انواع سئو: کلاه‌سیاه، کلاه‌سفید و کلاه‌خاکستری، آن‌پیج و آف‌پیج

سئو به زبان ساده استفاده از تکنیک‌هایی است برای رفتن به صفحه اول نتایج گوگل. در این مطلب با انواع سئو آشنا می‌شوید. یک تقسیم‌بندی که می‌توان آن را انواع “رویکرد در بهینه‌سازی” دانست، ۴ نوع سئو وجود دارد و در یک نقسیم‌بندی دیگر که بر اساس تمایز میان “داخل و خارج سایت” بنا شده است ۲ نوع سئوی آن‌پیج و آف‌پیج داریم. در این مطلب با آنها آشنا شوید.

در یک تقسیم‌بندی ۴ نوع سئو وجود دارد. البته بهتر است بگوییم ۴ رویکرد:

  •  سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  • سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)
  • سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
  • سئوی منفی (Negative SEO)

تفاوت هرکدام از اینها در سرعت جواب دادن، قیمت، ریسک و ارزششان است.

 

سئوی کلاه سیاه

یکی از انواع سئو به سئوی کلاه‌سیاه مفروف شده است. سئوی کلاه سیاه سریع‌تر از دیگر انواع سئو جواب می‌دهد. ممکن است دوهفته‌ای سایت شما یا یک صفحه یا نوشته از سایت شما در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجو قرار گیرد و به نحو محسوسی ورودی سایت شما افزایش پیدا کند. اما واقعیت این است سئوی درست و حسابی به این سرعت جواب نمی‌دهد. در واقع سئوی کلاه سیاه استفاده از روش‌های میانبری است که دقیقا بر خلاف آن قوانین و دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو تعیین می‌کنند.

این روش باعث می‌شود موتورهای جستجو به جای بهبود جایگاه سایت یا صفحات سایت شما، سایت شما را جریمه (Penalty) یا (از صفحات نتایج جستجو) اخراج (banishment) کنند. خوب است بدانید موتور جستجویی مثل گوگل سالی ۵۰۰-۶۰۰ بار الگوریتم‌ها (قوانین و روش‌های رتبه‌بندی و نمایش مطالب جستجو شده) ی خود را به‌روز می‌کند و پس از هر بار تغییر یا اصلاح، رتبه سایت‌ها جابجا می‌شود. اگر سایتی از روشی غیر از روش‌های قانونی استفاده کرده باشد با جریمه‌های متفاوت توسط گوگل روبرو می‌شود.

برخی از تکنیک‌هایی که در سئوی کلاه سیاه استفاده می‌شود عبارت‌اند از: استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، نوشته‌های پنهان و غیرقابل دیدن در صفحه، لینک‌های پنهان، بک‌لینک‌های بی‌ارزش به تعداد زیاد، کامنت‌گذاری اسپم و …

در حقیقت سئوی کلاه سیاه اگرچه آمار بازدید و ورودی‌های سایت را بالا می‌برد اما از آنجا که کاری اصولی صورت نگرفته است موجب باارزش شدن سایت نمی‌شود و در نتیجه در بلندمدت به سود سایت و صاحبان کسب‌وکار نیست.

نتیجه اینکه سرعت جواب دادن و ریسک این سئو بالاست اما قیمت و ارزش آن پایین است. در یک جمله می‌توان گفت که سئوی کلاه سیاه کلاه گذاشتن سر موتورهای جستجو است.

 

سئوی کلاه سفید

در مقابلِ سئوی کلاه سیاه سئوی کلاه سفید وجود دارد. سئوی کلاه سفید دقیقا رعایت دستورالعمل‌های موتورهای جستجو است برای کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج جستجو. این نوع از انواع سئو زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن می‌خواهد. در مقابل کمترین ریسک و بیشترین ارزش را دارد. خب بالطبع قیمت آن هم بالاست. در واقع روش درست سئو که باعث بالا رفتن ارزش سایت و ورود کاربران بیشتر به سایت (البته در بلند مدت) می‌شود، سئوی کلاه سفید است. در واقع دستورالعمل‌های موتورهای جستجو به شما آموزش می‌دهند که چگونه تجربه کاربر را در سایت و صفحات سایتتان غنا ببخشید و در نتیجه بازخورد مثبتی از کاربر دریافت کنید. بازخورد بهتر توسط معیارهایی به دست موتورهای جستجو اندازه‌گیری می‌شود و باعث می‌شود موتورهای جستجو سایت یا صفحه خوب را بیشتر و بهتر به کاربران جدید پیشنهاد کنند.

 

برخی از اصول سئوی کلاه سفید عبارت‌اند از:

  • تولید محتوا در رابطه با کلمات و عباراتی که در موتورهای جستجو سرچ می‌شوند.
  • استفاده از کلمات کلیدی‌ای که مورد جستجوی افراد است.
  • کلمات کلیدی مورد نظر را در عنوان مطلب، محتوای اصلی، آدرس پیوند، متای تصاویر و متن استفاده کنید و به مطالب دیگر خود لینک دهید.
  • از کلمات کلیدی مرتبط با متن خود استفاده کنید
  • اطمینان حاصل کنید که توضیحات متای متن و عنوان متن شما واضح و به گونه‌ای باشد که کاربر مجذوب خود کنید تا به سایت شما بیاید.
  • و …

 

سئوی کلاه خاکستری

برخی سئوی کلاه‌خاکستری را چیزی میان این دو نوع سئوی کلاه‌سفید و کلاه‌سیاه تعریف کرده‌اند. اما واقعیت این است که سئوی کلاه‌خاکستری استفاده از روش‌هایی است که موتورهای جستجو صراحتا آنها را ممنوع نکرده‌اند. در حقیقت موتورهای جستجو نه آنها را صراحتا به عنوان اصول سئو تأیید کرده‌اند و نه صراحتا آنها را ممنوع. بنابراین در اینکه این تاکتیک‌ها مجاز یا غیر مجاز است میان علما اختلاف است. [۱]

 

سئوی منفی

سئوی منفی یکی دیگر ار انوع سئو است. سئوی منفی در یک جمله استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه‌سیاه برای سایت رقبا است برای اینکه اینکه دچار جریمه و لطمه شوند و شما بتوانید جای آنها را در رتبه‌های بالاتر بگیرید.

 


در یک تقسیم دیگر ۲ نوع سئو وجود دارد:

  • سئوی آن‌پیج (On-page SEO)
  • سئوی آف‌پیج (Off-page SEO)

 

سئوی آن‌پیج

سئوی آن‌پیج که برخی اوقات سئوی داخلی هم خوانده می‌شود به معنای بهبود خود سایت و محتوای سایت است. به بیان کلی تولید محتوای مفید، مرتبط، خوانا و به طور کلی محتوای ارزشمند است؛ محتوایی که مخاطب همان را می‌خواهد و برای خواندن آن وقت صرف می‌کند.

چنانکه گفته شد سئوی آن‌پیج به فرصت‌های بهینه‌سازی در خود وب‌سایت اشاره می‌کند. با بهینه سازی اجزای مختلف وب‌سایت شما، موتورهای جستجو می‌توانند مطالب شما را آسان‌تر پیدا کنند، فهرست‌بندی (index) کنند و راحت‌تر طبقه‌بندی کنند. اگر سئوی آن‌پبج به درستی انجام شود، بر تجربه کاربری شما و در نهایت رتبه سایت شما در صفحات نتایج جستجو (SERPs) تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

در زیر اصول اولیه سئوی آن‌پیج را برای مبتدیان برمی‌شماریم:

 

معماری صفحه و لینک‌سازی داخلی

بین صفحات سایتتان با لینک‌های درست ارتباط برقرار کنید و در نظر داشته باشید که یک صفحه بیشتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ لینک داخلی نداشته باشد.

 

ایندکسینگ

اطمینان حاصل کنید که فایل robots.txt (فایلی که به موتورهای جستجو می‌گوید چه چیز را ایندکس کنند و چه چیز را ایندکس نکنند) در بخش روت هاست (معمولا فایل public_html) قرار داشته باشد.

همچنین صفحات سایتتان ریسپانسیو باشد و به گونه‌ای باشد که در موبایل به خوبی و خوانایی دیده شود. یعنی کاربرانی که از طریق موبایل به سایت شما می‌آیند تجربه خوبی داشته باشند و نیاز نباشد که دائما زوم‌این و زوم‌اوت کنند.

 

 زمان بارگذاری صفحه

اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از صفحات شما بیش از ۳ ثانیه طول نمی‌کشد تا لود شوند. سرعت لود یک فاکتور مهم برای تجربه کاربر است. در ضمن از جولای ۲۰۱۸، سرعت صفحه یک عامل رتبه‌بندی (برای موبایل و دسکتاپ) برای گوگل است. [۲]

 

عناوین و هدینگ‌ها

از عناوین یکسان برای مطالب و صفحات سایتتان استفاده نکنید.

در یک متن فقط یک بار از هدینگ ۱ (H1) استفاده کنید.

متن‌تان را به پاراگراف‌های کوتاه بشکنید و برای آنها هدینگ (۲ تا ۶) مناسب انتخاب کنید.

توضیحات جایگزین (Alt tag) تصاویر را با متن کوتاه مرتبط پرکنید.

 

محتوا

محتوای منحصر به فرد خودتان را تولید کنید و تا حد امکان از محتوای کپی‌شده استفاده نکنید

 

به بیان کلی سئوی آف‌پیج که برخی اوقات به آن سئوی خارجی هم می‌گویند، بالابردن اعتبار سایت بیرون از خود سایت است. مثلا در سایت‌های دیگر از سایت شما، برند شما، محتوایی که تولید کرده‌اید اسم ببرند و به آن لینک داده باشند. موتورهای جستجو روش‌هایی دارند که این چیزها را خیلی خوب می‌فهمند. بک‌لینک‌ها یعنی لینک‌هایی که وب‌سایت‌های دیگر به شما داده‌اند برای موتورهای جستجو به منزله کیفیت محتوای شما هستند. از این رو بک‌لینک‌ها بیشتر و از طرف سایت‌های معتبرتر یعنی رتبه بهتر.

 

نتیجه:

شما اکنون با انواع سئو آشنا شدید و تفاوت‌های آنها را درک کردید اگرچه برای آشنایی با و تسلط کامل بر هرکدام از انواع سئو نیازمند مطالعه و تجربه بیشتر هستید. اما همواره به یاد داشته باشید که یک بازاریاب دیجیتال خوب و به طور خاص یک سئوکار حرفه‌ای همواره از تکنیک‌های سئوی کلاه سفید استفاده می‌کند و ترکیبی از سئوی داخلی و خارجی را به کار می‌برد.

 

 

منابع:

۱- wordstream

۲- googleblog

۳- seenontop

۴- ryte

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید