۹ تا از برترین موتورهای جستجوی حال حاضر دنیای وب

اولا بگذارید کمی توضیح دهیم که موتور جستجو چیست و چه کار می‌کند؟

“موتور جستجو یک سرویس است که به کاربران اینترنت اجازه می‌دهد تا از طریق وب، محتوا [ییکه می‌خواهند را] را جستجو کنند. کاربر کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی [مد نظرش] را به یک موتور جستجو می‌دهد و یک لیست از محتویات وب را در قالب وب‌سایت‌ها، تصاویر، فیلم‌هاو دیگر انواع داده‌های آنلاین دریافت می‌کند.” (منبع)

برترین موتورهای جستجو

به نظر خودتان بهترین و محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان وب چیست؟ به احتمال بسیار زیاد شما «گوگل» را نام می‌برید. یا شاید هم چون از فایرفاکس و اینترنت‌اکسپلورر استفاده می‌کنید به بینگ عادت کرده‌اید.

اما علاوه بر گوگل و بینگ، موتورهای جستجوی دیگری هم وجود دارند که ممکن است آنها را نشناسید اما درحال حاضر میلیون‌ها جستجو در روز دارند.

بنابراین برعکس آنچه بسیاری از کاربران اینترنت خیال می‌کنند، گوگل تنها موتور جستجوی موجود در دنیای اینترنت نیست! بلکه، تعدادی از موتورهای جستجو هستند که می‌خواهند تاج و تخت را از گوگل بگیرند، اما واقعیت این است که بعید است به گرد پای گوگل هم برسند.

علاوه بر گوگل و بینگ، موتورهای جستجویی که ما در اینجا معرفی می‌کنیم اگرچه در ایران معروف نیستند اما برای کاربر عادی و استفاده روزمره چیزی از گوگل و بینگ کم ندارند.

گوگل


گوگل غول موتورهای جستجو محسوب می‌شود

گوگل برای ایرانی‌ها نیازی به معرفی ندارد. اگرچه آمار دقیقی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد بیش از ۹۰ درصد مردم  ایران از موتور جستجوی گوگل برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند.

در کشورهای دیگر هم کمابیش داستان از همین قرار است. بر اساس آخرین گزارش نت‌مارکت‌شیر (دسامبر۲۰۱۸) ۷۵.۵۳٪ جستجوها از طریق گوگل انجام گرفته است. گوگل بدون شک غول موتورهای جستجو محسوب می‌شود.

بایدو


این موتور جستجو فقط به درد استفاده خود چینی‌ها می‌خورد

Baidu در سال ۲۰۰۰ توسط چینی‌ها تأسیس شد و محبوب‌ترین موتور جستجو در چین است. سهم بازار این موتور جستجو دائما در حال افزایش است. بر اساس آنچه در  ویکی‌پدیا (ویرایش دسامبر ۲۰۱۸) آمده بایدو در حال حاضر رتبه ۴ در رتبه‌بندی الکسا را از آن خود کرده است.

الکسا یک سایت معروف برای رتبه‌بندی سایت‌ها است.

همچنین براساس آمار نت‌مارکت‌شیر بایدو با جذب ۱۰ درصد جستجوها پس از گوگل رتبه دوم موتورهای جستجو را دارد. بینگ پس از بایدو در رتبه سوم قرار گرفته است. البته به نظر می‌رسد این رتبه بایدو به خاطر تعداد زیاد چینی‌ها و استفاده آنها از این موتور جستجو است. 

همچنین به نظر می‌رسد این موتور جستجو فقط به درد استفاده خود چینی‌ها می‌خورد. زمانی که زبان پیش‌فرض آن چینی است و کاربر انگلیسی‌زبان هم قادر به تغییر زبان آن نیست!

بینگ



بینگ تلاش مایکروسافت است برای به چالش کشیدن گوگل در زمینه جستجو. اما با وجود تلاش‌های فراوان هنوز موفق نشده است کاربران را متقاعد کند که می‌تواند نتایج بهتر از گوگل را به آنها نشان دهد.

حدود ۹ درصد جستجوها در دنیای وب از طریق بینگ انجام می‌شود.

یاهو

Yahoo از اکتبر ۲۰۱۱ توسط Bing طراحی شده است. یاهو اگرچه محبوب‌ترین ارائه‌کننده ایمیل در جهان است؛ اما بر اساس گزارش‌ها، رتبه چهارم موتورهای جستجورا هم در اختیار گرفته است.

یه نشر می‌رسد صفحه اول بسیار شلوغ یاهو آن را تبدیل به یک خبرگزاری کرده است تا موتور جستجوگر شُسته رُفته!

اگر کاربر قدیمی اینترنت باشید (دهه شصتی) حتما با سرویس «یاهو مسنجر» که همین امسال به طور کامل تعطیل شد، آشنا هستید. احتمالا اولین ایمیتان را هم در یاهو ساخته‌اید.

Ask.com



اسک قبلا به عنوان Ask Jeeves شناخته می‌شد، که هم‌اکنون تقریبا ۰.۵٪ از سهم جستجو را در اختیار دارد. اسک بر اساس یک فرمت سوال- جواب کار می‌کند که در آن اکثرسوالات توسط کاربران دیگر پاسخ داده می‌شوند و یا به صورت نظرسنجی هستند.

این موتور جستجو دارای قابلیت جستجوی عمومی هم هست، اما نتایج حاصل از جستجو کیفیت کم‌تری در مقایسه با گوگل و یا حتی بینگ و یاهو دارند.

AOL.com

با توجه به آمار نت‌مارکت‌شیر، AOL مشهور قدیمی هنوز هم جزو ۱۰ موتور جستجوی برتر است با سهم بازار ۰.۰۶٪.

به نظر می‌رسد دسترسی کاربران ایرانی به ایران سایت محدود شده باشد!

صفحه نخست Aol مانند یاهو و برعکس گوگل پر است از لینک اخبار که به نظر می‌رسد برای کاربر جستجوگر جالب نباشد!

Wolframalpha


این موتور جستجو زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند

ولفرامالفا با همه موتورهای جستجو فرق دارد. خودشان آن را یک «موتور دانش کامپیوتری» محسوب می‌کنند که می‌تواند برای برخی موضوعات خاص به شما آمار و ارقام هم ارائه دهد. مثلا به فرض اینکه شما در آمریکا ساکن باشید و «وام مسکن ۲۰۰۰ / (mortgage 2000)» را سرچ کنید، مبلغ وام شما، بازپرداخت ماهانه و سود وام بر اساس مقدار زمان بازپرداخت و غیره را بر اساس تعدادی از مفروضات محاسبه می‌کند.

البته این موتور جستجو زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند.

DuckDuckGo


داک‌داگ‌گو کاربران را ردیابی نمی کند

یکی از موتورهای جستجو ی زیبا داک‌داک‌گو است. داک‌داگ‌گو با لوگوی یک اردک کارتنی که پاپیون زده است شناخته می‌شود. این موتور جستجو مزایای متعددی نسبت به سایر موتورهای جستجو دارد. یکی از آنها رابطه کاربری تر و تمیز آن است. شعار این موتور جستجو این است که کاربران را ردیابی نمی‌کند، و دائما شما را با تبلیغات بمباران نمی‌کند. اگرچه فونت زیبایی برای زبان فارسی ندارد اما اگر می‌خواهید چند وقتی به جای گوگل از موتور جستجوی دیگری استفاده کنید ما داک‌داک‌گو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

داک‌دک‌گو براساس آمار در دسامبر سال ۲۰۱۸، ۰.۲۴% از میزان کل جستجو در دنیای وب را به خود اختصاص داده و در جایگاه هفتم است.

Yandex


این سایت در روسیه رتبه ۲ را دارد

به گفته الکسا، Yandex یکی از ۳۰ وب‌سایت محبوب اینترنت است. این سایت در خود روسیه رتبه ۲ را دارد.

یاندکس خود را به عنوان یک شرکت فناوری معرفی می‌کند. ویکی پدیا از یاندکس به عنوان بزرگترین موتور جستجوی روسیه، با داشتن ۶۵ درصد از سهم بازار، در آن کشور نام برده است.

نتیجه

اگر شما در هریک از این موتورهای جستجو جستجو کنید که “بهترین موتور جستجو چیست؟” همه آنها جواب خواهند داد که گوگل!

همچنین این فهرستی که ما در اینجا آورده‌ایم به هیچ وجه کامل نیست و مطمئنا در آینده تغییر خواهد کرد ولی بعید به نظر می‌رسد که گوگل به این زودی‌ها جایگاه خود را از دست بدهد.

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید