اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
مشاوران و متخصصان توسعهی کسبوکار دائما از فواید و ضرورت اینفلوئنسر مارکتینگ برای موفقیت کسبوکارها میگویند؛ اما اینفلوئنستر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست؟ آیا میتوان آن را جایگزین بازاریابی محتوایی یا بازاریابی شبکههای اجتماعی کرد؟
با خواندن این پست میتوانید یک دانش کلی نسبت به بازاریابی اینفلوئنسری به دست بیاورید. اگر میخواهید بدانید که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و باید کجای برنامهی دیجیتال مارکتینگ باشد جای درستی آمدهاید.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست
اینفلوئنسر مارکتینگ، با هدف برند-آگاهی، افزایش ترافیک و رساندن پیام برند به مخاطبان هدف، تولیدکنندگان محتوای خاص و برجسته را به کار میگیرد. این خالقان محتوا، که قبلاً مخاطبان ایدهآل شما را از طریق کانالهای مختلف جذب کردهاند، به شما امکان میدهند به پرسونای برندتان دست پیدا کنید. بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار، بازاریابی از طریق اجرای کمپینهایی است که به صورت مشترک توسط برند و ایفلوئنسر انجام میگیرد.
قبل از اینکه شبکههای اجتماعی تا این اندازه فراگیر شوند و افرادی بتوانند، از طریق بستر رایگان شبکههای اجتماعی و تولید محتوا، دنبالکنندگان میلیونی پیدا کنند، سلبریتیها در تبلیغات تلویزیونی و بنری برندها حاضر میشدند و با حضور در تبلیغات فروش را چندبرابر میکردند.
اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی است از این همین ابزار بازاریابی قدیمی، یعنی حضور سلبرینیها در تبلیغات، و ابزار جدیدی به نام دیجیتالمارکتینگ. ایدهی اصلی آن قرار دادن حمایت یک سلبریتی از برند است در بستر بازاریابی محتوایی امروز.
این نوع بازاریابی را در ایران خودمان هر روز در اینستاگرام میبینید. افراد معروف و پرطرفدار علاوه بر پستها و ویدئوهای معمولی خود محتواهایی برای تبلیغ برند خاصی منتشر میکنند.
البته پستها و محتوا اغلب توسط خود اینفلوئنسر تهیه میشود و برندها ترجیح میدهند مخاطبان متوجه مصنوعیبودن تبلیغ نشوند؛ از این رو، تا آنجا که احساس میکنند به برندشان لطمهای وارد نمیشود، طراحی و اجرای کمپین را به اینفلوئنسر واگذار میکنند و خودشان فقط بر آن نظارت میکنند.
اینفوئنسر کیست؟
ایوفلوئنسرها لزوما سلبریتی نیستند بلکه سلبریتیها یکی از انواع اینفوئنسرها هستند. آنها برعکس آدمهای مشهور، میتوانند هرجا باشند. آنها میتوانند هرکسی باشند. آنها لزوما بازیگر، خواننده یا فوتبالیست نیستند. آنچه که آنها را تأثیرگذار میکند، طرافداران و دنبالکنندگان آنها در وب و رسانههای اجتماعی است.
یک اینفلوئنسر میتواند یک عکاس مد در اینستاگرام باشد، یا یا یک بازاریاب معتبر در لینکدین یا یک وبلاگنویس امنیت سایبری که مطالب و توییتهایش به خوبی (در صنعت خودش) دیده میشود.
در هر صنعتی، افراد تأثیرگذار و با نفوذ وجود دارد؛ شما فقط باید آنها را پیدا کنید. آنها به راحتی توسط صدها هزار دنبالکنندهشان مشخص میشوند.
اینفلوئنسر مارکتینگ چی نیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یافتن یک فرد پرطرفدار و پولدادن به او به ازای قرار دادن تبلیغ در صفحه اجتماعیاش یا گفتن چیزهای خوب در مورد شما نیست.
گرچه ممکن است برخی سلبریتیها چنین کاری را انجام دهند، اما اینفلوئنسرها، که وقت زیادی را صرف پرسونالبرندینگ و افزایش مخاطبان خود کردهاند، چنین نیستند؛ آنها مراقب شهرت خود هستند و به شدت از کسانی که دنبالشان میکنند محافظت میکنند.
آنها افرادی بودهاند که مدتها برای موفقیت در رسانههای اجتماعی تلاش و صبر کردهاند تا بتوانند اعتماد جلب کنند. طبیعی است که آنها به راحتی از شما پول قبول نکنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ از نوع بازاریابی زودبازده نیست. این همان رویکردی که در بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی وجود دارد.
در بازاریابی محتوایی کمپین شما مستقیما برای هدف فروش محصولات شکل نمیگیرد. بازاریابی محتوایی تا حد زیادی برای نشان دادن قدرت، اعتبار و پرچمدار بودن شما در صنعتی است که فعالیت میکنید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی، این یک بازی آهسته برای بهدستآوردن طرفدار (فالوئر) است که وفادار شما هستند. در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ هم متحد شدن با یک اینفلوئنسر، راهی است تا به قلب و ذهن طرفداران او نفوذ کنید؛ البته جلب اعتماد خود ایوفلوئنسر کار ساده و آسانی نیست.
چطور اینفلوئنسرها را پیدا کنیم؟
- جستجوی گوگل
- شبکههای اجتماعی
- ارجاعات
- بلاگها
در نگاه اول پیداکردن اینفلوئنسرها کار سخت و دلهرهآوری به نظر میرسد. برای همین ما تاکتیکی به شما معرفی میکنیم تا بتوانید از طریق آن شخص مناسبی را برای اهداف بازاریابیتان (مثل افزایش برند-آگاهی و ترافیک بیشتر) پیدا کنید.
- جستجوی گوگل
سادهترین راه، برای پیداکردن اینفوئنسر، استفاده از موتور جستجو است. به یاد داشته باشید که اینفلوئنسرهای صنعت یا حوزهی موردنظر شما محتوا تولید میکنند و آن را به مخاطبان هدف شما میرسانند.
بنابراین، اگر کلماتی که مخاطبان شما جستجو میکنند را شما هم جستجو کنید میتوانید از میان سایتهای پیشنهادشده بلاگرها یا نویسندگانی را پیدا کنید که برای مخاطب هدف شما محتوا تولید میکنند.
مقالات مرتبط با موضوعات موردنظرتان را مرور کنید، سایتها و صفحات را چک کنید تا افراد تأثیرگذار صنعتتان را پیدا کنید.
- شبکههای اجتماعی
اینفبوئنسرها در شبکههای اجتماعی مختلف فعال هستند و پروفایل اجتماعی آنها راهی مناسب برای آشناشدن با آنهاست.
کلمات کلیدی و عباراتی را که معمولا توسط مخاطبانتان استفاده میشود در شبکههای اجتماعی جستجو کنید. احتمالا این کلمات قبلا به عنوان هشتگ استفاده شدهاند. هشتگها را دنبال کنید تا به پستهای کاربران و برندها برسید. به تگهای این پستها دقت کنید. احتمالا اینفلوئنسرها را تگ کردهاند.
اینفلوئنسرها قبل از شما با برندهای زیادی کار کردهاند و میتوانید از پستهای آنها ایده بگیرید.
- ارجاعات
از ارتباطات کنونی خودتان استفاده کنید. در لینکدین از افراد بپرسید که آیا اینفلوئنسر یا فرد پر مخاطبی را میشناسند که اخیرا در مورد صنعت شما پستی گذاشته باشد.
اگر تا به حال با اینفلوئنسری کار کرده باشید میتوانید از او هم در مورد اینفوئنسرهای دیگر پرسوجو کنید و از طریق او با دیگران ارتباط برقرار کنید.
- بلاگها
خواندن وبلاگها یک روش عالی دیگر برای یافتن اینفوئنسرهاست؛ هم نویسندگان وبلاگ و هم منابع آنها. به نقلقولهای داخل پستها دقت کنید. معمولا نویسندگان حرفهای از اینفلوئنسرها نکتهای را نقل میکنند که از قبل با آنها هماهنگ کردهاند.
علاوه بر این، نشریات تخصصی، اغلب، متخصصان و افراد معروف صنعت خود را دور هم جمع و مطالب آنها را چاپ میکنند. میتوانید با خرید نشریات تخصصی حوزهی خود با افرادی آشنا شوید که احتمالا تأثیرگذاران صنعت شما محسوب میشوند.
انواع اینفلوئنسر
- میکرو اینفلوئنسرها
- سلبریتیها
- بلاگ اینفلوئنسرها
- اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی
- اینفلوئنسرهای متخصص
۱- میکرو اینفلوئنسرها
میکرو اینفلوئنسرها دنبالکنندگان نسبتا کمی دارند؛ مثلا هزار یا دهها هزار نفر در حوزهی خودشان. آنها برای مخاطبان خود محتوا تولید میکنند و از طریق شبکههای اجتماعی، وبلاگها، نشریات مکتوب، وبسایتها و فرومها با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند.
به خاطر تعداد مخاطبان و نوع محتواهایی که خلق میکند نرخ engagement آنها با مخاطبانشان بالاست (یعنی تعداد لایک و کامتنت و همرسانی بالایی دارند). این باعث میشود بیشتر از اینفلوئنسرهایی که مخاطب میلیونی دارند با مخاطبانشان پیوند بخورند و با آنها تعامل داشته باشند.
از این رو میکرو اینفوئنسرها برای کسبوکارهایی که در حال توسعهی روابط خود با مخاطبانشان هستند جذابتر هستند.
۲- سلبریتیها
سلبریتیها افراد مشهوری هستند با دنبالکنندگان میلیونی. طرفداران آنها در صنایع و حوزههای شغلی متفاوت مشغول به کار هستند و از این جهت یکدست نیستند. آنها به طور گستردهای شناختهشده هستند و همکاری با آنها تأثیر زیادی روی کسبوکار شما دارد.
حتی اگر همهی مخاطبان هدف شما جزو دنبالکنندگان یک سلبریتی نباشند، بازهم کار کردن با آنها به اعتبار اجتماعی شما میافزاید و مخاطبان شما را افزایش میدهد.
۳- بلاگ اینفلوئنسرها
بلاگرهای تأثیرگذار که در وبلاگ شخصی خود مینویسند هزاران یا میلیونها مشترک و خواننده دارند. ترافیک و میزان دیدهشدن پستهای سایتشان آنها را از بلاگرهای عادی جدا میکند. آنها برخلاف بلاگرهای معمولی برای خود و مجموعهی محدودی مخاطب نمینویسند.
۴- اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی
سوشالمدیا اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعیای مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، فیسبوک فعال هستند و هزاران یا میلیونها دنبالکننده دارند. آنها محتواهایی را با موضوعات متنوع نشر میدهند. مثلا از سلامتی و ورزش و سبک زندگی مینویسند تا مسافرت و مد و زیبایی و طراحی داخلی و … .
۵- اینفلوئنسرهای متخصص
این افراد با عنوان Key Opinion Leader شناخته میشوند. آنها کارشناسان سطح بالا در یک حوزه و موضوع خاص هستند. مثلا ممکن است یکی کارشناس آرایش باشد، یکی یوگا، یکی تناسب اندام و یکی سفر. این اینفلوئنسرها را زیاد دیدهاید.
اگر کسبوکار شما میخواهد روی یک طیف خاص مخاطبان اثر بگذارد این متخصصان بهترین گزینه هستند. آنها بسیار برای مخاطبانشان قابل اعتماد هستند و هرچه که آنها در مورد محصول یا خدمتی بگویند توسط مخاطبانشان پذیرفته میشود.
—
همچنین اینفلوئنسرها ممکن است بلاگر، روزنامهنگار، پژوهشگر، تولیدکنندهی پادکست یا مدیر رویداد باشند. اگر نوع دیگری از اینفلوئنسرها را میشناسید که آن را ذکر نکردهایم زیر این پست درج کنید.
یک اینفلوئنسر درست و مناسب برای برند شما نسبت به همکاری با شما مشتاق است. او از محصولات و خدمات شما خوشش میآید. این شور و شوق در نوشتهها، توییتها، کپشنها و نقدهای او نمایان میشود و برای کسبوکار یا کمپانی شما مشتریان بالقوهی فراوانی خلق میکند.
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسبوکارها مهم است؟
- اهمیت توصیهی افراد مورد اعتماد
بسیاری از مخاطبان شما برای تبدیلشدن به مشتری و اتمام فرایند خرید نیازمند توصیهی دیگران هستند؛ مخصوصا اینکه این توصیهگران افرادی تأثیرگذار باشند. برای بسیاری از مخاطبان حرف این افراد سند است.
- دسترسی سریعتر به مخاطبان هدف
مخاطبسازی و توسعهی ارتباط با مخاطبان برای برندها کاری بسیار سخت و زمانبر است. بنابراین برندهای تازهمتولدشده برای اینکه بتوانند با سرعت با مخاطبان اصلی خود ارتباط برقرار کنند میتوانند از راههای میانبر استفاده کنند.
اینفلوئنسرها قبل از شما با مخاطبان هدفتان ارتباط ایجاد کردهاند و شما با کمک آنها به جامعهی هدفتان دست پیدا میکنید. اینفلوئنسرها شما را به افرادی که بالقوه مشتری شما هستند وصل میکنند.
- رسیدن به مخاطبانی که دشمن تبلیغات هستند
بخش قابل توجهی از افراد به تبلیغات اعتماد ندارند. ممکن است معتقد باشند که محصول خوب نیاز به تبلیغ ندارد. این افراد در سطح اینترنت هم تبلیغات را بلاک میکنند. بنابراین تبلیغات شما به دست افراد زیادی نمیرسد. اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند این افراد را هم با شما آشنا کند.
- اینفلوئنسر مارکتینگ و سئو
حضور برند شما در بلاگهای پرطرفدار (و احتمالا لینک به سایت شما) باعث میشود علاوه بر افزایش Domain Authority، ترافیک سایت شما افزایش یابد.
ممکن است با تگشدن حسابهایتان در شبکههای اجتماعی دنبالکنندگان شما هم افزایش پیدا کند. همین قضیه باعث میشود افراد شما را در گوگل جستجو کنند و به سایت شما بیایند.
اینفلوئنسر مارکتینگ به طرق مختلف باعث بهبود سئوی سایت شما میشود.
در انتها
دانستید که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چی نیست. با انواع اینفلوئنسر آشنا شدید و اهمیت آن را برای برندها درک کردید. اما باید بدانید که اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است که بدون داشتن استراتژی بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکههای اجتماعی نمیتواند وجود داشته باشد. بنابراین یک استراتژی برای بازاریابی اینفلوئنسری داشته باشید و آن را هماهنگ با استراتژی کلی دیجیتالمارکتینگ پیش ببرید.
اگر سؤالی دارید میتوانید در کامنتها از ما بپرسید. از سؤالات شما برای نوشتن مقالات دیگر دربارهی اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده میکنیم.