الگوریتم‌های گوگل | ۸ بروزرسانی مهم و معروف

منظور از الگوریتم های گوگل یک سیستم پیچیده است که داده‌هایی را، که ربات‌های گوگل ایندکس (کپی، جمع‌آوری و فهرست کردن در پایگاه داده) می‌کنند، بازیابی و مرتب‌سازی می‌کند و سپس فورا بهترین نتایج ممکن را برای عبارت جستجوشده در موتور جستجو ارائه می‌دهد. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتم‌ها و سیگنال‌های رتبه‌بندی متعدد استفاده می‌کند تا صفحات رتبه‌گرفته را، در کلمات کلیدی خاص و مرتبط، در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نشان بدهد.

گوگل، در سال‌های اولیه فعالیت خود، الگوریتم‌های خود را کمتر و دیر به دیر بروزرسانی می‌کرد. اما در این سال‌ها، گوگل هر ساله هزاران تغییر در الگوریتم‌هایش ایجاد می‌کند.

گوگل، تقریبا، هرروز تغییراتی را در الگوریتم‌هایش اعمال می‌کند؛ ولی اکثر بروزرسانی‌های گوگل تغییرات اندکی اعمال می‌کند؛ به حدی که توجهی هم به آنها نمی‌شود. اما گاهی موتور جستجو الگوریتم‌هایش را اساسی تغییر می‌دهد؛ تغییراتی که تأثیر قابل توجهی روی SERP دارد و جایگاه سایت‌ها را در صفحه‌ی نتایج جستجو به هم می‌ریزد.

در این پست مهم‌ترین و معروف‌ترین بروزرسانی‌ها را آورده‌ایم. شناخت آنها باعث می‌شود بدانید که باید چطور رفتار کنید تا سایت شما جریمه نشود. این به‌روزرسانی‌ها هرکدام نامی جالب دارند:


پاندا

تاریخ اعمال: ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ / / ۵ اسفند ۱۳۸۹

تخلفات: محتوای کپی یا تکراری، سرقت ادبی یا محتوای بی‌کیفیت؛ شامل محتواهای اسپم تولیدشده توسط کاربران، جاگذاری نادرست کلمات کلیدی

چگونه کار می‌کند: پاندا اصطلاحا یک «نمره‌ی کیفیت» به صفحات وب اختصاص می‌دهد. سپس این نمره به عنوان یک فاکتور برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود. پاندا در ژانویه سال ۲۰۱۶، به طور رسمی در الگوریتم هسته‌ی گوگل گنجانیده شد. امروزه الگوریتم‌های پاندا سریع‌تر شده‌اند؛ بنابراین هم مجازات‌ها و هم بهبودی برای سایت‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

ما چه کار کنیم: با استفاده از ابزار copyscape می‌توانید محتواهای کپی‌تان پیدا کنید و آنها را بازنویسی کنید. همچنین در ادامه محتواهای بی‌کیفیت و بی‌معنای سایت را پاک کنید. اگر سایت شما توسط کاربران تولید محتوا می‌شود دائما باید کاربران اسپم‌کننده را محدود کنید و صفحات بی‌ارزش را از سایت حذف کنید.

اگر سایت فروشگاهی دارید و نمی‌توانید ۱۰۰٪ محتوای منحصربه‌فرد داشته باشید، برای جبران سعی کنید از تصاویر اورجینال برای محصولات استفاده کنید. می‌توانید برای رسیدن به محتوای غیرتکراری از نظرات کاربران برای توضیحات محصول استفاده کنید و نکاتی را از آنها استخراج کنید.


پنگوئن

تاریخ اعمال: ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱

تخلفات: لینک‌های اسپم یا نامربوط؛ متن پیوند اشتباه و بهینه‌نشده

چگونه کار می‌کند: هدف این بروزرسانی افت رتبه‌ی سایت‌هایی است که لینک سازی مشکوک و غیرطبیعی دارند. از اواخر سال ۲۰۱۶، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. برخلاف پاندا، پنگوئن بدون فاصله‌ی زمانی، زنده و در لحظه فعالیت می‌کند.

ما چه کار کنیم: از دو ابزار SEO SpyGlass و Backlink Checker استفاده کنید و وضعیت بک‌لینک‌های سایت‌تان را بررسی کنید. بک‌لینک‌هایی که به مطالب و سایت شما ارتباط و ارزش و کیفیت مطلوب را ندازند باید حذف شوند. لینک‌‌هایی را که نمی‌خواهید در یک فایل notepad در خطوط مجزا وارد کنید و آن را در صفحه‌ی مخصوص گوگل آپلود کنید.


مرغ مگس‌خوار

تاریخ اعمال: ۲۲ آگوست ۲۰۱۳ / ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

تخلفات: چپاندن کلمات کلیدی؛ محتوای کم‌کیفیت

چگونه کار می‌کند: مرغ مگس‌خوار به گوگل کمک می‌کند تا عبارات جستجوشده توسط کاربران را بفهمد و نتایجی را ارائه دهد که با قصد جستجوگر مطابقت داشته باشد. در حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، اما مرغ مگس‌خوار فقط به کلمات کلیدی توجه نمی‌کند. این مجموعه الگوریتم با توانایی‌هایی که دارد صفحات مربوط به مفهوم عبارت جستجوشده را نمایش می‌دهد حتی اگر دقیقا خود کلمه کلیدی جستجو شده در آن وجود نداشته باشد.

بنابراین گوگل با این بروزرسانی توانست صفحاتی مرتبط با هدف جستجو به جستجوگر نمایش دهد؛ حتی اگر کلمات دقیقی وارد نشده باشد. این اتفاق به کمک پردازش زبان طبیعی حاصل می‌شود که به معانی نهفته، اصطلاحات مشترک و مترادف‌ها در یک زبان متکی است. یعنی گوگل زبان را تحلیل می‌کند و معانی لغات را می‌فهمد و هدف مورد نظر کاربر از جستجوی عبارت را حدس می‌زند و فارغ از اینکه دقیقا چه چیزی جستجو شده است، نتایج را به کاربر نمایش می‌دهد.

ما چه کار کنیم: فرایند پژوهش کلمات کلیدی را جدی‌تر بگیرید و به جای توجهِ صرف به کلمه‌ی کلیدی روی مفاهیم تمرکز کنید. در محتواهایتان علاوه بر استفاده‌ی درست از کلمات کلیدی از مترادف‌ها و کلمات مربوط به آن استفاده کنید. جستجوهای مرتبط و پیشنهادی گوگل را در نظر بگیرید. می‌توانید از ابزار کی‌ورد شیتر هم کمک بگیرید که به شما کلمه پیشنهاد می‌دهد.


کبوتر

تاریخ اعمال: ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ / ۲ مرداد ۱۳۹۳

خطرات: سئو داخلی و خارجی ضعیف

چگونه کار می‌کند: کبوتر بر جستجوهایی تأثیر می‌گذارد که مکان کاربر نقش مهمی در آن دارد. این بروزرسانی روابط نزدیک‌تری بین الگوریتم‌های مربوط به مکان و الگوریتم اصلی گوگل ایجاد کرده است.

ما چه کار کنیم: یک راه خوب برای بهبود سئوی خارجی، ثبت سایت در سایت‌های دایرکتوری (آگهی) است. آگهی‌های شما در سایت‌های دایرکتوری نه تنها مانند بک‌لینک عمل می‌کنند و به رتبه‌ی سایت شما کمک می‌کنند، بلکه خود آن سایت‌ها هم رتبه‌ی خوبی در گوگل دارند و به جذب کاربر و مشتری برای شما کمک می‌کنند.


موبایل

تاریخ راه اندازی: ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

خطرات: عدم نسخه‌ی موبایل صفحات سایت؛ مشکلات نمایش سایت در موبایل

چگونه کار می‌کند: بروزرسانی موبایل گوگل (معروف به Mobilegeddon) صفحات سازگار با تلفن همراه در صدر رتبه‌های جستجو (توسط موبایل) قرار می‌دهد و صفحاتی که برای موبایل بهینه نشده‌اند، از SERP ها حذف می‌کند یا در رتبه‌های پایین قرار می‌دهد.

ما چه کار کنیم: مطمئن شوید که سایت‌تان به دستگاه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد و به اصطلاح ریسپانسیو است. روی سرعت سایت و سازگار کردن سایت با موبایل و تبلت تمرکز کنید. ابزار تست گوگل به شما کمک می‌کند ببینید کدام قسمت‌هایی از نسخه‌ی موبایل صفحات سایت شما باید بهبود یابد. با استفاده از ابزار سرعت‌سنج گوگل هم می‌توانید سرعت نسخه‌ی موبایل سایت را ببینید.


RankBrain

تاریخ اعمال: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ / ۴ آبان ۱۳۹۴

تخلفات: نبود انسجام و ارتباط مفهومی در محتوا؛ محتوای کم‌عمق؛ UX ضعیف

چگونه کار می‌کند: رنک‌برین بخشی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار است. این الگوریتم یک سیستم یادگیرنده (سیستم یادگیری ماشینی که خودش از داده‌هایی که دریافت می‌کند چیزهای جدید یاد می‌گیرد) است که به گوگل کمک می‌کند تا معنای پشت عبارات جستجو شده توسط کاربران را درک کند، و در پاسخ به آنها، نتایج جستجوی متناسب ارائه دهد. گوگل رنک‌برین را سومین عامل مهم رتبه‌بندی نامیده است.

عقیده‌ی کلی این است که رنک‌برین ویژگی‌های مربوط‌بودن صفحات وب با کلمه‌ی کلیدی آن صفحه را بررسی می‌کند و به آنها رتبه می‌دهد. همچنین اعتقاد بر این است که گوگل به کمک این الگوریتم با توجه به مکان، شخصیت و قصد واقعی جستجوگر نتایجی را به کاربر نشان می‌دهد.

آنچه این آپدیت را از دیگر آپدیت‌های گوگل تمییز می‌دهد قدرت یادگیری الگوریتم‌ها است. مثلا فرض کنید گوگل با کمک این الگوریتم ابتدا نتایجی را به کاربران نمایش می‌دهد، سپس از رفتار کاربران داده‌هایی را دریافت می‌کند. سپس سیگنال‌های دریافتی از منابع متعدد را مقایسه و محاسبه می‌کند و بر اساس آنچه یاد گرفته است نتایج جدیدی بر اساس فرمول‌های جدید نمایش می‌دهد.

ما چه کار کنبم: محتواهایتان باید واقعا درباره‌ی کلمه‌ی کلیدی‌ای باشند که برای آنها انتخاب کرده‌اید. همچنین محتوا باید وحدت موضوعی داشته باشد و از ابتدا تا انتها درباره‌ی موضوع باشد. سعی کنید محتوایتان جامع باشد و همه چیز را درباره‌ی موضوع اصلی متن پوشش دهد.


صاریغ (صاریغ نام پستانداری از راسته‌ی کیسه‌داران است شبیه به کانگورو)

تاریخ اعمال: ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ / ۱۱ شهریور ۱۳۹۵

مخاطرات: رقابت شدید کسب‌وکارها در محل شما

چطور کار می‌کند: بروزرسانی Possum یا صاریغ باعث می‌شود که نتایج محلی بسته به موقعیت مکانی جستجوگر متفاوت باشد: مثلا هرچه به آدرس یک کسب‌وکار به شما نزدیک‌تر باشید، احتمال نمایش‌داده‌شدن آن بیشتر است. همچنین این آپدیت منجر می‌شود که نتایج جستجو بین دو عبارت “دندانپزشکی تهران” و “مرکز دندانپزشکی تهران” متفاوت باشد.

ما چه کار کنیم: بهتر است علاوه بر کلمات کلیدی معمولی از کلمات کلیدی مبتنی بر مکان هم استفاده کنید. مثلا اگر سایت یک دندانپزشکی در مرکز تهران را مدیریت می‌کنید خوب است روی کلمات کلیدی زیر کار کنید:

  • دندانپزشکی مرکز تهران
  • دندانپزشکی در مرکز تهران
  • مرکز تهران دندانپزشکی
  • دندانپزشکی منطقه ۶

فرِد

تاریخ اعمال: ۸ مارس ۲۰۱۷ / ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

خطرات: محتوای بی‌ارزش، تبلیغاتی یا رپورتاژ

چگونه کار می‌کند: این بروزرسانی وب‌سایت‌هایی را هدف می‌گیرد که دستورالعمل‌های وبمستر گوگل را نقض می‌کنند. هدف این آپدیت عموما وبلاگ‌هایی با پست‌های با کیفیت پایین است که به نظر می‌رسد به منظور درآمد حاصل از تبلیغات ایجاد می‌شوند.

ما چه کار کنیم: دستورالعمل‌های کیفیت محتوا و سایت از نظر گوگل را مرور و از تولید محتوای بی‌ارزش و بی‌کیفیت اجتناب کنید. اگر در صفحاتی از سایتتان تبلیغ دارد باید آن صفحه با تبلیغاتتان تناسب داشته باشد، یعنی صفحات باید کیفیت بالایی داشته باشند و اطلاعات مرتبط و کافی در آنها باشد.

اصل اساسی این است که سعی نکنید گوگل را فریب دهید؛ تبلیغات مشکلی ندارد مگر آنکه قانونی و طبیعی باشد.


در آخر

از ابتدای کار گوگل تا الان ده‌ها هزار آپدیت روی الگوریتم‌های موتور جستجو صورت گرفته است و تنها برخی از آنها به علت تأثیرات زیاد روی نتایج جستجو معروف شده‌اند و برای آنها نام خاصی مشخص شده است. در این مقاله ۸ بروزرسانی مهم و معروف گوگل روی الگوریتم‌ها را شناختید و دانستید که برای جلوگیری از جریمه‌ی گوگل چه کارهایی باد انجاد دهید.

اگر شک دارید که تا الان سایت‌تان توسط گوگل جریمه شده است یا نه می‌توانید از ابزار رایگان Website Penalty Indicator کمک بگیرید. این سایت به شما نشان می‌دهد که در چه تاریخ‌های سایت شما به خاطر رعایت نکردن دستورالعمل‌ها موتور جستجو جریمه شده است.

در آخر اگر بروزرسانی دیگری می‌شناسید که در این مقاله به آن نپرداخیتم، نام آن را زیر این پست درج کنید.

منبع
searchenginelandsearchenginejournalmozmoz

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و بازاریابی محتوایی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، از تجربه و مهارت‌هایش برای موفقیت کسب‌وکارها در جذب مخاطب از موتورهای جستجو و تبدیل آنها به مشتری استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید