انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یک دستورالعمل تثبیت‌شده‌ی از پیش‌آماده نیست که آن را دنبال کنید و به موفقیت دست پیدا کنید. شما باید انواع دیجیتال مارکتینگ را در اختیار خود بگیرید و با توجه به وضعیت رقبا یک استراتژی خاص برای خود داشته باشید تا همه را پشت سر بگذارید.

اما اول از همه آیا دقیقا می‌دانید که بازاریابی دیجیتال چیست؟

پس ادامه مقاله را بخوانید.

در این مقاله، در مورد کاربردها و اهمیت بازاریابی دیجیتال صحبت خواهیم کرد. ما به تعریف، اهمیت و اصطلاحات خواهیم پرداخت و به شما یاد خواهیم داد که چطور ۹ نوع بازاریابی دیجیتال را به در کسب و کار خود به کار ببندید.

بنابراین بعد از خواندن این مفاله خواهید دانست که چطور از انواع دیجیتال مارکتینگ در استراتژی کلی بازاریابی خود استفاده کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

اکثر منابع تعاریف مبهم و پیچیده‌ای از دیجیتال‌مارکتینگ دارند اما وقتی ما آن را تعریف کنیم در یک جمله‌ی واضح و شفاف آن را بیان می‌کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ هر نوع بازاریابی برای محصولات یا خدمات که از یک دستگاه الکترونیکی استفاده می‌کند.

بنابراین دیجیتال‌مارکتینگ چیز جدیدی نیست. دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی خودمان است که با ورود موبایل و کامپیوتر و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی به زندگی ما خود را به شکل دیجیتال مارکتینگ به نمایش گذاشته است. اغلب آدم‌ها فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتال، بازاریابی به وسیله‌ی محتوا و شبکه‌های اجتماعی است؛ در حالی که اینها خودشان یکی از انواع بازاریابی دیجیتال هستند نه همه‌ی آن.

نکته‌ی مهم دیگری که اکثرا به آن توجهی نمی‌کنند این است که بازاریابی دیجیتال هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین انجام داده می‌شود.

ما در انتهای این مقاله در مورد بازاریابی آفلاین کمی صحبت خواهیم کرد؛ اما بیشتر صحبت ما درباره‌ی تاکتیک‌های بازاریابی آنلاین خواهد بود. البته شما برای داشتن استراتژی بازاریابی کارآمد و همه‌جانبه به هر دو شکل بازاریابی دیجیتال نیاز خواهید داشت. اگر نمی‌دانید که چرا اصلاً بازاریابی دیجیتال مهم است، ادامه مطلب را بخوانید!

 

اهمیت بازاریابی دیجیتال

آدم‌ها دیگر مانند قدیم در دنیای فیزیکی در دسترس نیستند. آنها کمتر به دنیای پیرامونشان توجه می‌کنند و (به اصطلاح) بیشتر سرشان توی گوشی‌شان است. هر روز هم که می‌گذرد زمانی که آدم‌ها با وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه می‌گذرانند بیشتر می‌شود. آمار دقیقی از ایرانی‌ها وجود ندارد اما آمریکایی‌ها هر روز بیش از ۱۱ از کامپیوتر و موبایل و تبلت استفاده می‌کنند.

شاید عجیب و کمی ترسناک باشد اما احتمالا روزی می‌آید که آدم‌ها تمام دقایق روزشان را با وسایل الکترونیکی متصل به اینترنت بگذرانند. روزهای گشت‌وگذار مردم در بازار کم‌کم به سر می‌آید و به زودی همه‌ی خریدهای مردم از طریق اینترنت انجام می‌شود. همین امروز هم اگر کسی از بازار و به صورت حضوری خرید می‌کند در بیشتر موارد در اینترنت چرخ می‌زند و درباره‌ی آن و محصولات شبیه آن تحقیق می‌کند.

اینجا جایی است که بازاریابی دیجیتال وارد می‌شود. دیجیتال‌مارکتینگ به کسب‌وکار شما کمک می‌کند که مشتریان در هر مرحله‌ای از فرایند خرید که باشند به شما وصل شود. به شکل زیر دقت کنید:

سفر مشتری

مطمئنا سال‌های آینده بازاریابی دیجیتال از چیز که الان هست مهم‌تر، ضروری‌تر و موثرتر هم خواهد بود. کسب‌وکار شما بدون داشتن برنامه‌ای برای بازاریابی دیجیتال ایستاده است تا همه از او جلو بزنند. در نتیجه، تجارت شما در گرد و غبار محو خواهد شد. انواع دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که کدام یک به درد کسب‌وکار شما، صنعت شما، شخصیت شما و مخاطبان شما می‌خورد.

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

الان زمان آن است که برسیم به انواع بازاریابی دیجیتال. انواع بازاریابی دیجیتال آنلاین شامل موارد زیر است:


 

۱. بهینه‌سازی برای موتور جستجو / سئو

بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو یا سئو به فرایند “افزایش تعداد نمایش سایت شما در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو” اشاره دارد. صفحات نتایج موتور جستجو یا SERP پس از جستجوی کلمات کلیدی در موتور جستجو (مثلا Google یا Bing)، برای کاربران، ظاهر می‌شوند. هر کاربر صفحه‌ی نتایج خاص خود را بر اساس کلمه کلیدی جستجوشده، موقعیت مکانی کاربر و سابقه‌اش دریافت می‌کند.

نتایج جستجو به صورت لیست ظاهر و با کمک الگوریتم‌های موتور جستجو رتبه‌بندی می‌شوند. وقتی کاربران شیوه‌ی جستجویشان را تغییر دهند این الگوریتم‌ها هم تغییر می‌کنند. حال هرچه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک بیشتری به سایت شما هدایت می‌شود و شانس شما برای تبدیل‌شدن یک بازدیدکننده منفعل به مشتری فعال بیشتر خواهد شد.

بهینه‌سازی برای موتور جستجو فاکتورهای بسیاری دارد؛ از کلمات کلیدی در محتوای شما گرفته تا لینک‌هایی که در سراسر وب به وب‌سایت شما وجود دارد. سئو شامل سئوی داخلی و سئوی خارجی می‌شود. سئو داخلی یا آن‌پیج به کارهایی گفته می‌شود که در خود وب‌سایت برای تقویت سئوی سایت انجام می‌گیرد. سئوی خارجی هم به ارتباطاتی که سایت شما با سایت‌های دیگر در سراسر وب دارد و اقداماتی که در خارج از وب‌سایت خود انجام می دهید اشاره دارد.


اگر خواستید در این باره بیشتر بخوانید: انواع سئو


یک نکته‌ی طلایی را در نظر داشته باشید. الگوریتم‌های گوگل همواره در تناسب با نیازهای کاربران تغییر می‌کنند. یعنی تمام تلاش آنها این است که کاربران به بهترین شکل به پاسخ مشکلاتشان دست پیدا کنند. از این رو یک مدیر سئو، در یک نگاه جامع، به دنبال کسب رتبه‌ی بالا در صفحه‌ی نتایج گوگل نیست؛ بلکه در اصل، SEO ساختن بهترین وب‌سایت ممکن برای کاربران است. اگر کاربران را راضی نگه دارید خیلی گوگل هم افراد بیشتری را به سمت شما می‌فرستد.

 

۲. بازاریابی موتور جستجو / SEM

بازاریابی موتور جستجو زمین بازی‌ای که سئو  نادیده گرفته بود، یعنی خرید ترافیک از موتورهای جستجو، را پوشش می‌دهدد. با SEM در صفحه‌ی نتایج جستجو تبلیغات می‌خرید. رایج‌ترین پلتفرم‌های خرید تبلیغات گوگل‌ادز است و بینگ‌ادز.

موتور جستجو از پیش مبلغی تعیین‌شده را از بازاریاب دریافت می‌کند تا بتواند در مکان‌های مشخصی از صفحات نتایج جستجو تبلیغاتی را نشان دهد. یک نمونه از این نوع بازاریابی، تبلیغات به ازای هر کلیک (PPC) است.  PPC که مخفف Pay-Per-Click است به روشی از بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که در آن موتورهای جستجو، با هر بار کلیک روی تبلیغات، مبلغی از حساب سفارش‌دهنده‌ی تبلیغ کم می‌کند.

نکته‌ی طلایی: در سال‌های اخیر پلتفرم‌های اجتماعی هم تبلیغات PPC عرضه کرده‌اند. این تبلیغات در تایم‌لاین کاربران شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود. حواستان باشد که در استراتژی کامل بازاریابی دیجیتال خود این تکنیک را هم فراموش نکنید.

 

۳. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

قطعا می‌دانید که شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما است. اما آیا از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم مطلعید؟ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما در نزدیک‌ترین ارتباط ممکن با مخاطب قرار می‌دهد. این نوع از بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد که به نحوی صمیمی با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنید. با این تعامل می‌توانید بازخورد ارزشمند مشتری‌ها را دریافت کنید. بازخورد مشتریان باعث می‌شود محصول یا خدمات یا ارتباطات با مشتریان را بهبود یبخشید.

هر کاری که برای افزایش ترافیک یا رشد کسب‌وکارتان در شبکه‌های اجتماعی خود انجام دهید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است؛ چه در فیس‌بوک باشد چه در توییتر، تلگرام، اینستاگرام یا لینکدین.

نکته: اغلب کسب‌وکارها از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سود می‌برند، اما شرکت‌های B2C بیشترین سود را دارند. با ارسال محتوای با کیفیت در شبکه‌های اجتماعی، با مخاطبان بیشتری ارتباط بگیرید. به آنچه مخاطبان مورد نظر شما در شبکه‌های اجتماعی درباره‌اش صحبت می‌کنند توجه کنید. در گفتگوها شرکت کنید. ببینید چه محتوایی برای مخاطبان جذاب است. به اشتراک‌گذاری مطالب شما یعنی تبلیغات رایگان.

 

۴. بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا رساندن محتوای باکیفیت به مخاطبان به منظور فروش و ساختن مشتری بالقوه است. این محتوا می‌تواند در توییت‌ها، یک فیلم در یوتیوب و وبلاگ شما باشد. بازاریابی محتوا به این دلیل بی‌نظیر است که محتوای استثنایی را با سایر انواع بازاریابی دیجیتال مانند سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همراه می‌کند.

هنگام ایجاد محتوا مخاطبان خود را در نظر داشته باشید. حواستان باشد که با چه کسی صحبت می‌کنید و او به چه چیزهایی علاقه دارد. مخاطبان تا حد زیادی موضوع محتوای شما را تعینن می‌کنند. زبانی را که مخاطبان شما هنگام جستجوی آنلاین در اینترنت استفاده می‌کنند پیدا کنید. از کلمات کلیدی برای تقویت سئوی محتواهای خود استفاده کنید.


در این باره می‌توانید بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست؟


در آخر برای بازخورد و دیده‌شدن بیشتر محتوا آنها را در تمام شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. بازاریابی محتوا یک فرایند مداوم و طولانی‌مدت است. بازاریابی محتوایی همیشه برای رسیدن به فروش بیشتر نیست؛ بلکه بیشتر برای تعمال با مخاطب آموزش مشتریان، شناساندن برند و ایجاد اعتماد میان کسب‌وکار و مخاطبان است.

مراقب کیفیت محتواهایتان باشید. ایجاد محتوای مناسب و با کیفیت به برنامه‌ی سئوی شما کمک فراوانی می‌کند.

 

۵. همکاری در فروش / بازاریابی پورسانتی

در بازاریابی پورسانتی شما فقط به ازای تبدیل‌ها (یعنی فروش محصول یا خدمت) هزینه پرداخت می‌کنید. به این فکر کنید که برای محصول یا خدمات خود یک فروشنده استخدام کنید. این شرکت یا فروشنده‌ی واسطه به ازای فروش محصولات شما کمیسیون دریافت می‌کند. این بدان معنی است که هیچ هزینه‌ی مقدماتی برای این نوع بازاریابی پرداخت نخواهید کرد. این روزها بسیاری از وبلاگ‌نویسان یا وب‌سایت‌های فروشگاهی از بازاریابی پورسانتی استفاده می‌کنند.

نکته: وقتی تصمیم می‌گیرید که این و بازاریابی را عملیاتی کنید باید برای آن استراتژی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که همه اصطلاحات و قواعد و اصول شما توسط شرکت‌ها یا سایت‌های واسطه، که به نوعی نماینده‌ی برند شما هستند، رعایت می‌شود.

 

۶. اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی از طریق ایننفلوئنسرها جزو جدیدترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی اینفلوئنسری از افراد با طیف مخاطب گسترده‌ی آنلاین، که به نظر بازار هدف شما متخصص محسوب می‌شوند، استفاده می‌کند تا بتواند ترافیک و فروش بیشتر را برای شما به ارمغان بیاورد.

در ایران، اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام محبوب‌تر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است. شرکت‌ها اینستاگرامرها را استخدام می‌کنند تا با ارسال یک یا چند عکس با محصول یا گرفتن ویدئو با محصول برند خود را تبلیغ کنند.

نکته‌ی طلایی: همیشه قبل از تصمیم‌گیری برای همکاری با اینفلوئنسرها در مورد مخاطبان آنها و میزان تأثیرگذاری آنها روی مخاطبان تحقق کنید. ما ابزار نینجا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

۷. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی به شما امکان می‌دهد مشترکان ایمیلی خود را به طور مرتب با محتواهایی درباره‌ی شرکتتان تغذیه کنید. این نوع بازاریابی یک تفاوت بزرگ با دیگر انواع بازاریابی دیجیتال دارد؛ بازاریابی ایمیلی تقویت و عمیق‌کردن ارتباط با مخاطبانی است که شما را می‌شناسند. در این نوع بازاریابی شما اعتماد و وفاداری مشتریان را خواهید خرید.

بهترین کمپین‌های بازاریابی ایمیلی برای لیستی از مشترکینی انجام می‌شود که توسط محتوا و سایت خود شما و با رضایت خود کاربران ساخته شده است. پس بهتر است از لیست‌های ایمیل‌های آماده و خریداری‌شده استفاده نکنید. افرادی که خودشان ایمیل‌شان را به شما داده‌اند بیشتر تمایل دارند که مشتری فعال شما شوند.

 

۸. بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی به پستی اشاره دارد که جالب، خنده‌دار، عجیب یا تأثیرگذار است (یا به طور کلی قابلیت ترند شدن دارد) تا به تعداد دقعات زیادی به اشتراک گذاشته شود و توسط افراد زیادی در زمان اندکی دیده شود. بازاریابی ویروسی باعث افزایش شدید ترافیک سایت در مدت زمانی کوتاه می‌شود. البته که انجام این کار دشوار است اما مزایای بسیار زیادی دارد.

این نوع بازاریابی بیشتر به درد شرکت‌های B2C می‌خورد. شرکت‌های B2C می‌توانند برای رسیدن به تعداد مخاطبان زیادی در شبکه‌های اجتماعی از بازاریابی ویروسی استفاده کنند.

 

۹. تبلیغات موبایلی

البته که هریک از انواع دیجیتال مارکتینگ می‌تواند روی موبایل اتفاق بیفتد؛ اما بازاریابی موبایلی به آن دسته از انواع بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که فقط با کمک موبایل انجام می‌شود و جزو هیچیک از دیگر انواع بازاریابی دیجیتال، که تا الان گفته شد، نیست.

برای مثال در بازاریابی موبایلی یک کمپین تبلیغاتی پیامکی راه‌اندازی می‌کنید. شما می‌توانید برای مشتریان خود پیشنهادات ویژه، کد تخفیف و … پیامک کنید.

 

بازاریابی دیجیتال آفلاین

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال کامل، علاوه بر روش‌های آنلاین، بازاریابی دیجیتال آفلاین را هم در نظر می‌گیرد. بازاریابی پیشرفته‌ی آفلاین بازاریابی‌ای است که برای بهبود تجربه‌ی کاربران از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. مثلا رستورانی را در نظر بگیرید که اجازه می‌دهد مشتریان سفارش خود را، با تبلت‌هایی که کنار میزها قرار داده است، ثبت کنند.

بازاریابی رادیویی، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی تلفنی از انواع بازاریابی دیجیتال آفلاین هستند.

 

از انواع دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا موفقیت تجارت شما تضمین شود

اکنون شما با انواع بازاریابی دیجیتال آشنایید. می‌توانید از روش‌های بازاریابی آنلاین برای بیشتر دیده‌شدن و تعامل با مخاطبان استفاده کنید. باید تأکید کنیم که هدف واقعی همه‌ی انواع دیجیتال مارکتینگ ایجاد تجربه‌هایی لذت‌بخش برای مخاطب هدف شما است که باعث تقویت برند شما در ذهن آنها می‌شود. داشتن استراتژی و روش‌های با کیفیت هم برای شما مفید است و هم برای مخاطبان هدف شما.

به یاد داشته باشید که کلید موفقت شما در فرایند دیجیتال‌مارکتینگ تقویت سئو از طریق بازاریابی محتواییِ با کیفیت و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی است. منتظر نظرتان زیر این پست هستیم.

در آخر اینکه وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ می‌شود، می‌توانید این راه را تنها نروید. اگر برای نوشتن استراتژی خود یا اجرای کمپین‌های مؤثر به کمک نیاز داشتید، کارشناسان بازاریابی دیجیتال محتواژه آماده‌ی کمک به شما هستند. اگر هنوز سؤال دارید که کدام نوع بازاریابی دیجیتال برای شما مناسب است همین الان با ما تماس بگیرید.

منابع:
sparklogixlyfemarketing

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید