معرفی ابزارهای رایگان سئو

یک سئوکار خوب همواره از ابزارهای سئو البته ابزارهای خوب و حرفه‌ای، استفاده می‌کند. ابزارهایی که او را در تحلیل، هدف‌گذاری و اجرای دستورالعمل‌های بهینه‌سازی کمک می‌کنند. سئوی تکنیکال یا فنی، پژوهش کلمه کلیدی، ردیابی رتبه، بهینه‌سازی محتوا، تحلیل بک‌لینک، سئوی ویدئو و لینک‌سازی تکنیک‌هایی ضروری هستند که یک سئو کار حرفه‌ای به وسیله ابزارهای حرفه‌ای آنها را اجرا می‌کند. ما در این مقاله به معرفی ابزارهای رایگان سئو می‌پردازیم که البته چیزی از ابزارهای پولی کم ندارند.

 

ابزارهای سئوی فنی سایت

 

گوگل آنالیتیکز / Google Analytics

گوگل آنالیتیکزضروری‌ترین ابزار مورد نیاز یک سئوکار ماهر ابزاری تحلیلی است که به او آمار و ارقام درست و جامعی تحویل دهد. آمار بازدید، ورود، خروج، نحوه ورود کاربر، دستگاه مورد استفاده، میزان ماندگاری در سایت و بسیاری آمار دیگر به نحو مقایسه‌ای که آنقدر ارزشمندند که باید دست گوگل‌آنالیتیکز و درواقع گوگل را بابت رایگان عرضه کردن آنها بوسید.

 

برای راه‌اندازی آنالیتیکز لازم است در سایت گوگل آنالیتیکز ثبت‌نام (sign up) کنید و یک کد (script code) را در هدر (header) سایت‌تان قرار دهید. احتمالا پس از یکی دو روز گوگل آنالیتیکز آمار و ارقام سایتتان را به شما نشان خواهد داد. همچنین می‌توان اپ آن را روی موبایلتان نصب کنید تا به راحتی آمار سایت‌تان را در گوشی هوشمندتان رصد کنید.

نکته مهم این است که گوگل دسترسی ایرانی‌ها به این سایت را محدود کرده است. اما نگران نباشید! شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی با فیلترشکن از آن استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکز


آدرس سایت:

https://analytics.google.com/analytics/web/


 

میز فرمان جستجوی گوگل / Google Search Console

میز فرمان یا همان کنسول گوگل دیگر ابزار فوق‌العاده گوگل است که به تنهایی مجموعه‌ای از ابزارهای سئو را در اختیار شما قرار می‌دهد. یک آمار کلی از تعداد کلیک‌هایی که روی لینک‌ صفحات سایت شما (در صفحات نتایج جستجوی گوگل) انجام شده است و چند آمار به دردبخور دیگر که می‌تواند جایگاه شما در گوگل را برایتان به تصویر بکشد. همچنین شما از طریق میز فرمان می‌توانید نقشه سایت‌تان را برای ایندکس بهتر سایت در اختیار ربات‌های گوگل قرار دهید یا به ربات‌های موتورهای جستجو بگوییت چه صفحاتی از سایتتان را ایندکس کنند و چه صفحاتی را بیخیال شوند.

گوگل سرچ کنسول


آدرس سایت:

https://www.google.com/webmasters/tools


وورَنک / WooRank

اگر کروم مرورگر محبوب شما است و از آن برای مرور سایت‌های دنیای وب استفاده می‌کنید «وورنک» را فراموش نکنید. وورنک یک افزونه (extension) رایگان است که در نوار بالایی مرورگر کامپیوترتان قرار می‌گیرد.

فقط کافی است هنگامی که در سایت مورد نظرتان هستید روی آن کلیک کنید و  سپس در صفحه‌ای جداگانه تجزیه و تحلیل این افزونه از سایت را مشاهده کنید. این ابزار اطلاعات مفیدی (مانند اینکه آیا سایت شما برای موبایل بهینه‌سازی شده و سرعت بارگیری آن چقدر است) را یکجا در اختیارتان قرار می‌دهد و اگر مشکلی باشد به شما آموزش می‌دهد که چطور آنها را رفع کنید.

اگرچه می‌توانید از این افزونه برای سایت خودتان استفاده کنید، اما تجربه نشان داده این ابزار حتی برای تجزیه و تحلیل سایت‌های رقیب بهتر است. می‌توانید فقط با یک کلیک خیلی چیزها از سایت‌های رقیب بفهمید و متوجه شوید که چرا سئوی سایت آنها از مال شما بهتر یا بدتر است.


آدرس اکستنشن:

https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-website-analysis


تشخیص‌دهنده جریمه سایت / Website Penalty Indicator

مشتاق نیستید بدانید که آیا سایت شما توسط گوگل مجازات (Penalty) شده یا نه؟ خب، سایتی که در اینجا معرفی می‌کنیم یکی از مهمترین ابزارهای سئو است که می‌تواند وضعیت کنونی سایت شما یا مشتری شما را به خوبی نشان دهد. این ابزار علاوه بر نشان دادن ترافیک ارگانیک (کاربران ورودی به سایت از طریق موتورهای جستجو)، بر اساس آنچه از الگوریتم‌های گوگل می‌داند (یا ممکن است به آنها دسترسی داشته باشد)، زمان‌هایی که سایت جریمه شده است و نوع جریمه را نشان می‌دهد.

تشخیص‌دهنده جریمه سایت


آدرس سایت:

feinternational.com/website-penalty-indicator/


ابزارهای پژوهش کلمه کلیدی

راستش را بخواهید به ندرت سایت رایگانی پیدا می‌شود که برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای فارسی‌زبانان مناسب باشد. در اینجا ما دو ابزار مفید و کافی را برای شما معرفی می‌کنیم. اولی به خود منبع وصل است و دومی بر اساس الگوریتم‌های خودش کلمات کلیدی مناسبی برای موضوع موردنظرمان پیشنهاد می‌دهد.

 

برنامه‌ریزِ کلیدواژه گوگل / Google Keyword Planner

برنامه‌ریز کلیدواژه یا کلمه کلیدیِ گوگل (GKP) تنها ابزار این حوزه از سئو است که اطلاعات را مستقیما از خود منبع در اختیارتان می‌گذارد. از نام این ابزار پیدا است که می‌داند در دیتابیس گوگل چه خبر است.

این ابزار همان «گوگل أدوُردز» معروف است که به تازگی به «گوگل أدز» تغییر نام داده. این ابزار به شما می‌گوید که مشتری‌های سایت شما یا خریداران واقعی محصول شما احتمالا چه چیزی را در گوگل سرچ می‌کنند. از این رو شما به راحتی درخواهید یافت که باید روی چه کلمات کلیدی‌ای در سایتتان بیشتر کار کنید.

اگرچه این سایت برای ایرانی‌ها محدود شده اما با فیلترشکن به راحتی قابل دسترس است. لازم است بدانید که این سایت برای سفارش تبلیغات در گوگل است. مثلا شما اگر یک حساب بین‌المللی داشته باشید می‌توانید جایگاه نخست یک کلمه کلیدی را در صفحه نتایج جستجوی گوگل برای سایت یا برگه‌ای از سایت‌تان بخرید.

پس از عضو شدن در سایت (به وسیله حساب گوگل‌تان) وقتی مشخصات اولیه سایتتان را در فرم مربوطه پر کردید، در بخش “keywords” با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی‌تان و سپس کلیک کردن روی دکمه “More like this” کلمات مشابه و ارزشمندی را پیدا می‌کنید.

گوگل ادز


آدرس سایت:

https://ads.google.com/intl/en_uk/home/tools/keyword-planner/


 

یابنده کلیدواژه پیشنهادی / Suggestion Keyword Finder

این ابزار شگفت‌انگیز یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو به منظور پیدا کردن کلمات کلیدی است. اینکه این سایت چطور کار می‌کند مشخص نیست و ممکن است تعدادی از کلمات درست و حسابی را به شما نشان ندهد اما مطمئنا کارراه‌انداز است. پس از وارد کردن کلمه موردنظرتان در باکس سطح ۳ را انتخاب کنید تا تعداد بیشتری پیشنهاد به شما نشان دهد.

پیداکردن کلمات کلیدی


آدرس سایت:

http://tools.seochat.com/tools/related-keywords-tool


 

ابزارهای بهینه‌سازی محتوا

 

Google SERP Preview Tool

یکی از کارراه‌اندازترین ابزارهای سئو در زمینه بهینه‌سازی محتوا ابزاری است که به شما نحوه نمایش عنوان، آدرس url و توضیحات متا در صفحه نتایج گوگل را نشان می‌دهد. این ابزار به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا تعداد کاراکترهای عنوان، آدرس نوشته (URL) و توضیحات شما مناسب هست یا نه. چراکه طول هرکدام از اینها نباید بسیار کوتاه و یا آنقدر بزرگ باشد که بخشی از آن نمایش داده نشود.

نمایش تایتل مطلب در گوگل


آدرس سایت:

https://smartsearchmarketing.com/google-title-tag-serp-preview-tool


یُست / yoast

ابزار بسیار پرطرفدار یوست که در واقع یک پلاگین (افزونه) است برای سیستم‌های مدیریت محتوایی (CMS) مانند وردپرس، جوملا، مجنتو و … طراحی شده است که البته رایگانِ رایگان نیست. نسخه رایگان آن با امکاناتی کمتر از نسخه پولی می‌تواند کار شما را تا حدی راه بیندازد. الیته برای ایرانی‌ها نسخه ترجمه شده و کرک شده آن با قیمتی بسیار ارزان‌تر از نسخه اورجینال در سایت‌ها به فروش می‌رسد.

یوست با نصب شدن روی سایت وردپرسی یا جوملایی شما نوشته‌های شما را تحلیل می‌کند و پیشنهادهایی برای بهبود سئوی نوشته‌های شما می‌دهد.


آدرس سایت: 

yoast.com


 

ابزارهای آنالیز بک‌لینک

 

SEO Weather

قدرت دامنه یا Domain Authority مفهومی است که سایت مشهور Moz برای نمره دادن به سایت‌ها استفاده می‌کند. هرچه بک‌لینک‌های سایت شما بیشتر باشد قدرت دامنه شما بیشتر خواهد بود. این معیار برای اندازه‌گیری قدرت صفحات (Page Authority) نیز استفاده می‌شود. به غیر از خود سایت مُز سایت‌های دیگری از جمله “سئو وِدِر” هم این آمار را به شما نشان می‌دهند. شما با وارد کردن آدرس دامنه یا صفحه می‌توانید ارزیابی نسبتا درستی از قدرت سایت یا صفحه‌تان به دست آورید. بدیهی است که هرچه نمره سایت شما بیشتر باشد بهتر است و  تعداد بک‌لینک‌های سایت شما بیشتر یعنی نمره بیشتر!

سئو ودر


آدرس سایت:

https://www.seoweather.com/domain-authority-checker/


 

ابزارهای لینک‌سازی

Check My Links

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در لینک‌سازی داخلی سایت رعایت کرد نداشتن لینک‌های خراب (Broken Link) است. لینک‌های شکسته یا خراب لینک‌هایی هستند که پیج‌های آنها دیگر در دسترس نیستند و با کلیک روی آنها خطای ۴۰۴ نمایش داده می‌‍شود.

این ابزار رایگان سئو در واقع این افزونه کروم است. با قرار گرفتن در صفحه مورد نظر و کلیک روی این افزونه که در نوار بالا سمت راست نوار جستجو قرار می‌گیرد می‌توان تعداد لینک‌ها و سالم یا خراب بودن آنها را به راحتی متوجه شد.


آدرس اکستنشن:

https://chrome.google.com/webstore/detail/check-my-links


در این زمینه بیشتر بخوانید: لینک سازی چیست

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید