بازاریابی محتوایی چیست؟ + فواید

عبارت «محتوا پادشاه است» را حتما شنیده‌اید. دیجیتال‌مارکتر‌ها برای نشان دادن اهمیت محتوا از این عبارت استفاده می‎کنند. در این مقاله دربارۀ همین محتوا و نقشی که در دیجیتال مارکتینگ دارد صحبت می‌کنیم؛ آنجا که ابزاری می‌شود برای بازاریابی و نامش می‌شود بازاریابی محتوایی.

اگرچه محتوا، یا بهتر بگوییم، تولید محتوای دیجیتال فقط یکی از روش‌های دیجیتال‌مارکتینگ است؛ اما، بی‌هیچ شک و شبهه‌ای دیگر انواع دیجیتال‌مارکتینگ مثل سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تا حد زیادی، وابسته به آن هستند.

چطور؟ بدون محتوا، سئوکارها تقریبا چیزی برای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نخواهند داشت. پست‌هایی که در موتور جستجو رتبه می‌گیرند، توضیحات متایی (meta descriptions) که به پست‌ها اضافه می‌شوند، تا موتورهای جست‌وجو بهتر بتوانند مطلب پیچیده را درک کنند و سپس آن را به جستجوگران نمایش دهند، توضیحات جایگزینی (Alt text) که برای عکس‌ها نوشته می‌شود تا ربات‌ها بتوانند عکس را بهتر تحلیل کنند، همه محتوا است.

همینطور لینک‌هایی که دیجیتال‌مارکترها در سایت‌های دیگر می‌سازند تا برای سایتشان بازدید بگیرند از یک محتوایی آمده است و به یک محتوایی اشاره دارد. از اینها گذشته، کلمات کلیدی‌ای که افراد در موتورهای جستجو وارد می‌کنند، تلاش برای پیدا کردن یک چیز است: محتوا.

خلاصه که هر ایمیل، هر توییت، هر صفحه فرود (landing page) و هر توضیح محصول در سایت فروشگاهی نمونه‌هایی از محتوا هستند. اگر خواستید بدانید محتوا دقیقا چیست می‌توانید مقاله‌ی محتوا چیست را بخوانید.

 

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی استفاده از محتوا است (هر نوعی از آن) برای کمک به کسب‌وکار شما در رسیدن به اهداف بازاریابی؛ این اهداف ممکن است کسب مشتری بیشتر، حفظ مشتری‌های شرکت، ایجاد آگاهی از وجود برند یا محصولات در ذهن مردم باشد.

 

محتوا قلب تپندۀ کارهایی است که بازاریاب محتوایی انجام می‌دهد؛ او با مشتریان و خوانندگانس صحبت می‌کند، و آنچه که به آنها می‌گوید، صرف نظر از اینکه چه فرمتی دارد، محتوا است.

 

بازاریابی محتوایی به چه درد کسب‌وکار می‌خورد؟

یکی از دلایلی که برخی از شرکت‌ها در تخصیص منابع برای بازاریابی محتوایی تردید دارند این است که هنوز مزایای بازاریابی محتوایی را درک نکرده‌اند. تعدادی از مزایای غیرقابل انکار بازاریابی محتوایی را بخوانید تا متوجه شوید که کسب‌وکار شما چه چیز ارزشمندی را تاکنون نادیده می‌گرفته است.

 

مزایای ناملموس

این مزایا اگرچه در نگاه اول قابل مشاهده نیستند، اما مهم‌ترین اثرات بلندمدت بازاریابی محتوایی هستند.

۱- برند-آگاهی قدرتمند

محتوا باعث می‌شود مخاطبان شما در مورد شما با دیگران صحبت کنند. تا به حال پبش نیامده است که در روزنامه، کانال تلگرام یا پیجی در اینستاگرام مطلبی را بخوانید و در مورد آن با دیگران صحبت کنید؟

هنگامی که مخاطبان در مورد شما صحبت می‌کنند، چیزهایی درباره‌ی کسب‌وکار یا کمپانی شما به یکدیگر یاد می‌دهند و شما را به هم توصیه می‌کنند. تبلیغات دهان به دهان آنها افراد جدیدی را به شما وصل می‌کند. این نوع برند-آگاهی مانند طلا برای کسب‌وکار شما ارزشمند است.

 

۲- احترام و اعتبار

زمان زیادی لازم است تا احترام و تحسین مخاطبان را برانگیزید، زیرا نیاز است که آنها ابتدا به شما اعتماد کنند. بنابراین، هنگامی که دانش خود و درستی خود را ثابت کردید، می‌توانید تبدیل به چراغ راه هدایت مخاطبانی شوید که مردد هستند.

سایت‌هایی که اهمیتی به کیفیت محتوایی که منتشر می‌کنند نمی‌دهند و توصیه‌های بد یا گمراه‌کننده می‌کنند، نمی‌توانند اعتماد مخاطبان را جلب کنند. محتوای درست لازم است تا نزد مخاطبان اعتبار کسب کنید و سپس آنها به مشتریان و خریداران محصولات یا خدمات شما تبدیل شوند. اگر برند معتبری باشید، مشتریان شما را به رقبایتان ترجیح می‌دهند.

 

۳- گفت‌وگوی غیرمستقیم با مشتری

اگر محتوایی را ایجاد کنید که مشتریان بالقوه‌ی شما را هدف قرار دهد، شما در حقیقت فاصله‌ی آنها را با خرید محصولاتتان کوتاه کرده‌اید و احتمال این را که آنها، در آینده، محصول شما را بخرند بیشتر کرده‌اید.

در بازاریابی محتوایی، با تولید محتوای ارزشمند مخاطبانتان را به مشتریان آینده‌ی خود تبدیل کرده‌اید؛ صرف‌نظر از اینکه در محتوایتان به محصولی که می‌فروشید اشاره‌ای شده باشد یا نه.

 

۴- هماهنگی تیمی

بازاریابی محتوایی پایه و ستون کمپین‌های بازاریابی شماست. ایجاد محتوا به شما کمک می‌کند در کسب‌وکار شما فضایی دوستانه ایجاد شود. تولید محتوا ناخودآگاه منجر می‌شود تیم‌هایی که تا به حال با هم صحبت نکرده بودند دور یک میز جمع شوند و برای رسیدن سازمان به هدفش با هم حرف بزنند.

مثلا بازاریاب محتوا با طراح UX برای ایجاد تصاویر بسیار جذاب همکاری می‌کند. با برنامه‌نویسان کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محتوای او به خوبی در فضای آنلاین منتشر شود. با بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محتوای تولید شده، به طور موثری، منتشر شود. بازاریاب محتوایی، مانند نخ تسبیح، حلقه‌های از هم جدا را به هم وصل می‌کند.

 

مزایای ملموس بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوای نتایج قابل‌مشاهده‌ای هم دارد که در کوتاه‌مدت به دست می‌آید.

۱- ترافیک سایت

ترافیک یا ورود کاربران به سایت نتیجه‌ی واضح تولید محتوا است و البته یکی از مهمترین فواید آن. تولید محتوای باکیفیت در گوگل رتبه می‌گیرد و آدم‌ها را به سایت شما می‌آورد؛ جایی که احتمالا اطلاعات مربوط به شرکت شما و محصولات یا خدمات شما را می‌خوانند و می‌بینند.

 

۲- سئوی بهبودیافته

محتوا به دلایل و شیوه‌های مختلفی به سئوی سایت شما کمک می‌کند. به طور خلاصه، محتوای عالی باعث ارجاع سایت‌های دیگر به مطالب شما می‌شود. این لینک‌های ارجاعی به گوگل می‌فهماند که شما مهم و معتبر هستید.

محتوا شرکت شما را برای ربات‌هاب گوگل معنا می‌کند. گوگل محتوای شما را می‌خواند و می‌فهمد شرکت شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند. در یک کلام: بدون محتوا، چیزی وجود ندارد که برای موتورهای جستجو بهینه شود.

 

۳- گفت‌وگوی مستقیم با مشتری

صفحه‌ی «درباره ما» در سایت شما توضیحاتی کامل در مورد شرکت و نوع کسب‌وکار شما می‌دهد. صفحه‌ی «تماس با ما» اطلاعات تماس شما را به خوانندگان نشان می‌دهد. توضیحات محصول افراد را متقاعد می‌کند که محصول شما محصولی منحصربفرد و باارزش است. چه چیزی به جز محتوا می‌تواند مشتری را قانع کند که با شما تماس بگیرد یا محصول شما را بخرد یا شما را به دیگران توصیه کند؟

 

نتیجه

بازاریابی محتوایی استفاده از محتوا است برای رسیدن به اهداف بازاریابی. بازاریابی محتوایی می‌تواند استراتژی بازاریابی را تکمیل کند و یکی از روش‌های اثربخش در توسعه و رونق کسب‌وکار باشد. همچنین بازاریابی محتوایی روشی مناسب برای برندینگ است.

این روزها که همه‌ی کسب‌وکارها به سمت دیجیتال‌شدن و بهره‌گیری از دنیای دیجیتال پیش می‌روند کسب‌وکارهایی موفقند که زودتر و با دید بلندمدت جای پای خود را در دنیال آنلاین سفت می‌کنند. حواستان باشد که بازاریابی محتوایی شناژبندی ساختمان کسب‌وکار شما در دنیای اینترنت است.

اگر سؤالی هم دارید زیر این پست کامنت کنید تا پاسخ دهیم.

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید