تکنولوژیتولید محتواتیتر یک

همه چیز درباره پادکست

قرن ۲۱ را، قرن انفجار اطلاعات نامیده‌اند، چرا که سرعت تولید، انتشار و انقضاء اطلاعات بسیار بیشتر از قبل است. با گسترش اینترنت، شبکه‌های ارتباطی فراوانی به وجود آمدند و اطلاعات و محتواهای گوناگون در اشکال متنوع مانند عکس، متن، صوت و ویدیو به کاربران عرضه شد. پادکست یکی از محصولات همین عصر دیجیتال و اینترنت است که عمر آن بیشتر از ۲۰ سال نمی‌شود. در طی این مدت در سراسر جهان بیش از ۷۰۰٫۰۰۰ پادکست با موضوعات مختلف تولید و به اشتراک گذاشته شده است. اما پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم ؟

 

تاریخچه پادکست

ایده اصلی تولید پادکست اولین بار توسط آدام کری؛ از ستاره های معروف MTV، در سال ۲۰۰۱ به دیوید وینر داده شد. ایده آدام این بود که سیستمی به وجود آید که در طول شب فایل‌ها دانلود شود تا کاربر صبح روز بعد بتواند به راحتی آنها را باز کرده و مورد استفاده قرار دهد. بعد از طرح ایده، دیوید وینر شروع به کار کرد اما مهمترین مانع او، سرعت بسیار پایین اینترنت بود که باعث می‌شد دانلود فایل ها، زمان زیادی ببرد. اما چند سال بعد در سال ۲۰۰۳ با افزایش سرعت اینترنت، وینر موفق شد ایده را عملی کند. در اولین پادکست جهان با او مصاحبه شد و از آن روز دیوید وینر را پدر وبلاگ، RSS و پادکست می‌شناسند.

 

چه کسی برای اولین بار کلمه پادکست را به کار برد؟

کلمه پادکست اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط بن هَمِرزلی؛ روزنامه‌نگار و تحلیلگر تکنولوژی؛ در مقاله‌ای تحت عنوان “انقلاب شنیداری” در روزنامه گاردین مورد استفاده قرار گرفت. پادکست از ترکیب دو واژه iPod  (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش- گسترده) ساخته شده است.

 

پادکست چیست

پادکست ارائه محتوا به صورت صوتی به مخاطب است.

اما پادکست فقط یک محتوای صوتی ضبط شده نیست بلکه مجموعه‌ای از چند محتوای ضبط شده درباره یک موضوع خاص است که براساس ترتیب زمانی برای دانلود در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. مخاطبان برای آگاهی از قسمت جدید پادکست مورد علاقه خود، باید مشترک پادکست شوند یا آن را دنبال کنند.

با توجه به تحقیقات مربوط به بازاریابی محتوا؛ محتوای صوتی نسبت به محتوای متنی، میتواند تاثیر مضاعفی در بازاریابی محتوا داشته باشد.

 

تفاوت پادکست با برنامه رادیویی

برخی از افراد، پادکست را رادیو اینترنتی می‌نامند، اگرچه پادکست، شباهت‌های زیادی با رادیو دارد اما تفاوت های این دو هم قابل توجه است:

  • برنامه رادیویی در ساعت مقرری روی امواج رادیویی و عموما به صورت زنده پخش می‌شود که تکرار ندارد, اما پادکست را می‌توان بعد از دانلود در هر زمان که خواستید بشنوید، حتی اگر یکسال از ضبط آن گذشته باشد.
  • مدت زمان هر برنامه رادیویی کاملا مشخص است اما قسمت‌های پادکست می‌تواند مدت زمان متفاوتی دارند.
  • پادکست را می‌توان جلو / عقب برد یا بخش انتخابی را چندین بار شنید اما در یک برنامه رادیویی این امکان وجود ندارد.
  • در رادیو، به علت نظارت‌های سازمانی محدودیت‌هایی برای صحبت درباره موضوعات خاص وجود دارد اما در پادکست می‌توان درباره موضوعات مختلف بحث کرد.

 

تفاوت پادکست با کتاب صوتی

یک کتاب صوتی خوانش متن کتابی مشخص است اما پادکست می‌تواند به صورت گفت‌وگو، مصاحبه، میزگرد و .. ضبط شود. تفاوت دیگر پادکست با کتاب صوتی، رایگان بودن آن است. همانطور که می‌دانید معمولا باید برای دسترسی به کتاب های صوتی، قبل از دانلود هزینه‌ای هرچند اندک پرداخت کنید اما اغلب پادکست ها با موضوعات مختلف، به صورت رایگان قابل دسترسی هستند.

 

مزیت پادکست

برای استفاده بهینه از زمان‌هایی که در ترافیک مانده‌اید، پیاده‌روی می‌کنید، در مسیرهای تکراری سوار مترو یا اتوبوس هستید و از دیدن مناظر معمولی کلافه‌اید یا  مشغول انجام کارهای خانه  هستید و از گوش دادن به موزیک خسته شده اید، می‌توانید پادکست مورد علاقه خود را گوش داده و از آن لذت ببرید.

پادکست‌ها با موضوعات متنوعی مانند موضوعات ورزشی، علمی، تاریخی، طنز، خبری، تخصصی، تکنولوژی، عکاسی، موسیقی، سفر و گردشگری، یادگیری زبان خارجی و… تولید و منتشر می‌شوند و شما می‌توانید براساس علاقه، پادکست مورد نظر خود را بیایید گوش کنید.

برای دسترسی آسان‌تر به انواع پادکست‌ها می‌توانید به سایت‌های پادکست ایرانی مثل: ناملیک، تهران پادکست و شنوتو مراجعه کنید. همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص پادکست مثل کست‌باکس (CastBox)،  اورکست (OverCast) و استیتچر (Stitcher)  به راحتی و در هرزمان و مکانی، به صورت آفلاین به پادکست‌های دانلود شده دسترسی خواهید داشت.

 

چگونه پادکست بسازیم

 

۱- تهیه محتوا: موضوعی را که به آن علاقه مندید انتخاب کنید و درباره آن اطلاعات به دست آورید و سپس مطالب خود را جمع بندی کنید.

۲- ضبط صدا: محتوای تهیه شده را با صدای خود ضبط کنید. برای این کار نیاز به تجهیزات حرفه ای نیست بلکه شما می‌توانید با استفاده از یک دستگاه ضبط صدای دیجیتال ساده، صدای خود را ضبط کنید.

۳- تدوین: در این بخش می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای ساده مثل Audacity یا Adobe Audition  صدای خود را ویرایش کنید، قسمتی از آن را حذف کنید یا به بخش هایی از آن، موسیقی اضافه کنید.

۴- آپلود پادکست: پادکست از طریق فید RSS توزیع می‌شود. شما می‌توانید پادکست خود را در سرویس‌های میزبانی پادکست (Blubrry، Podbean، libsyn و…)  منتشر کنید.

۵- انتشار پادکست: شما می‌توانید علاوه بر استفاده از اپلیکیشن‌های گفته شده پادکست خود را در سرویس های معتبری مثل google Podcast، iTunes، Spotify  منتشر کنید.

منبع
podcastinsightsheidicohenfurbodm

زهرا جعفری

عکاس، نویسنده، علاقه مند به حوزه تولیدمحتوا و سئو

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن