بازاریابی محتواییتیتر یک

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی چیست؟

عبارت «محتوا پادشاه است» را حتما شنیده‌اید. معمولا دیجیتال‌مارکتر‌ها برای نشان دادن اهمیت محتوا از این عبارت استفاده می‎کنند. خب البته در مورد صحت و واقعیت این عبارت بحث‌هایی وجود دارد. اگرچه محتوا یا بهتر بگوییم تولید محتوای دیجیتال فقط یکی از روش‌های دیجیتال‌مارکتینگ است؛ اما، نکته‌ی غیرقابل انکار این است که دیگر انواع دیجیتال‌مارکتینگ مانند سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی وابسته به محتوا هستند.

بدون محتوا، سئوکارها تقریبا چیزی برای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نخواهند داشت. توضیحاتی که به پست‌ها اضافه می‌کنند، تا موتورهای جست‌وجو بهتر بتوانند مطلب پیچیده را درک کنند و در نهایت آن را به جستجوگران نمایش دهند، محتوا است. لینک‌هایی که دیجیتال‌مارکترها برای سایتشان به دست می‌آورند از یک محتوایی آمده است و به یک محتوایی اشاره دارد. از اینها گذشته کلمات کلیدی‌ای که افراد در موتورهای جستجو وارد می‌کنند، تلاش برای پیدا کردن یک چیز است: محتوا.

هر ایمیل، هر توییت، هر صفحه فرود (landing page) و هر توضیح محصول در سایت فروشگاهی نمونه‌هایی از محتوا هستند.

 


بیشتر بخوانید: محتوا چیست


 

محتوا قلب تپندۀ کارهایی است که ما به عنوان مارکتر انجام می‌دهیم؛ ما با مشتریانمان و خوانندگانمان صحبت می‌کنیم، و آنچه که ما به آنها می‌گوییم، صرف نظر از اینکه چه فرمتی دارد، محتوای ما است.

حالا باید بگوییم که کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی چیست. پاسخ خیلی ساده است: بازاریابی محتوا استفاده از محتوا است (هر نوعی از آن) برای کمک به شرکت شما در رسیدن به اهداف بازاریابی؛ این اهداف ممکن است کسب مشتری بیشتر، حفظ مشتری‌های شرکت، ایجاد آگاهی در مردم از برند یا محصولات شما باشد.

 

بازاریابی محتوایی به چه درد شرکت یا کسب‌وکار شما می‌خورد؟

یکی از دلایلی که برخی از شرکت‌ها در تخصیص منابع برای بازاریابی محتوایی تردید دارند این است که هنوز مزایای بازاریابی محتوایی را درک نکرده‌اند. در اینجا تعدادی از مزایای غیرقابل انکار بازاریابی محتوایی را ذکر می‌کنیم تا متوجه شوید که کسب‌وکار شما چه چیز ارزشمندی را تاکنون نادیده می‌گرفته است. برای اینکه بفهمیم فواید بازاریابی محتوایی چیست و چقدر باارزش است، ابتدا با فواید ناملموس بازاریابی محتوایی شروع می‌کنیم:

 

مزایای ناملموس

برند-آگاهی قدرتمند

تولید محتوا باعث می‌شود مخاطبان شما در مورد شما صحبت کنند. تا به حال پبش نیامده است که در روزنامه، کانال تلگرام یا پیجی در اینستاگرام مطلبی را بخوانید و در مورد آن با دیگران صحبت کنید؟

هنگامی که مخاطبان در مورد شما صحبت می‌کنند، آنها چیزهایی درباره‌ی کسب‌وکار یا کمپانی شما به یکدیگر آموزش می‌دهند و حتی شما را به هم توصیه می‌کنند و افراد جدیدی را به شما وصل می‌کنند. این برند-آگاهی مانند طلا برای کسب‌وکار شما ارزشمند است.

 

احترام و اعتبار

زمان زیادی لازم است تا احترام و تحسین مخاطبان را برانگیزید، زیرا نیاز است که آنها ابتدا به شما اعتماد کنند. بنابراین، هنگامی که دانش خود و درستی خود را ثابت کردید، می‌توانید تبدیل به چراغ راه هدایت مخاطبانی شوید که مردد هستند.

سایت‌هایی که اهمیتی به کیفیت محتوایی که منتشر می‌کنند نمی‌دهند و توصیه‌های بد یا گمراه‌کننده می‌کنند، نمی‌توانند اعتماد مخاطبان را جلب کنند. محتوای درست لازم است تا نزد مخاطبان اعتبار کسب کنید و سپس آنها به مشتریان و خریداران محصولات یا خدمات شما تبدیل شوند. اگر برند معتبری باشید، مشتریان شما را به رقبایتان ترجیح می‌دهند.

 

گفت‌وگوی غیرمستقیم با مشتری

اگر محتوایی را ایجاد کنید که مشتریان بالقوه‌ی شما را هدف قرار دهد، شما در حقیقت فاصله‌ی آنها را با خرید محصولاتتان کوتاه کرده‌اید و احتمال این را که آنها در آینده محصول شما را بخرند بیشتر کرده‌اید.

شما با تولید محتوای ارزشمند مخاطبانتان را به مشتریان آینده‌ی خود تبدیل کرده‌اید؛ صرف‌نظر از اینکه در محتوایتان به محصولی که می‌فروشید اشاره‌ای شده باشد یا نه.

 

هماهنگی تیمی

بازاریابی محتوایی پایه و ستون کمپین‌های بازاریابی شما است. ایجاد محتوا به شما کمک می‌کند در کسب‌وکار شما فضایی دوستانه ایجاد شود. تولید محتوا ناخودآگاه منجر می‌شود تیم‌هایی که تا به حال با هم صحبت نکرده بودند دور یک میز جمع شوند و برای رسیدن سازمان به هدفش با هم حرف بزنند.

بازاریاب محتوا با طراح UX برای ایجاد تصاویر بسیار جذاب همکاری می‌کند. با برنامه‌نویسان کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محتوای او به خوبی در فضای آنلاین منتشر شود. با بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محتوای تولید شده به طور موثری منتشر شود. بازاریاب محتوایی، مانند نخ تسبیح، حلقه‌های از هم جدا را به هم وصل می‌کند.

 

مزایای ملموس بازاریابی محتوایی

ترافیک سایت

ترافیک یا ورود کاربران به سایت نتیجه‌ی واضح تولید محتوا است و البته یکی از مهمترین فواید. تولید محتوای باکیفیت آدم‌ها را به سایت شما می‌آورد؛ جایی که احتمالا اطلاعات مربوط به شرکت شما و محصولات یا خدمات شما را می‌خوانند و می‌بینند.

 

سئوی بهبودیافته

محتوا به دلایل و شیوه‌های مختلفی به سئوی سایت شما کمک می‌کند. به طور خلاصه، محتوای عالی باعث ارجاع سایت‌های دیگر به مطالب شما می‌شود که این به گوگل می‌فهماند شما مهم و معتبر هستید.

گوگل محتوای شما را می‌خواند و می‌فهمد شرکت شما در چه حوزه‌ای فعالبت می‌کند. و کلی شیوه‌ی دیگر که چطور محتوا به سئوی سایت شما کمک می‌کند. در یک کلام: بدون محتوا، چه چیزی وجود ندارد که برای موتورهای جستجو بهینه شود.

 

گفت‌وگوی مستقیم با مشتری

توضیحات محصول افراد را متقاعد می‌کند که محصول شما یک محصول منحصربفرد و باارزش است. چه چیزی به جز محتوا می‌تواند مشتری را قانع کند که محصول شما را بخرد یا تعداد مشتریان محصول شما را افزایش دهد؟

 

نتیجه

بنابراین محتوا فواید ملموس و ناملوسی دارد که نمی‌شود نادیده گرفت. این روزها که همه‌ی کسب‌وکارها به سمت دیجیتال‌شدن و بهره‌گیری از دنیای دیجیتال پیش می‌روند کسب‌وکارهایی موفقند که زودتر و با دید بلندمدت جای پای خود را در دنیال آنلاین سفت می‌کنند. بازاریابی محتوایی شناژبندی ساختمان کسب‌وکار شما در دنیای اینترنت است.

حبیب متوسل

مدیر محتوا و متخصص سئو؛ شیفتۀ دنیای وب، سئو و دیجیتال‌مارکتینگ

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
بستن