محتوا چیست؟
دائما از ما پرسیده میشود که محتوا چیست. خب البته حق هم دارند. این روزها دائما از تولید محتوا، مدیریت محتوا، استراتژی محتوا و … صحبت میشود و خب سخت به نظر میرسد که برای آنها تعریف کنیم که دقیقا محتوا چیست. یک نویسندهی آمریکایی که تجربهی زیادی در تولید محتوای دیجیتال و صنعت دیجیتالمارکتینگ دارد محتوا را چنین تعریف میکند که به نظر میرسد تعریف کاملی است:
«محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به یک مخاطب از طریق یک کانال ارتباطی در یک فرم خاص است.»
این تعریف خود از پنج مؤلفه تشکیل شده است که نیازمند توضیح هستند:
- اطلاعات
- هدف
- مخاطب
- کانال ارتباطی
- فرم
از همین رو برای اینکه بتوانیم معنی جمله بالا را به درستی درک کنیم لازم است هریک از عناصر تشکیلدهندهی تعریف را به صورت جداگانه بررسی کنیم و در نهایت فهم درستی از معنای محتوا داشته باشیم:
اطلاعات (information)
اطلاعات، متشکل است از مهمترین ایدهها و دادههایی که مخاطب شما باید بداند؛ به همراه یک سری جزئیات کلیدی مانند شواهد و دلایل، توضیحات و مثالها که از ایدهها و و دادههای شما پشتیبانی میکنند.
اطلاعات |
|||
ایده اصلی |
آن چیز یا چیزهای مهمی که میخواهید مخاطب شما بداند |
جزییات کلیدی |
توضیحات، مثالها و دلایلی که از ایده اصلی شما پشتیبانی میکنند |
آن را در یک جمله کامل بیان کنید و حتی شاید بخواهید آن را در ابتدای مطلب خود به کار ببرید |
سه تا پنج تا از این موارد را فهرستوار لیست کنید تا ایده اصلی شما را روشنتر و واضحتر کنند |
هدف
چرا ما داریم این کار را میکنیم؟ یعنی چرا داریم محتوا میسازیم؟ ما میخواهیم مخاطبان ما فکر کنند / کاری را انجام دهند / یا یک احساسی پیدا کنند/ یا چیزی یاد بگیرند؟ محتوا زمانی موفقیتآمیز است که ما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کرده باشیم. بیان صریح این هدف میتواند به شما در خلق آن و تطبیق آن با نیاز مخاطب کمک کند.
هدف |
|||
فکر کردن |
دقیقا میخواهید مخاطب شما به چه چیز فکر کند؟ | عمل کردن |
دقیقا شما میخواهید مخاطبتان چه کاری انجام دهد؟ |
«فکر کردن» اغلب به «ایدهی اصلی» شما ارتباط دارد و گاهی از آن فراتر میرود و به خوانندگان شما میگوید که چرا ایدهی اصلی شما اهمیت دارد. | آن کاری که دوست دارید مخاطب شما انجام دهد چیست؟ آن چیزی که در نهایت «call to action» محتوای شما خواهد بود. |
مخاطب (Persona)
مصرفکنندهی محتوای شما چه کسی است؟ ما اغلب اوقات محتوا را بدون در نظر گرفتن مخاطبان ایجاد میکنیم. به طور دقیق افرادی را که میخواهید محتوای شما به دست آنها برسد، شناسایی کنید. نگرانیها و سوالاتشان را هم به طور کامل دریابید. اینجا جایی است که ارتباط شکل میگیرد.
مخاطب |
|||
مخاطب |
شخص، شخصیت و گروهی که شما دارید برای آنها مینویسید |
سؤالات |
مهمترین سؤالاتی مخاطب شما درباره موضوع محتوای شما دارند |
با چه کسی دارید ارتباط برقرار میکنید؟ پاسخ به این سؤال به جزییات، لحن و هدف شما کمک میکند. |
نگرانیها و سؤالات مخاطب خود را پیشبینی کنید. شاید نتوانید همهی آنها را پاسخ دهید اما به آنها توجه داشته باشید، چراکه به شما در بیان جزییات کلیدی، شناخت تفکر مخاطب و ترغیب او کمک میکند. |
کانال ارتباطی
چگونه محتوای خود را به مخاطبان خود منتقل کنیم؟ در صورتی که افراد مورد نظر شما در لینکدین هستند طبیعی است که نباید محتوای خود را فیسبوک منتشر کنید. برای انتخاب شبکه ارتباطیتان با مخاطب ابتدا تمام آنها را لیست کنید. با توجه به اینکه آیا این کانالها چقدر شما را به هدفتان نزدیک میکنند برخی از آنها را خط بزنید. سپس در مرحلهی بعد از میان لیست باقیمانده ببینید که چقدر به مخاطب هدفتان که در نظر گرفته بودید نزدیک شدهاید؟ اکثریت آنها در آن شبکه اجتماعی حضور دارند؟
البته قبل از همه اینها لازم است شبکههای اجتماعی را خیلی خوب بشناسید.
فرم
محتوای ما در نهایت در چه قالبی منتشر خواهد شد؟ به بیان دیگر خروجی کار ما چه فرمی خواهد داشت؟ با توجه به شبکههای ارتباطیای که انتخاب کردهاید ژانر و فرم بهینه را انتخاب کنید. نوع رسانه، سایز و اندازه، محدودیتها و … در انتخاب فرم تأثیر خواهد داشت. یعنی بسته به اینکه بخواهید محتوایتان را تبدیل به یک پست برای وبلاگ یا اینستاگرام یا … کنید میتوانید یک قالب برای محتوایتان انتخاب کنید: مقاله، پادکست، ویدئو، اینفوگرافیک، موشنگرافیک یا …
به نظر میرسد با توضیح ۵ مؤلفهی اصلی تشکیلدهندهی تعریف بهتر میتوان درک کرد که معنای جمله ابتدای مقاله چیست. مطمئنا شما اکنون بسیار واضحتر از گذشته میدانید که محتوا چیست.
«محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطب از طریق یک کانال ارتباطی در یک فرم خاص است.»
فراموش نکنید که نظرتان را هم برای ما بنویسید.
مرسی از مطلب خوبتون :-)
خواهش میکنم. مرسی از نظرتون :)