تقویم محتوا چیست و چطور آن را بنویسیم؟
داشتن تقویم محتوا مخصوص برندهای بزرگ نیست. تقویم محتوا ابزاری باارزش برای هر بازاریابی است که از محتوا برای رونق و رشد کسبوکار استفاده میکند.
به نظر شما برای کسب موفقیت چه چیزی واجبتر از برنامهریزی؟ تقویم محتوا یک برنامهی زمانی برای تهیه و انتشار محتوا است که از نان شب برای بازاریابی واجبتر است.
اول از همه ببینیم که تقویم محتوا دقیقا چیست؟
تقویم محتوا چیست
تقویم محتوا یا سند برنامهریزی برای تولید و انتشار محتوا یک برنامهی انتشار روزانه، هفتگی یا ماهانه است که از قبل مشخص میکند که شما برای انتشار یک محتوا چه کارهایی باید انجام دهید.
این سند میتواند میان تیم محتوا به اشتراک گذاشته شود و با داشتن جزییات شفاف تقسیم کار را آسان کند و در نهایت تیم محتوا از کار تیمی لذت ببرند.
چرا تقویم محتوا لازم است؟
اگر داشتن وبلاگ و نوشتن برای شما سرگرمی است و گاهگاهی پست میگذارید، خب طبیعی است که به تقویم محتوا نیاز ندارید. اما اگر بازاریابی محتوا برای شما روشی برای توسعهی کسبوکار است، داشتن یک برنامه برای سازماندهی فعالیتهای محتوایی شما ضروری است.
به سه دلیل وجود تقویم محتوا به اجراییشدن استراتژی بازاریابی محتوای شما کمک میکند:
- تضمین میکند که برنامهریزیهای شما عملیاتی شود. بدون تقویم بسیاری از تکالیف تیم محتوا فراموش میشود یا برنامهی زمانبندی به طور کامل محقق نمیشود.
- کار تیمی و مشارکت جمعی در به ثمر رساندن دستورات استراتژی تقریبا غیرممکن میشود؛ مخصوصا اینکه بخشی از تیم دورکار باشند.
- همچنین با دادن یک تصویرِ جامع از بالا به روندِ کار مانع از این میشود که مثلا محتواهای بررسی موردی (case studies) را به یکباره منتشر کنید یا یک محتوا را چندین بار.
نحوهی آمادهکردن تقویم محتوا | ۶ گام
همانطور که میدانید نوشتن تقویم محتوا آخرین مرحلهی قبل از تولید محتوا است. بنابراین مشخص است که پیش از ایجاد تقویم باید استراتژی محتوا و استراتژی کلمات کلیدی را تکمیل کرده باشید.
بنابراین اگر دو مرحلهی قبل را درست رفته باشید کار شما در این مرحله آسان خواهد بود.
گام اول: عناوین محتواهایتان را مشخص کنید
اول از همه یک ستون از جدول تقویم محتوایتان را با کلمات کلیدی انتخابیتان پر کنید. سپس برای هریک از کلمات کلیدی مورد نظرتان یک عنوان بنویسید. این عنوان میتواند موقتی باشد و پس از تهیهشدن محتوا کمی تغییر کند.
گام دوم: کانال انتشار محتوا را مشخص کنید
چطور میخواهید محتواهایتان را منتشر یا به اصطلاح توزیع کنید؟ هرچند در استراتژی محتوا دربارهی هریک از اینها تصمیم گرفتهاید اما میتوانید در یک ستون از جدولتان پلتفرمهایی که قرار است محتوا در انها منتشر شود را یادداشت کنید.
بلاگ، تلگرام، اینستاگرام، لینکدین، پلتفرمهای به اشتراکگذاری ویدئو مانند یوتیوب، آپارات، تماشا یا نماشا و … میتوانند کانالهای شما برای انتشار محتوا باشند.
گام سوم: تعیین نوع محتوا
هریک از این عناوین قرار است به چه نوع محتوایی تبدیل شوند؟ با توجه به پلتفرمی که مشخص کردهاید نوع محتوا را هم تعیین کنید.
برای بلاگ میتوانید محتواهایی مانند مقاله و بررسی موردی تهیه کنید. در این باره میتوانید مقالهی انواع محتوا برای بلاگ را بخوانید.
با توجه به اینکه کلمات کلیدی درنظرگرفتهشده برای کدام بخش قیف فروش است (به مقالهی استراتژی کلمات کلیدی مراجعه کنید) میتوانید در سایت لندینگپیج خاصی برای آنها آماده کنید. لندینگپیج یا صفحهی فرود به هر صفحهای گفته میشود که کاربران از طریق موتور جستجو وارد آن میشوند.
برای شبکههای اجتماعی هم با توجه به نوع پلتفرم میتواند نوع محتواهایتان را تعیین کنید. مثلا برای تلگرام علاوه بر متنهای کوتاه از اینفوگرافیک استفاده کنید. اینستاگرام هم بیشتر مناسب محتوای تصویری و ویدئو است.
گام چهارم: زمان انتشار محتوا را مشخص کنید
میخواهید محتواهایتان چه زمانی و با چه فاصلهی زمانی منتشر شود؟ با توجه به منابع، امکانات، نیروی انسانی و بودجهیتان زمان معقول و واقعبینانه را در نظر بگیرید.
نکتهای که مهم است در نظر بگیرید این است که باید به زمانهایی که تعیین میکنید پایبند بمانید.
گام پنجم: ستونهای لازم برای کار تیمی را اضافه کنید
ستونهای زیر پیشنهاد ما به شما است. البته شما میتوانید خودتان هم با توجه به استراتژی و نحوهی کار تیمی ستونهایی اضافه کنید.
- نویسنده
- توضیحات مدیر محتوا
- نوع فراخوان برای اقدام / call to action (CTA)
- منابع
این ستونها را طوری انتخاب کنید که هریک از اعضای تیم بتوانند با توجه به نوع مسئولیتشان اقدامات لازم را برای آمادهشدن یک محتوا و منتشر شدن آن انجام دهند.
گام ششم: برای هریک از اعضای تیم یک راهنما یا چکلیست تهیه کنید
هر شخصی باید بداند که دقیقا چه وظایفی دارد و آنها را باید چگونه انجام دهد. وظیفهی یک مدیر محتواست که با تهیهی راهنما و چکلیست نتیجه و کیفیت نتیجه را تضمین کند.
مثلا برای انتشار محتوا در سایت یک چکلیست درست کنید و تمام مراحل انتشار یک پست سئوشده را لیست کنید.
در آخر
میتوانید جدول یا تقویم محتوا را در اکسل ایجاد کنید و در گوگلدرایو، دراپباکس یا گوگلشیتس با همتیمیهایتان به اشتراک بگذراید. با انجام ۶ گام بالا به عنوان یک مدیر محتوای حرفهای خواهید توانست استراتژی بازاریابی محتوایی کسبوکارتان را به بهترین شکل محقق کنید.
همچنین از نظرات کارشناسیتان زیر این پست برای تکمیل این مقاله استفاده خواهد شد.