لینک سازی چیست و چه اهمیتی دارد؟

برای آنکه بدانید لینک سازی چیست و برای سایت شما چه اهمیتی دارد لازم است اول کمی با منطق موتورهای جستجو آشنا شوید تا بتوانید اهمیت لینک سازی را بهتر درک کنید. در این مقاله علاوه بر توضیحاتی درباره اهمیت لینک سازی و چیستی آن انواع لینک سازی را هم توضیح خواهم داد.

ربات‌های موتورهای جستجو سعی می‌کنند با روش‌هایی که دارند ارزش، اعتبار و اهمیت شما را درک کنند. آنها باید بر اساس نشانه‌های که در سایت شما وجود دارد این موضوع را بفهمند. لینک‌سازیِ درست یکی از نشانه‌هایی است که ارزش، اعتبار و اهمیت سایت شما را به ربات‌ها و بالطبع به کاربران سایت شما نشان می‌دهند.

چرا برای موتورهای جستجو ارزش و اعتبار شما مهم است؟ موتورهای جستجو برای اینکه به کاربران خودشان خدمات بهتری ارائه کنند باید همواره تلاش کنند پاسخ‌های درستی به جمعیت جستجوگر ارائه کنند. از این رو برای اینکه پیشنهادات درستی  به کاربرانشان نشان دهند، علاوه بر مربوط بودن محتوای سایت شما به آنچه مردم در موتور جستجو سرچ می‌کنند، ارزش و اعتبار و اهمیت سایت شما برای موتورهای جستجو مهم است. آیا خود شما زمانی که قرار است فردی را برای انجام یک کاری به فرد دیگری معرفی کنید علاوه بر دوست بودن و دانش او، توانایی و مهارت و اعتبار او را در نظر نمی‌گیرید؟ قطعا چنین است چراکه می‌خواهید اعتبار خود شما نیز به خاطر این معرفی زیر سوال نرود.

 

لینک سازی چیست ؟

لینک سازی یا همان Link Building فرایند ایجاد لینک در داخل سایت شما یا در سایت‌های دیگر به سایت شما است. خوب است بدانید که لینک سازی باکیفیت هیچ وقت به اندازه امروز مهم نبوده است. بنابراین اگر قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را رشد دهید و گوی سبقت را از دیگران بربایید نیاز به درک و اجرای کمپین‌های لینک سازی با کیفیت دارید.

 

اهمیت لینک سازی

اهمیت لینک سازی چیست ؟ ربات‌های موتور جستجو از طریق لینک‌هایی که به سایت شما شده است وارده سایت شما می‌شوند. در یک تعریف اولیه هرچه تعداد لینک‌ها از سایت‌های مرتبط و قوی بیشتر باشد سایت یا مطالب شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

انواع لینک سازی

لینک سازی دو نوع است: لینک سازی داخلی که در دسته سئوی داخلی یا آن‌پیج (on-page) قرار دارد و بک‌لینک که در دسته سئوی خارجی یا آف‌پیج (off-page)  قرار می‌گیرد. هر دو لینک‌سازی سئوی سایت شما را بهبود می‌دهد اما فلسفه هرکدام از اینها متفاوت است.


بیشتر بخوانید:  انواع سئو: کلاه‌سیاه، کلاه‌سفید و کلاه‌خاکستری، آن‌پیج و آف‌پیج


لینک سازی داخلی سایت

شما برای اینکه ارزش و اعتبار خود را نزد موتورهای جستجو بالا ببرید لازم است به او چیزهایی را ثابت کنید و برای او نشانه‌هایی بگذارید. برای موتورهای جستجو مهم است که محتوای سایت شما دارای انسجام باشد همچنین برای ربات‌ها اهمیت دارد که به راحتی در صفحات سایت شما بخزند و کل محتوای شما را ایندکس کنند. آیا محتوای سایت شما انسجام و هماهنگی لازم را دارد؟ آیا به ربات‌ها کمک می‌کنید که در سایت شما چرخ بزنند و کل محتوای شما را بخوانند؟ لینک‌سازی داخلی از این جهت بسیار مهم است.

بنابراین لینک سازی داخلی علاوه بر اینکه راهی است برای موتورهای جستجو که در سایت شما چرخ بزنند و نشانه‌ای است از انسجام محتوای سایت شما تأثیرات عمیق‌تری هم دارد. کاربران یا خوانندگان سایت شما بهتر خواهند توانست به محتوایی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. در نتیجه مطالب بیشتری از سایت شما را می‌خوانند یا می‌بینند و زمان بیشتری را در سایت شما می‌مانند. همین ماندگاری کاربر در سایت یکی دیگر از معیارهایی است که موتورهای جستجو می‌سنجند.

 

لینک سازی خارجی یا بک لینک

اما سایت‌های دیگر در مورد شما چه نظری دارند؟ شما در زندگی روزمره تجربه دارید که افرادی را به افراد دیگر برای انجام کاری معرفی می‌کنید یا از دوستانتان برای انجام کاری می‌خواهید فرد یا محصولی را به شما معرفی کنند. در حقیقت شما با اعتمادی که به دوستانتان دارید به دنبال «تایید» هستید. دوستانتان می‌خواهند بدانند که شما چه محصولی یا چه کسی را تایید می‌کنید و شما می‌خواهید قبل از خرید یک محصول یا قبل از کار کردن با فردی دوستانتان آنها را تایید کنند. شما در این فرایندهای زندگی دیگران را تایید می‌کنید یا توسط دیگران تایید می‌شوید.

در دنیای اینترنت هم اوضاع به همین منوال است. موتورهای جستجو به دنبال نشانه‌هایی هستند که شما را برای آنها تایید کند. لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت یا مطالب شما می‌شود همین کار را می‌کنند. هرچه فردی که شما را تایید می‌کند ارزش و اعتبار بیشتری داشته باشد ارزش و اعتبار شما هم بالاتر می‌رود. هرچه سایتی که به شما بک لینک می‌دهد ارزش و اعتبار بیشتری نزد موتورهای جستجو داشته باشد، سایت شما ارج و قرب و بیشتری نزد موتور جستجو پیدا خواهد کرد.

 

نتیجه

شما در این مقاله اولا فهمیدید که لینک سازی چیست و ثانیا فهمیدید که لینک سازی چه اهمیتی دارد و ثالثا با انواع آن به طور مختصر آشنا شدید. برای افزایش دانش خود در زمینه لینک سازی مقالات لینک سازی داخلی سایت و بک لینک چیست را هم بخوانید.

منابع:
pageonepower

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید