
لحن برند چیست؟ + راهنمای تعیین لحن برند
حتما (کم یا زیاد) اصطلاح لحن برند به گوشتان خورده است و حتما برایتان سؤال شده است که لحن برند چیست و اصلا چه فایدهای دارد. در این پست، پس از اینکه از چیستی و اهمیت آن برای شما گفتیم، نشان خواهیم داد که چطور، با برداشتن ۶ گام اساسی، لحن برندتان را تعیین کنید.
لحن برند چیست؟
لحن برند نحوهی استفاده از جملات و ساختارهای محتوایی است برای ارتباط با مخاطب و رساندن پیام برند به آنها.
لحن برند محتوایی نیست که برند شما تولید میکند بلکه چگونگی استفاده از محتواست. میشود گفت که لحن به نوعی ادبیات و زبانی است که برند برای ارتباط با مخاطبان به کار میبرد.
این ادبیات و زبانِ خاص از ارزشها، شخصیت برند و پسند مخاطبان نشأت میگیرد. بنابراین قبل از اینکه بخواهید برای برندتان لحنی مشخص کنید ببینید که اگر برند شما یک شخصیت داشته باشد چگونه است، ارزشهای برندتان چیست و مخاطب برند شما چه شخصیتی دارد.
لحن برند، درنهایت، در کنار هویت بصری و هویت کلامی، که در سند استراتژی برند تعیین میشود، موجب میشود تصویر مورد نظر شما به درستی در ذهن مخاطب جا بگیرد.
لحن برند، بیش از هرجای دیگر، در استراتژی بازاریابی محتوایی خود را نشان میدهد. اینکه محتوای شما با چه لحن و چه نوع کلمات و جملاتی با پرسونا ارتباط برقرار کند چیزی است که باید در استراتژی محتوا مشخص شود و سپس هنگام تولید محتوا مد نظر قرار گیرد.
این سبک مشخص نوشتن و صحبتکردن همان لحن برند است.
مزایای تعیین لحن برند
شاید بپرسید که اصلا لحن برند به چه کار میآید. حتما کسبوکارهای زیادی هم وجود دارند که بدون رعایت لحن ثابت برندی موفق تلقی میشوند؛ اما واقعیت این است که یکی از ویژگیهای موفقبودن معتبر و قابلاعتماد بودن است و اعتماد با بیثباتی به دست نمیآید. آنها دیر یا زود متوجه اهمیت ثبات و داشتن قواعد مشخص در ارتباط کلامی و نوشتاری با مخاطب میشوند. چطور؟ به خاطر مزایا و اثرات زیر:
۱- شما را از بقیه متمایز میکند
لحن (یعنی لحن ثابت) کمک میکند خاص، متمایز و منحصربهفرد باشید. برای مثال لحن صحبتکردن خودتان را در نظر بگیرید. ادبیات، جملهبندیها، نحوهی استفادهی شما از کلمات، آهنگی که در بیان جملاتتان دارید، عبارات و اصطلاحات خاص خودتان شما را به یک فرد متفاوت تبدیل کردهاست. دیگران احتمالا شما را به تکیهکلامها و تأکیداتی که روی کلمات دارید و یا حتی لهجهی شما میشناسند و شما را قضاوت میکنند.
برای یک برند هم اوضاع از همین قرار است. برند یک شخصیت انسانی دارد که باید لحن خاصی هم داشته باشد.
۲- اعتماد میآفریند
هنگامی که برند از لحن ثابتی در کانالهای مختلف ارتباطی با مخاطب استفاده میکند، مخاطب با آن احساس خودمانیبودن میکند یا بهتر بگوییم حس رفاقت پیدا میکند. این ثبات شخصیت در کنار احساس الفت مخاطب با برند باعث ایجاد حس اعتماد و اطمینان میشود.
بنابراین، علاوه بر ثبات، نوع لحن برند شما نقش بسزایی در برندینگ دارد.
۳- تأثیرگذاری بر مخاطب را بیشتر میکند
یک نکتهی جالب. بارها شده است که یادتان نمیآید دوستتان دقیقا چه چیزی میگفت، اما یادتان است که چگونه میگفت. یا شاید شما یادتان نیاید که با فرد جدیدی که به تازگی با او آشنا شدهاید چه گفتوگویی داشتید و دقیقا چه حرفهایی زدید، اما به احتمال زیاد یادتان هست که از او چه حسی گرفتهاید و او چه شخصیتی دارد.
لحن برند دقیقا همین کار را میکند؛ روی مخاطب تأثیر میگذارد و اگر درست تعیین شود او را به ادامهی ارتباط با برند شما ترغیب میکند.
۴- در خاطر میمانید
اگرچه این هویت بصری (رنگها و گرافیک برند) است که نقش اصلی را در ثبت تصویر برند در ذهن و خاطر مخاطب دارد؛ اما زبان و ادبیات برند هم بیتأثیر نیست. تأثیر لحن در کسبوکارهای نوپا و و شرکتهایی که برنامهی بازارابی محتوایی گسترده دارند به مراتب بیشتر خواهد بود.
لحن برند باعث خواهد شد که مخاطب، حتی اگر لوگو و رنگهای منحصربهفرد شما را نبیند، شما را بشناسد.
عوامل مؤثر بر انتخاب نوع لحن
چهار چیز بر انتخاب نوع لحن تأثیر دارد؛ یعنی اگر این چهار مؤلفه مد نظر قرار گیرد احتمالا لحن درستی برای برند انتخاب خواهد شد:
- پرسوناها یعنی مخاطبان ایدئالی که کسبوکار شما هدف قرار میدهد
- رسانه یا وسیلهی ارتباطیای که استفاده میکنید
- هدفی که دنبال میکنید
- شخصیت برند
چطور لحن برند را تعیین کنیم؟ | راهنمای تعیین لحن
پیدا کردن لحن با شناخت مخاطبان و انتخاب زبان مناسب برای ارتباط با آنها، آغاز میشود. قدم بعدی مشخصکردن یا رجوع به ارزشهای برند و شخصیت برند است. این ارزشها و شخصیت برند خود را در نوع جملهبندی و انتخاب کلمات، هنگام ایجاد محتوا و برقراری ارتباط با خوانندگان، نشان میدهند.
پس از برداشتن این سه گام اساسی، با رصد وضعیت موجود محتواهایتان، میتوانید یک دستورالعمل تهیه کنید تا بر اساس آن هر محتوایی را ویرایش کنید. هرچه اعضای تیم محتوا، بازاریابی و تبلیغات با دستورالعملها و چگونگی استفاده از لحن برند بیشتر آشنا باشند، همهچیز آسانتر خواهد بود.
بیایید ابتدا با شناخت مخاطبان برند شروع کنیم.
گام اول: شناخت مخاطب
شما در زندگی خودتان چطور با دیگران وارد گفتوگو میشوید؟ آیا ابتدا طرفتان را نمیشناسید؟ آیا چنین نیست که با توجه به سطح تحصیلات، تواناییهای استدلالی و رفتار آنها جملاتتان را شکل دهید؟ مثلا اگر متخصص کامپیوتر هستید در توضیح شغلتان به پسردایی ۱۸سالهتان از واژههای تخصصی استفاده نمیکنید یا وقتی با یک متخصص IT همکلام میشوید زبانتان فرق میکند.
همینطور اگر پزشک باشید با مراجعان، با توجه به سنوسال و شناخت آنها از علم، بیماریشان را توضیح میدهید. در دیجیتالمارکتینگ هم اوضاع همین است. شما پزشکی هستید که نمیتوانید برای بیمارتان با زبان علمی و تخصصی صحبت کنید بلکه باید ابتدا مخاطب را بشناسید و متناسب با فهم او، از کلمات، جملات و ساختارهای زبانی استفاده کنید.
اینکه مخاطب چه شغل و تحصیلاتی دارد، چه سلایقی دارد و اصلا برای حل چه مشکلاتی به شما مراجعه کرده است، تعیین خواهد کرد که شما چه لحنی در ارتباط با او داشته باشید.
برای شناخت مخاطب لازم است یک پژوهش انجام دهید. البته شناخت مخاطب یکی از گامهای اساسی استراتژی برند و استراتژی بازاریابی محتوایی است. از این رو شما احتمالا قبلا این فرایند را طی کردهاید؛ ولی اگر این کار را انجام ندادهاید به مقاله شناخت پرسونا مراجعه کنید؛ آنجا شما را به صورت کامل راهنمایی کردهایم.
فقط نکته اینجاست که علاوه بر شناخت مخاطب و طراحی پروفایل پرسونا باید چند کار دیگر هم انجام دهید تا کار شما راحتتر شود.
- آنها را در شبکههای اجتماعی رصد کنید؛
- ببنید چه سایتها یا منابعی را مطالعه میکنند؛
- ببینید که چطور با هم صحبت میکنند؛
- از آنها بخواهید برند شما را توصیف کنند.
با انجام کارهای بالا میتوانید تصور خوبی از نحوهی صحبتکردن مخاطبان پیدا میکنید. در ضمن، میتوانید لیستی از کلمات پرکاربرد مورد استفادهی آنها تهیه کنید.
گام دوم: ارزشهای برندتان را تعریف کنید
در این مرحله لازم است ارزشهای اصلی برندتان را، یعنی ویژگیهایی که برند شما را از دیگر برندهای صنعت شما متمایز میکند، کشف یا تعیین کنید.
ارزشهای برند شما باید قبلا در فرایند استراتژی برند مشخص شده باشد. اگر قبلا این کار را انجام ندادهاید به مقالهی چشمانداز، مأموریت و ارزشها مراجعه کنید و این کار را، یک بار برای همیشه، بکنید.
گام سوم: شخصیت برندتان را لحاظ کنید
شخصیت برند یک شخصیت انسانی است که اگر برندتان به یک انسان تبدیل میشد آن شخصیت را داشت. شخصیت برند به شما کمک میکند بفهمید که آقا یا خانم برند شما چطور حرف میزند و چطور با مخاطبانش ارتباط برقرار میکند. اگر شخصیت برندتان برای شما مبهم است میتوانید با کمک مقاله شخصیت برند همهچیز را مشخصتر پیش ببرید.
گام چهارم: وضعیت موجود را بررسی کنید
قبل از تعیین لحن برند، خوب است نگاهی بیندازید به محتواهایی که تا الان منتشر کردهاید. همهی آنها را لیست کنید و از خودتان بپرسید که آیا آنچه برداشت میکنید
- با ارزشهای برند شما سازگار است و آنها را به درستی منعکس میکند؟
- به خوبی بازتاب مأموریت برند شما برای مخاطبانش هست؟
- موردپسند مخاطبان شما هست؟
میتوانید از ۴ نوع لحن اصلی زیر برای تشخیص لحن محتواهای فعلی خود استفاده کنید.
- خندهدار یا بانمک در مقابل جدی
- رسمی در مقابل غیررسمی
- محترمانه در مقابل بیادبانه یا غیرمتعارف
- مشتاقانه و باانگیزه در مقابل منطقی و خشک
نکته: میتوانید از طریق گوگلآنالیتیکس، بخش Audience، زیرمنوی Interests، از علایق کاربران سایتتان آگاه شوید و با توجه به مخاطبان موجود شناختی کلی از وضعیت موجود برند خود پیدا کنید.
گام پنجم: لحن برند را تعریف کنید
چنانکه در گام قبلی به آن اشاره کردیم ۴ نوع لحن اصلی وجود دارد که لحنهای بیشمار دیگر ذیل این لحنها قرار میگیرند. سپس ۳۶ لحن فرعی وجود دارد که میتوانید برای دقیقتر و واضحتر شدن همهچیز از آنها استفاده کنید. پس از آن خوب است جدول لحن برند داشته باشید که بایدها و نبایدها را شفافتر توضیح میدهد.
الف) ۴ لحن اصلی
پس از طیکردن فرایندی نسبتا طولانی از ابتدا تا الان (بررسی مخاطب، ارزشها و شخصیت برند و بررسی وضعیت موجود)، نوبت آن است که دربارهی لحن آیندهی برند تصمیم نهایی را بگیرید.
برای شروع از چهار گونهی اصلی لحن استفاده کنید:
طنز (خندهدار در مقابل جدی): برند میتواند لحنی طنزآمیز داشته باشد یا بدون شوخطبعی و با لحنی جدی با مخاطب ارتباط برقرار کند.
رسمیت (رسمی در مقابل غیررسمی): زبان رسمی و کتابی میتواند حس حرفهایبودن را منتقل کند؛ در حالی که یک لحن غیررسمی میتواند شخصیت برند را راحتتر و آسانتر به تصویر بکشد. نکته اینجاست که لحن غیررسمی همان ادبیات محاورهای نیست؛ اگرچه ممکن است بیشتر اوقات با هم دیده شوند.
احترام (محترمانه در مقابل بیادبانه): مهم است که نویسنده تصمیم بگیرد یک موضوع را محترمانه توضیح دهد یا رویکردی غیرمتعارف داشته باشد.
اشتیاق (مشتاقانه در مقابل بیاحساس): نویسنده میتواند نسبت به موضوع مشتاقانه رفتار کند و مثلا سازمان را به محصول یا خدماتی که عرضه میکند مشتاق نشان دهد یا پیامش را به روشی خشکتر، واقعگرایانه و بدون احساس ارائه دهد.
توجه داشته باشید که هرکدام از این انواعِ لحن یک طیف هستند که ما دو سر طیف را معرفی کردیم و در میان این دو سر انواع متعادلتری متعادلتری وجود دارد. بنابراین، ممکن است یک برند در طنز نه رویکردی طنزآمیر و نه رویکردی جدی داشته باشد؛ بلکه لحنی خنثی یا طبیعی اختیار کند. در ضمن این چهار نوع لحن در مقابل هم نیستند و میتوانند (و احتمالا باید) در کنار هم لحن برند شما را تشکیل دهند.
مشخص است که در این مرحله باید تکلیف خود را با الحان بالا مشخص کنید و ببینید که در کسبوکار شما هرکدام به چه معناست. مثلا تصور کنید که قرار است برای بازاریابی محتوایی یک کلینیک دندانپزشکی، در گام پنجم، لحن درست را پیدا کنید.
- جدیت / طنز: ما نباید با بیماران یا مراجعان به سایت خندهدار، شوخطبع یا طناز باشیم.
- رسمی/ غیررسمی: کلینیک دارای شخصی سنتی و رسمی است.
- محترمانه / غیرمتعارف: به نظر میرسد که احترام مهمترین فاکتور رضایت مراجع برای ماست.
- اشتیاق / بدون احساس: لحن ما در ارتباط با مخاطب نه پراحساس و نه خشک و بیاحساس است.
یک پیام و ۴ نوع لحن
برای واضحترشدن موضوع خوب است بیشتر توضیح دهیم و برای شما مثالهای واقعی بزنیم. تصور کنید که قرار است برای صفحهی ۴۰۴ سایت جملهای درج کنید. خطای ۴۰۴ زمانی نشان داده میشود که کاربر وارد آدرسی از سایت شما بشود که فعلا وجود ندارد. بنابراین لازم است شما به او یک تصویر یا عبارتی به کاربر نشان بدهید و او را به برگهی دیگری از سایتتان هدایت کنید.
اینجاست که لحن برند شما خودش را نشان میدهد. این پیام را چگونه به او منتقل میکنید؟ به مثالهای زیر دقت کنید.
- طنزآمیز
«همیار وردپرس» برای برگهی ۴۰۴ از اندکی طنز استفاده کرده است؛ «احتمالا آدرس را به شما اشتباه دادند»

- غیررسمی
ژاکت در صفحه ۴۰۴ خود از لحنی غیررسمی استفاده کرده است با این مضمون: «اینجا پیداش نمیکنی!». استفاده از این لحن احتمالا به خاطر ایجاد صمیمت و حس نزدیکی با مخاطب باشد.

- محترمانه
به صفحه ۴۰۴ در سایت راستچین دقت کنید. راستچین لحنی محترمانه را انتخاب کرده است.

- بدون احساس
ابزاروردپرس هم در صفحه ۴۰۴ سایتش لحنی خشک و خالی از اشتیاق دارد؛ «برگه پیدا نشد»

ب) لحنهای فرعی
پس از اینکه تکلیف خود را با ۴ نوع لحن بالا مشخص کردید یک لیست از کلماتی خاصتر را، که میخواهید لحن شما با آنها هم مطابقت داشته باشد، تهیه کنید. میتوانید از لیست زیر کمک بگیرید.
معتبر | جذاب | منطقی و بدون احساس | طعنهآمیز |
مراقب | رسمی | نوستالژیک | جدی |
شاد و سرخوش | صریح | پرشور | هوشمندانه |
درشت و خشن | مهربان | بازیگوش | نقادانه |
محافظهکار | سرگرمکننده | حرفهای | دلسوزانه |
محاورهای | خندهدار | برانگیزاننده | قابلاعتماد |
غیررسمی | طنزآمیز | دمدمیمزاج | غیرمنطقی |
خشک | آموزنده | محترمانه | خوشحال |
عصبی | نامتعارف | رومانتیک | شوخ |
ج) جدول لحن برند را طراحی کنید
پس از برداشتن گامهای بالا با طراحی یک جدول نشان دهید که چطور لحن برند شما در محتوا ظاهر خواهد شد. این جدول شامل ستونهای زیر خواهد بود:
- لحنها
- توضیحات
- بایدها
- نبایدها
چیزی شبیه جدول زیر:
لحنها | توضیحات | بایدها | نبایدها |
جدی | ما یک شرکت باتجربه و جاافتادهایم. مخاطبان ما عموما کسبوکارها هستند. ما علاوه بر خودمان و محصولاتمان مخاطبانمان را جدی میگیریم. | ||
رسمی | ما یک شرکت قدیمی، سنتی هستیم که با سازمانهای خصوصی و دولتی بزرگ همکاری میکنیم. | نکات ویرایشی زبان فارسی را رعایت کنید. | از جملات و کلمات محاورهای استفاده نکنید. |
محترمانه | ما به یکدیگر احترام میگذاریم و روابطمان را براساس اعتماد پایهگذاری میکنیم. | از ضمایر جمع استفاده کنید. از کلمات و افعالی که نشاندهندهی احترام هستند استفاده کنید. | کنایهآمیز، طعنهآمیز سخن نگویید. موقع خطابقراردادن از ضمایر مفرد استفاده کنید؛ از افعال دستوری کمتر استفاده کنید. |
مشتاقانه | ما افرادی پیشقدم برای همکاری هستیم و تلاش میکنیم برای مشتریانمان اثربخش باشیم. | با اعتماد بهنفس بنویسید و از افعال قدرتمند استفاده کنید؛ تصور کنید رهبر بازار هستید و در صنعتتان بیرقیب هستید. | از افعال مجهول استفاده نکنید؛ بر اساس احتمالات
بیاحساس و بیاشتیاق نباشید. |
قابل اعتماد | ما به یکدیگر احترام میگذاریم و روابطمان را براساس اعتماد پایهگذاری میکنیم.
ما بر مبنای تحلیل اطلاعات تصمیم میگیریم و مسئولیت اقدامات خود را میپذیریم. |
||
معتبر | ما همیشه خدمات و محصولاتی را پیشنهاد میکنیم که مشکلات مشتریانمان را به آسانی حل میکند. ممکن است حل مشکلات مشتریان صرفا از طریف محصولات و خدمات ما نباشد. | ||
صریح | ما همواره به دنبال برقراری رابطه برد/برد هستیم و نظرات خود را با صراحت بیان میکنیم. | ||
مهربان | به واسطه خدمات، محصولات و تولیدات خود بیشترین منفعت عمومی را برای تمامی ذینفعان فراهم میآوریم. | ||
دلسوزانه | ما همواره در جهت حفظ و افزایش منافع جامعه قدم بر میداریم و برای سلامت مشتران اهمیت ویژهای قائلیم. سازگاری با محیط زیست یکی از اصلیترین ویژگی خدمات ماست. | ||
حرفهای | ما با تولیدات محصولات باکیفیت ضمن تأمین آسایش مصرفکنندگان در نگرش آنان نسبت به فضای خانه و محل کار تحول ایجاد میکنیم. | ||
آموزنده | ما همواره یاد میگیریم، یاد میدهیم و نوآوری میکنیم. |
نکته: جدول بالا از ارزشهای سازمانی برند چینی کرد الهام گرفته شده است و شما باید، بر اساس آنچه برای برند خود تعریف کردهاید، مانند الگوی بالا عمل کنید و جدول را کامل کنید.
خوب است جدول را در اخیتیار گرافیست قرار دهید تا بر اساس هویت بصری برند به شما یک اینفوگرافیک تحویل دهد. سپس آن را در اختیار اعضای تیم محتوا، بازاریابی و تبلیغات قرار دهید.
گام ششم: لحن برند را بر همۀ محتواهای برند اعمال کنید
برای اعمال موفقیتآمیز لحن برند در همهی رسانههای تحت اختیار برند، خوب است یک کتابچهی دستورالعملهای لحن برند داشته باشید. این کتایچه میتواند به طور واضح به مسئولان مختلف شرکت شما یادآوری کند که باید چطور از لحن مورد انتظار استفاده کنند.
راهنمای لحن برند
ممکن است بسیاری از برندهای معتبر ایرانی لحن برند خود را مشخص کرده باشند؛ اما معدود برندهایی هستند که آنها را درست به کار میبرند. متعهد نبودن به لحن برند، بیشتر اوقات، به خاطر ابهام در نحوهی به کاربردن و مشخصنبودن روشهای اعمال آن است.
پس نیاز است شما یک «کتابچهی دستورالعملها» یا «راهنمای لحن برند» تهیه کنید. در این صورت میتوانید مطمئن باشید که اعضای تیم شما از این رهنمودها استفاده خواهند کرد.
این دستورالعملها شامل موارد زیر خواهد بود:
- پرسونای مخاطبِ هدف و لحن او؛
- رویکرد برند شما نسبت به مخاطبان شما / شخصیت برند؛
- چشمانداز، مأموریت و ارزشهای اصلی برند شما؛
- جدول لحن برند؛
- واژگان خاص و قوانین دستور زبانی؛
- مثال های واضح از محتوا در موقعیتهای مختلف.
به یاد داشته باشید که لحن برند باید در تمام کانالهای ارتباطی با مخاطب ثابت باشد. در ضمن، اعضای تیم را مکلف کنید که به این دستورالعملها متعهد باشند. مدیر برندینگ، مدیر محتوا، مدیر مارکتینگ، ویراستار، نویسندگان، کپیرایترها مهمترین افرادی هستند که باید خود را به لحن برند متعهد بدانند.
هر چند وقت یکبار این کتابچه را مورد بررسی دوباره قرار دهید؛ به خصوص هنگامی که تغییراتی در جایگاه برند و مخاطب هدف ایجاد شود.
چه کسی مسئول تعیین لحن برند است؟
ممکن است لحن برند بخشی از استراتژی برند، استراتژی دیجیتالمارکتینگ یا استراتژی بازاریابی محتوایی باشد. هرجا که برند با مخاطبش روبرو میشود و با او ارتباط برقرار میکند به لحن برند نیاز خواهد داشت؛ حتی اگر روی جعبه محصول باشد. البته ارتباط با مخاطب فقط از طریق محتوای متنی صورت نمیگیرد؛ بلکه ممکن است این ارتباط با محتوای گرافیکی باشد.
بنابراین لحن برند بر کار اعضای تیم فروش و بازاریابی مقدم است. اما در واقع کسی نیست که به طور خاص مسئول تعیین لحن برند باشد. این مسئولیت میتواند بر عهدهی مدیر یا استراتژیست برند، مدیر یا استراتژیست بازاریابی محتوا، نویسنده، یا فردی بیرون شرکت مثل مشاور برند یا آژانس تبلیغاتی گذاشته شود.
البته خوب است که لحن برند را طی جلساتی با حضور افرادی با ویژگیهای زیر کشف کنید:
- مهارتهای تحلیلی و آماری برای شناخت مخاطب
- شناخت عمیق نسبت به برند و ارزشهای برند
- مهارت نویسندگی برای نمایش شخصیت برند در جملات و کلمات
نتیجه
داشتن لحن ثابت در ارتباط به مخاطبان یا مشتریان اعتماد میآفریند. لحنی که درست انتخاب شود به فرایند برندینگ کسبوکار شما کمک قابلتوجهی میکند.
لحن برآمده از استراتژی برند کمک میکند که برند شما از دیگر برندهای موجود در بازار متمایز شود؛ چراکه ناخودآگاه مخاطبان را هدف قرار میدهد. لحن درست مخاطب را در مقابل صحبتهای شما (محتوا) میخکوب میکند و به برند شمایل انسانی میبخشد.
اگر ۶ گام اساسی تعیین لحن برند را که در این مقاله، مفصل، در مورد آن نوشتیم دنبال کنید خواهید توانست جزو معدود برندهای حرفهای بازار ایران باشید.
اگر برندی را میشناسید که برای لحن خود استراتژی دارد، زیر این پست کامنت کنید تا در ویرایش بعدی این مقاله از آن به عنوان مثال استفاده کنیم.
درود
نوشته پرمحتوا، پرمغز و نغزی بود، ممنون.
سایت ابرآروان رو میشه بهعنوان برندی که لحن تقریبا یکدستی داره معرفی کرد.
بسیار عالی و کاربردی بود