


دربارۀ انواع سئو بخوانید: کلاه‌سیاه، کلاه‌سفید و کلاه‌خاکستری، آن‌پیج و آف‌پیج


 

چطور سئو یاد بگیریم؟

دانش سئو عمر زیادی ندارد. اگرچه همزمان با تولد موتورهای جستجو سئو هم متولد شده اما اگر بخواهیم آن را یک تخصص و دانش تلقی کنیم نمی‌توان عمر آن را بیش از ده سال دانست. اگرچه هرروز با رشد و توسعه‌ی وب، سئو هم پیچیده‌تر می‌شود اما متخصص‌شدن در آن زمان زیادی نمی‌برد. این دانش نسبت به دیگر دانش‌ها نوزاد محسوب می‌شود و با پشتکار می‌توان در زمان نسبتاً کوتاهی در آن متخصص شد.

آنچه می‌تواند شما را وارد دنیای سئو کند خواندن همین مقالاتی است که امثال من در دنیای وب منتشر می‌کنند. اگر زبان انگلیسی قوی‌ای داشته باشید کارتان سریع‌تر هم راه می‌افتد. اما پیشنهاد من این است که یک وبلاگ راه‌اندازی کنید (پیشنهاد من یک وبلاگ وردپرسی است)، برای وبلاگتان محتوا تولید کنید و سعی کنید اصولی را می‌خوانید و یاد می‌گیرید در آنجا پیاده کنید.

 

در آخر

شما تا اینجا می‌دانید که سئو چیست اما باید بیشتر از اینها مطالعه کنید تا با جزئیات بهتر آشنا شوید. محتواژه اصول را پله پله به شما آموزش می‌دهد و اگر وقت بگذارید می‌توانید در کنار کارهای دیگرتان در دانش سئو متخصص شوید.

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و بازاریابی محتوایی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، از تجربه و مهارت‌هایش برای موفقیت کسب‌وکارها در جذب مخاطب از موتورهای جستجو و تبدیل آنها به مشتری استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید