راهنمای نوشتن استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

برای اینکه کسب‌وکارتان در اینستاگرام موفق باشد برنامه‌ریزی دقیق لازم است. شرکت‌های بزرگ بدون استراتژی وارد اینستاگرام نمی‌شوند. داشتن استراتژی برای اینستاگرام به معنای فکر کردن در مورد همه چیز قبل از شروع فرایند تولید محتواست. اگر می‌خواهید برای یک سال آینده کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید ۹ گام اساسی زیر را بردارید.

۱- اهدافتان را مشخص کنید

قبل از حضور در اینستاگرام و پست گذاشتن، از خودتان یا تیمتان بپرسید که چرا می‌خواهید وارد اینستاگرام شوید؟ پاسخ شما هرچه باشد نباید این باشد: «زیرا همه در اینستاگرام هستند.»

باید هدف مشخصی برای حضور داشته باشید وگرنه برای رسیدن به چه چیز باید تلاش کنید؟

منظور ما این است که برای موفقیت درازمدت در اینستاگرام باید یک مقصد مشخص برای خود در نظر بگیرید. این مقصد مشخص باعث می‌شود بتوانید زمان، انرژی و بودجه خود را تنظیم و مدیریت کنید.

ممکن است اهداف کسب‌وکار شما رهبری بازار، افزایش دوبرابری درآمد یا صادرات به اروپا باشد؛ اما اینستاگرام توانایی معجزه ندارد. اهدافتان باید در توان یک شبکه‌ی اجتماعی باشد.

برای شروع ممکن است هدف‌های شما یکی از موارد زیر باشد:

  • فروش محصول؛ می‌خواهید در سرتاسر ایران مشتری داشته باشید؟
  • نمایش نمونه‌کارها؛ می‌خواهید از اینستاگرام نمونه‌کارهایتان را کارفرماها ببینند؟
  • افزایش درآمد؛ قصد دارید پول بیشتری دربیاورید؟
  • وفادارسازی مشتریان؛ می‌خواهید افراد دوباره به سمت شما بیایند؟ (به جای رفتن سراغ رقبای شما)
  • آکاه‌کردن مخاطبان از برند شما؛ چند نفر می دانند که کسب‌وکار شما وجود دارد؟

بنابراین قبل از فعال‌شدن و به‌اشتراک‌گذاشتن عکس، ویدئو، استوری و متن، هدفتان را به طور مشخص تعیین کنید. تعیین اهداف کمک می‌کند که بدانید چه پست‌هایی منتشر کنید و، پس از مدتی، چگونه به کمک ابزارهای آماری و تحلیلی میزان موفقیت خود را بسنجید.

لازم است اهدافتان ۵ ویژگی داشته باشد:

  • خاص باشد یعنی کلی، مبهم و ترکیبی از اهداف نباشد
  • قابل‌اندازه‌گیری باشد
  • دسترس‌پذیر باشد
  • واقع‌گرایانه باشد
  • زمان مشخصی داشته باشد

مثلا:

  • افزایش تعداد دنبال‌کنندگان جوان‌تر، طی ۶ ماه، به میزان ۵۰٪
  • افزایش آگاهی از برند فروشگاه محلی، در مدت ۳ ماه، به میزان ۲۵٪
  • افزایش تعمامل کاربران با پست، به میزان ۵۰٪

 

بنابراین، در اولین گام، لیستی از اهدافی که می‌خواهید در زمان مشخصی به آنها برسید درست کنید. از تصویر بالا و لیست زیر الهام بگیرید:

  • افزایش برند-آگاهی

مهم‌ترین هدف برندهای امروز در بازار ایران معرفی برندشان به مخاطبان است. آگاهی از برند یعنی مخاطبان از وجود چنین برندی در بازار خبردار شوند و وقتی آن را دیدند بشناسند. برند-آگاهی با تعامل مستمر و مداوم با مخاطب به دست می‌آید.

معیار سنجش موفقیت: دنبال‌کنندگان، Impression، Reach

  • ساختن مشتری بالقوه

مشتریان بالقوه مخاطبانی هستند که گرچه از شما خرید نکرده‌اند یا با شما تماس نگرفته‌اند ولی شما را به عنوان برندی که می‌تواند مشکلشان را حل کند می‌شناسند. آنها احتمالا در این مرحله در حال برانداز شما هستند و شما را با رقبا مقایسه می‌کنند.

معیار سنجش موفقیت: میزان کلیک روی لینک (در بیو یا استوری)، به‌اشتراک‌گذاری، ذخیره‌سازی پست، کلیک روی دکمه‌ی تماس یا ایمیل

  • افزایش میزان مشارکت مخاطبان

هرچه تعامل شما با مخاطبان بیشتر باشد ارتباط شما با آنها قوی‌تر خواهد بود. ارتباط قوی‌تر با مخاطبان به معنای عمیق‌ترشدن رابطه و تأثیرپذیری بیشتر از شما خواهد بود.

معیار سنجش: لایک، کامنت

  • افزایش تعداد مخاطب برند

هر برندی برای نفوذ بیشتر در بازار باید دایره‌ی مخاطبانش را وسعت بخشد. افزایش تعداد مخاطب معمولا نتیجه‌ی تولید محتوا و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است.

معیار سنجش: میزان رشد دنبال‌کنندگان، نرخ تعامل، تعداد منشن‌ها در کل پلتفرم

  • افزایش ترافیک سایت

گاهی اوقات هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی رسیدن به هدفی در بیرون از آن شبکه است. مثلا در اینستاگرام فعال می‌شوید تا میزان کاربران واردشده به سایت را افزایش دهید.

معیار سنجش: ورود کاربران ارجاعی از اینستاگرام به سایت، تعداد کلیک روی لینک سایت در بیو

 

۲- مخاطب اینستاگرام را مشخص کنید

می‌خواهید چه کسانی شما را پیدا کنند و سپس دنبال کنند؟ اصلا آنها در اینستاگرام هستند؟ (خوب است بدانید که حدود ۵۶درصد از کاربران اینستاگرام زن هستند و ۶۵ درصد کل کاربران بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند.)

اگر پرسونای مخاطب را قبلا در استراتژی برند مشخص کرده‌اید او را در اینستاگرام هم هدف بگیرد. ببینید مخاطب شما در اینستاگرام چه ویژگی‌هایی دارد و باید با او باید چگونه ارتباط برقرار کنید.

وقتی ویژگی‌های مخاطب را مانند سن، مکان، جنسیت، درآمد، علایق، انگیزه‌ها و نیازهایش را در نظر بگیرید، می‌توانید بنا به سلیقه و طرز فکر او محتوایتان را تولید کنید.

پس از اینکه او را شناختید یک قدم پیش بروید:

  • چه مشکلات یا بهتر بگوییم نیازهایی دارند؟ نیازها و معضلاتی را پیدا کنید که مردم در زندگی روزمره خود دارند و برای یافتن پاسخ آنها به شرکت شما رو می‌آورند. محتواهایتان را روی موضوعاتی متمرکز کنید که می‌تواند مسائل مخاطب را حل کند.
  • دنبال چه اطلاعاتی می‌گردند؟ برای سرویس بهداشتی‌شان به دنبال توالت فرهنگی وال‌هنگ هستند؟ می‌خواهند برای حمامشان زیردوشی بخرند؟
  • می‌خواهند از چه چیز سر در بیاورند؟ مردم عاشق سر درآوردن از راز و رمزهای برند شما هستند. ببینید چه محتواهایی حس کنجکاوری مخاطبانتان را برمی‌انگیزد و آن را ارضا می‌کند؟ محتواهایی درباره‌ی پشت صحنه کسب‌وکار شما، آدم‌ها و فرهنگ سازمانی کمک می‌کند که برند شما شکل و شمایل انسانی به خود بگیرد و افراد با آن ارتباط بهتری بگیرند.

پس از اینکه به سؤالات بالا پاسخ دادید در مورد سؤالات زیر تحقیق کنید:

  • از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند یا چه هشتگ‌هایی را بیشتر دنبال می‌کنند؟
  • به چه برندهای دیگری علاقه‌مند هستند؟
  • چه افرادی را در اینستاگرام دنبال می‌کنند؟

این تحقیقات یک گام مهم در استراتژی بازاریابی اینستاگرامی شماست! در مورد پرسونای مخاطب می‌توانید به تحقیقات جامع‌تری هم دست بزنید. برای این کار مقاله‌ی تعیین پرسونای مخاطب را بخوانید.

 

۳- رقبایتان را آنالیز کنید

ببینید سایر بازیگران حوزه‌ی کاری شما در اینستاگرام چه کار می‌کنند. اگر رقبای اصلی خود را از قبل می‌شناسید، پروفایل اینستاگرام آنها را بررسی کنید.

اگر آنها را نمی‌شناسید، برای یافتن صفحه‌های انها، اصطلاحات مربوط به کسب‌وکار، صنعت و محصول خود را جستجو کنید تا به صفحات آنها برسید.

یک بررسی سریع از پروفایل رقبا داشته باشید و نتایج را یادداشت کنید. ببینید کدام پست‌هایشان بیشترین تعامل (engagement) را دارند، از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند، کپشن‌هایی که استفاده می‌کنند چندکلمه‌ای است و با چه سرعتی در حال رشدند.

به  آنچه انجام نداده‌اند هم دقت کنید تا بتوانید با انجام‌دادن آنها خود را متمایز کنید. اشکالی ندارد از گار آنها الهام بگیرید به شرطی که با الهام از کار آنها محتوای خاص خود را تولید کنید.

می‌توانید در تحقیقتان به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • نرخ تعامل (engagement rate) پست‌هایشان چقدر است؟ (لایک + نظر ÷ تعداد دنبال کنندگان x 100)
  • آیا به نظرات کاربران پاسخ می‌دهند؟
  • دنبال‌کنندگان آنها چه سؤالاتی می‌پرسند؟
  • از کدام هشتگ‌ها استفاده می‌کنند؟
  • محتواهای آنها چه فرم‌هایی دارد؟
  • مخاطبان را به انجام‌دادن چه کارهایی دعوت می‌کنند؟

 

۴- پروفایلتان را بهینه‌سازی کنید

داشتن یک پروفایل حرفه‌ای کمک زیادی به موفقیت شما می‌کند. یک پروفایل حرفه‌ای سه بخش اصلی دارد که باید آنها را درست کامل کنید:

  • حساب کاربری تجاری / Business account
  • عکس پروفایل/ A profile picture
  • توضیحات کوتاه / bio

حساب کاربری‌تان به به حساب تجاری تبدیل کنید

حساب‌های عادی اینستاگرام امکان جای‌گذاری لینک و دکمه‌های تماس را ندارند. برای اینکه بتوانید از امکانات سودمند و رایگان اینستاگرام، مثل افزودن لینک، آدرس، دکمه‌های تماس و ابزار آمار باید حسابتان را، از بخش تنطیمات، تجاری کنید.

یک تصویر و توضیح خوب انتخاب کنید

لوگوی شما یک انتخاب خوب است، اما سعی کنید در مقیاس کوچک به خوبی دیده شود. برای بخش بایو (bio) هم یک متن کوتاه و پرانرژی در مورد کسب‌وکارتان بنویسید.

از این الگو هم می‌توانید استفاده کنید:

  • شعار کسب‌وکارتان را در یک خط بنویسید؛
  • سه ویژگی شرکتتان را در خط بعد بنویسید؛
  • مأموریت یک‌خطی کسب‌وکارتان را در خط سوم یادداشت کنید.

لینک وبسایتتان را درج کنید

اینستاگرام اجازه نمی‌دهد که در پست‌هایتان لینک بگذارید، بنابراین می‌توانید لینک کوتاه‌شده‌ی سایت یا صفحه‌ی خاصی از سایتتان را در پروفایلتان قرار دهید و از دنبال‌کنندگان بخواهید روی آن کلیک کنند.

 

۵- لحن مناسب را پیدا کنید

اگر بخواهید برندتان شخصیتی انسانی داشته باشد باید نوشته‌هایتان لحن مناسب و ثابتی داشته باشد. ببینید برندتان چطور صحبت می‌کند؟ زبان و ادببات و عبارات و کلمات و جمله‌بندی‌ها لحن برند را تعیین می‌کنند.

شاید اینستاگرام اصلی‌ترین کانالی است که در آن لحن برند خودش را نشان می‌دهد؛ شاید به این خاطر که اینستاگرام بیشتر یک فضای اجتماعی برای ارتباط انسانی میان آدم‌هاست.

اگر قبلا در استراتژی برندتان لحن را مشخص کرده باشید کارتان ساده است؛ اما اگر هنوز نمی‌دانید که باید چطور با مخاطبتان صحبت کنید و می‌خواهید یک کار اساسی انجام دهید مقاله‌ی لحن برند را بخوانید.

برای تعیین لحن می‌توانید از خودتان بپرسید که اگر برند موردنظرتان یک شخصیت داشته باشد چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای شروع سه ویژگی خاص برای برندتان ذکر کنید:

  • باهوش است؛ اما ازخودراضی نیست و خودنمایی نمی‌کند
  • طناز است؛ اما مضحک و خنده‌دار نیست
  • حرفه‌ای است؛ اما یخ و اوقات تلخ نیست

می‌توانید درباره‌ی شخصیت برندتان هم فکر کنید و ببینید که این شخصیت چطور حرف می‌زند و چطور با مخاطبانش ارتباط برقرار می‌کند. بد نیست مقاله شخصیت برند را هم بخوانید و برای برندتان شخصیت‌سازی کنید.

 

۶- استراتژی محتوا را تدوین کنید

در واقع، مهم‌ترین بخش استراتژی اینستاگرام مارکتینگ همین است. در این گام باید تصمیم بگیرید چه محتوایی را تولید و منتشر کنید تا به بهترین شکل برند را به نمایش بگذارید و به اهداف تجاری خود برسید.

احتمالا، بر اساس پژوهش‌هایی که برای شناخت مخاطب و رقبا کرده‌اید ایده‌هایی برای تولید محتوا دارید. اما لازم است مشخص کنید که چه محتوایی با چه فرمی باید منتشر شود.

 

قالب موضوعی محتواهایتان را تعیین کنید

ببینید می‌خواهید چه اطلاعاتی در اختیار مخاطبانتان قرار دهید؟ محتواهای شما حول چه موضوعاتی می‌چرخد؟ مشخص‌کردن موضوعات اصلی به شما کمک می‌کند، در قدم بعدی، فرم مناسبی هم برای محتواهایتان انتخاب کنید. از موضوعات زیر ایده بگیرید و موضوعات مدّنظر خودتان را لیست کنید.

  • آنچه در شرکت شما می‌گذرد
  • پست‌های انگیزشی
  • معرفی محصولات
  • بازانتشار محتواهای تولیدشده توسط کاربران
  • پست‌های آموزشی
  • پست‌های مناسبتی
  • و …

 

فرم محتوا را مشخص کنید

در این مرحله تصمیم بگیرید که محتواهای موردنظرتان را چطور منتشر کنید. مشخص است که اینستاگرام محدودیت‌های خاص خودش را دارد و باید همه چیز را در نظر بگیرید. محتوا در اینستاگرام در فرم‌های زیر قابل انتشار است:

  • عکس

اینستاگرام قبل از هر چیز یک پلتفرم اشتراک عکس است. برای بارگذاری عکس در اینستاگرام دو اندازه استاندارد وجود دارد: یکی مربعی و یکی کشیده.

بالاترین وضوح تصویر برای عکس‌های مربعی ۱۰۸۰در ۱۰۸۰ پیکسل است و رزولوشن بهینه برای تصاویر کشیده ۱۰۸۰ در ۵۵۶ پیکسل.

  • آلبوم

آلبوم اینستاگرام به شما اجازه می دهد حداکثر ۱۰ عکس را در یک پست بارگذاری کنند. با این کار می‌توانید زوایای مختلف یک محصول را به نمایش بگذارید یا محتوایتان را به صورت داستان روایت کنید.

  • ویدئو

ویدئو شکل دیگری از محتوای اینستاگرام است که محبوبیت آن هرروز بیشتر می‌شود. ابعاد و تعداد فیام قابل‌بارگذاری در یک پست مانند عکس است؛ اما یک محدودیت زمانی هم وجود دارد؛ هر قاب فقط ۶۰ ثانیه از فیلم را نشان می‌دهد که با امکان ورق‌زدن می‌توان یک فیلم ده‌دقیقه‌ای را، قطعه قطعه، مشاهده کرد.

  • استوری

استوری‌ها پست‌هایی هستند که تاریخ انقضا دارند و در صفحه‌ای اصلی اینستاگرام نمایش داده نمی‌شوند. اگرچه می‌توانید آنها را در بخش هایلایت‌ها  به نمایش بگذارید اما به صورت طبیعی بعد از ۲۴ ساعت از دید دنبال‌کنندگان بنهان می‌شوند.

  • لایو

پخش زنده یک ویژگی بسیار محبوب و مترقی اینستاگرام است که بسیار به کار شما خواهد آمد. می‌توانید در این فرم یک رویداد را، به مدت سک ساعت، به صورت مستقیم از صفحه‌ی اینستاگرامتان پخش کنید.

  • IGTV

تلویزیون اینستاگرام امکان دیگری است از این شبکه‌ی اجتماعی که امکان بارگذاری ویدئوهای طولانی را به شما می‌دهد.

 

۷- برای هشتگ‌زدن استراتژی داشته باشید

روزی ۸۰ میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود و طبیعی است که محتوای شما در این وانفسا به چشم نیاید. اینجاست که هشتگ‌ها به کار شما می‌آیند تا پست شما ببه دست مخاطبانش برسد.

هشتگ‌ها در اینستاگرام جستجوپذیر هستند و در صورت استفاده از هشتگ‌های مناسب محتوایتان به دست هزاران کاربری می‌رسد که شما را دنبال نمی‌کنند اما آن را در اینستاگرام جستجو کرده‌اند.

دو جور می‌توانید هشتگ‌های مناسب را پیدا کنید. یا از ابزارهای اینترنتی استفاده کنید مثل keywordtool استفاده کنید یا از خود اینستاگرام کمک بگیرید.

می‌توانید کلمه موردنظرتان را در صفحه‌ی جستجوی اینستاگرام تایپ کنید و در بخش tags هشتگ‌های پراستفاده را ببینید. هنگامی که هشتگ‌ها را در کپشن تایپ می‌کنید هم اینستاگرام به شما پیشنهاداتی را نشان می‌دهد. با توجه به میزان استفاده و ارتباط آن با موضوع می‌توانید کلمات مناسبی انتخاب کنید.

 

۸- شیوه‌نامه محتوا داشته باشید

داشتن یک شیوه‌نامه به شما کمک می‌کند که در بلندمدت یک سبک ثابت را حفظ کنید. سبک ثابت شخصیت برند شما را ثابت نگه می‌دارد و به کاربران نشان می‌دهد که بسیار حرفه‌ای و معتبر هستید. در ضمن داشتن سبک ثابت در اینستاگرام در کنار لحنی که قبلا مشخص کرده‌اید شخصیتی انسانی از برند شما می‌سازد. شخصیتی انسانی ارتباط کاربران با شما را راحت‌تر می‌کند.

برای داشتن یک شیوه‌نامه‌ی مناسب موارد زیر را مشخص کنید:

  • سایز

اندازه و وضوح تصاویر را از قبل تعیین کنید. با داشتن تصاویر هماهنگ، پروفایل شما از نظر بصری زیبا و لذت‌بخش می‌شود.

  • فیلتر

استفاده از فیلترهای اینستاگرام تصاویر شما را خاص می‌کند. دوسه‌تا از فیلترهای مناسب برندتان را انتخاب کنید و فقط از آنها استفاده کنید. این کار در بلندمدت صفحه‌ی پروفیلتان را زیباتر می‌کند.

  • ترکیب‌بندی

ترکیب شامل چگونگی و موقعیت مکانی سوژه در یک عکس، رنگ‌ها، زمینه و بافت و فضای سفید یا خالی درون عکس است. در مورد ترکیب‌بندی و اصول عکاسی با یک عکاس حرفه‌ای مشورت کنید و اصول و قواعد خاص خودتان را تعیین کنید.

  • پالت رنگی

برند شما چه رنگی است؟ آیا قبلا برای برندتان پالت رنگی ساخته‌اید؟ داشتن رنگ‌های ثابت ظاهر پروفایلتان را زیبا می‌کند و انسجام برند شما را نشان می‌دهد.

  • استانداردهای برند

در مورد اینکه می‌خواهید لوگوی شما کجای تصویر قرار گیرد فکر کنید. اگر از لوگو استفاده می‌کنید همیشه استفاده کنید و اگر آن را پایین تصاویر گذاشتید این رویه را تا آخر حفظ کنید. انضباط و داشتن سبک ثابت مهم‌ترین اصل داشتن برند قابل‌اطمینان است.

در مورد اینکه از تصاویر گرافیکی استفاده کنید هم تصمیم‌گیری کنید.

 

۹- تقویم محتوا داشته باشید

داشتن یک جدول برنامه‌ریزی کمک می‌کند به خوبی انتشار محتوا در اینستاگرام را مدیریت کنید. از قبل زمان انتشار پست‌ها را مشخص کنید.

این جدول می‌تواند کار تیمی را هم راحت‌تر کند. این جدول می‌تواند علاوه بر زمان انتشار، هشتگ‌های مناسب و مسئولیت اعضای تیم را در خود جای دهد و در نهایت با مشخص‌کردن وضعیت انتشار کار را برای مدیر محتوا آسان کند.

 

در نهایت

داشتن استراتژی یکی از شروط موفقیت و رسیدن به هدف کسب‌وکار در اینستاگرام است. اگر بدون داشتن برنامه بخواهید اینستاگرام را مدیریت کنید احتمال اینکه خسته شوید و راه را گم کنید زیاد است. پس از همان اول با برداشتن ۹ گام بالا و تعهد به آن موفقیت خود را تضمین کنید.

پس از تولید محتوا و کسب تجربه خواهید توانست استراتژی خود را ویرایش کنید و تجربه‌ی کاربران دنبال‌کننده را بهبود بخشید.

اگر در تجربه‌ی کاری‌تان گامی برداشته‌اید که می‌توانیم به استراتژی اینستاگرام مارکتینگ اضافه کنیم زیر این پست درج کنید.

امتیاز شما

User Rating: ۵ ( ۱ votes)
منبع
coschedulehubspothopperhqsproutsocial

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و بازاریابی محتوایی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، از تجربه و مهارت‌هایش برای موفقیت کسب‌وکارها در جذب مخاطب از موتورهای جستجو و تبدیل آنها به مشتری استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید