دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا همان «بازاریابی دیجیتال» به بازاریابی‌هایی گفته می‌شود که از یک دستگاه الکترونیکی (موبایل، تبلت، کامپیوتر و …) و اینترنت بهره می‌گیرند. در بازاریابی دیجیتال، کسب‌وکارها از کانال‌های ارتباطی دیجیتال مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده استفاده می‌کنند.

فارغ از اینکه آدم‌ها با چه کیفیتی و به چه منظوری به ایترنت دسترسی دارند آیا قبول دارید که تعداد افرادی که هر روز به اینترنت متصل می‌شوند، هرروز درحال افزایش است؟

بر اساس یک پژوهش توسط مرکز تحقیقات Pew، درباره میزان و نحوه‌ی استفاده از اینترنت در میان بزرگسالان ایالات متحده، استفاده‌ی «دائمی» (کل شبانه‌روز) از اینترنت فقط در سه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. جالب است بدانید که بر اساس این تحقیق یک چهارم آمریکایی‌ها گفته‌اند به صورت «تقریبا دائمی» آنلاین‌اند. خودتان شاهد هستید که نحوه‌ی خرید مردم در چند سال اخیر از این رو به آن رو شده است؛ این بدان معنا است که بازاریابی آفلاین (شیوه سنتی) دیگر به همان اندازه‌ی سابق مؤثر نیست.

مارکتینگ همواره درباره‌ی ارتباط با مخاطبان در مکان مناسب و زمان مناسب بوده است. بر این مبنا امروزه هم دیجیتال‌مارکتینگ به معنای ارتباط با مخاطب در مکان مناسبی است که در حال گذراندن زمان است: در اینترنت.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

بازاریابی دیجیتال استفاده از تاکتیک‌های متعدد و کانال‌های ارتباطی دیجیتال برای ارتباط گرفتن با مشتریانی است که بیشتر وقت خود را در اینترنت صرف می‌کنند. استفاده از وب‌سایت خود کسب‌وکار، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره، طیفی از تاکتیک‌هایی است که زیر چتر “بازاریابی دیجیتال” قرار دارند.

 

تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ و مثال‌ها

بهترین دیجیتال‌مارکترها تصویری واضح از چگونگی انجام هر کمپین بازاریابی دیجیتال با توجه به اهداف کلیدی خود دارند. آنها بسته به اهداف مشخص‌شده در استراتژی بازاریابی خود، از طریق روش‌های ارتباطی رایگان و غیر رایگان، کمپین را پیش می‌برند.

برای مثال یک بازاریاب محتوایی (content marketer) می‌تواند مجموعه‌ای پست برای وبلاگ تولید کند که در نهایت مخاطبان را به خواندن کتاب الکترونیکی کسب‌وکار، که تازه منتشر شده است، هدایت کند. بازاریاب رسانه‌های اجتماعی (social media marketer)ِ شرکت ممکن است، پس از انتشار پست‌ها در وبلاگ، از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک و دیده‌شدن پست‌ها کمک کند. بازاریاب ایمیلی (email marketer) هم یک کمپین ایمیلی ایجاد می‌کند برای ارسال مطالب به افرادی که کتاب الکترونیکی شرکت را دانلود کنند. در ادامه درباره‌ی هریک این بازاریابان متخصص صحبت خواهیم کرد.

 

ابتدا به طور خلاصه برخی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

 

بهینه‌سازی برای موتور جستجو / سئو (SEO)

این تاکتیک به بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای کسب رتبه‌ی بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو کمک می‌کند. در نتیجه میزان ترافیک ارگانیک سایت شما (ترافیکی که از موتور جستجو وارد سایت می‌شود) بالاتر می‌رود و کاربران بیشتری از طریق موتور جستجو وارد سایت شما می‌شوند. رسانه‌هایی که از این تاکتیک سود می‌برند:

  • وبسایت
  • وبلاک
  • اینفوگرافیک

 

بازاریابی محتوایی / Content Marketing

این اصطلاح به معنی تولید و انتشار محتوای ارزشمند به منظور ایجاد برند-آگاهی (brand awareness)، افزایش ترافیک، و جذب مشتری است. رسانه‌هایی که می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی (Ebooks)
  • اینفوگرافیک‌ها
  • بروشورها و کاتالوگ‌های آنلاین

 

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی / Social Media Marketing

این روش به شما کمک می‌کند محتوای شما و برند شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود تا آگاهی از برند و ترافیک سایت شما افزایش یابد و منجر به رونق کسب‌وکار شما گردد. کانال‌هایی که می‌توانید در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ار آنها استفاده کنید عبارتند از:

  • فیس‌بوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • تلگرام
  • اینستاگرام
  • پینترست
  • و دیگر شبکه‌های اجتماعی

 

تبلیغات کلیکی / پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC)

PPC یک روش برای افزایش ترافیک وب‌سایت شما است که با هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما مبلغی از شما ستانده می‌شود. یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین انواع تبلیغات کلیکی، گوگل ادز (Google Ads) است که به شما امکان می‌دهد جایگاه‌های بالای صفحات نتایج گوگل را به نوعی اجاره کنید و «به ازای هر کلیک»، از سوی کاربران گوگل، روی لینک شما مبلغی را پرداخت کنید. سایت‌های ایرانی متعددی هم وجود دارند که شما می‌توانید با ثبت‌نام در آنها، سایت و مطالب خود را در سایت‌های دیگری که تبلیغ‌کننده هستند نشر دهید.

 

بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها و رویدادها و هدایت افراد به وب‌سایت شرکت استفاده می‌شود. انواع ایمیل‌هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه وبلاگ که قبلا افراد در آن مشترک شده‌اند؛
  • ایمیل‌های پیگیری به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها که چیزی را دانلود کرده‌اند؛
  • ایمیل‌های خوش‌آمد؛
  • تبلیغات ویژه برای مشترک‌ها و مشتریان وفادار؛
  • نکات و یا ایمیل‌های آموزشی.

 

دیجیتال‌مارکتر یا بازاریاب آنلاین دقیقا چه کار می‌کند؟

بازاریابان دیجیتال مسئول هدایت و توسعه‌ی برند-آگاهی و ایجاد مشتری از طریق تمام شبکه‌های دیجیتال، اعم از پولی و رایگان، هستند که در اختیار شرکت قرار دارد. این شبکه‌های ارتباطی عبارتند از شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت خود شرکت، موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات آنلاین و وبلاگ شرکت.

بازاریاب دیجیتال معمولا بر روی یک شاخص یا معیار عملکرد (KPI) (بسته به نوع شبکه ارتباطی) تکیه می‌کند تا بتواند، به درستی، عملکرد شرکت را در هر یک از آن حوز‌ها اندازه‌گیری کند. برای مثال، یک بازاریاب دیجیتال که مسط به سئو است، “ترافیک ارگانیک” وب‌سایت خود را اندازه می‌گیرد و میزان موفقیت کار خود را بر اساس آن می‌سنجد. ترافیک ارگانیک تعداد بازدیدکنندگانی است که از طریق جستجوی گوگل به وب‌سایت شرکت وارد شده‌اند.

امروزه بازاریابی دیجیتال به حوزه‌های کوچکتر و تخصصی‌تر تقسیم شده است که بالاتر هم به برخی از آنها اشاره کردیم. در شرکت‌های کوچک، ممکن است یک دیجیتال‌مارکتر به تنهایی از همه تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال، که در بالا توضیح داده شد، استفاده کند. در شرکت‌های بزرگتر، هرکدام از تاکتیک‌های بازاریابی توسط متخصص (Specialist) اجرا می‌شود.

در اینجا چند نمونه متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

 

مدیر سئو / SEO Manager

اصلی‌ترین معیارهای سنجش موفقیت (Main KPIs): ترافیک ارگانیک

به طور خلاصه، مدیران سئوی سایت‌های اینترنتی، مسئول رتبه‌گرفتن سایت در گوگل هستند. مدیر سئو این کار را با استفاده از روش‌های مختلف برای بهینه‌سازی سایت انجام می‌دهد. این شخص می‌تواند به طور مستقیم با تولیدکنندگان محتوا کار کند تا اطمینان حاصل کند که محتواهایی که تولید می‌کنند برای موتورهای جستجو بهینه هستند یا نه؛ حتی اگر این شرکت این محتوا را فقط در شبکه‌های اجتماعی‌اش منتشر کند.

 

متخصص بازاریابی محتوا / Content Marketing Specialist

 KPIهای اصلی: ماندگاری در وب‌سایت، ترافیک کلی سایت

متخصصین بازاریابی محتوا تولیدکنندگان محتوای دیجیتال هستند. آنها اغلب از تقویم محتوای شرکت پیروی می‌کنند و استراتژی محتوای شرکت را پیگیری می‌کنند. این متخصصان اغلب با افرادی که در بخش‌های دیگر شرکت کار می‌کنند تعامل دارند تا مطمئن شوند که کار آنها و محتوای تبلیغاتی‌ای که تولید می‌کنند با محصولات و کمپین‌های دیگر شرکت همسان باشد و آنها را به درستی پشتیبانی کند.

 

مدیر شبکه اجتماعی / Social Media Manager

KPI های اصلی: دنبال‌کنندگان، ایمپرشن‌ها، میزان به‌اشتراک‌گذاری

کار مدیر شبکه‌های اجتماعی از خود عنوان شغل مشخص است، اما اما باز هم بسته به نوع شرکت و صنعتی که شرکت در آن کار می‌کند فعالیت‌های مدیر رسانه‌های اجتماعی تغییر می‌کند. مدیران رسانه‌های اجتماعی یک برنامه منظم ارسال محتوای متنی یا تصویری در شبکه‌های اجتماعی تهیه می‌کنند. این متخصص ممکن است با متخصص بازاریابی محتوا کار کند تا یک استراتژی به منظور اینکه چه محتوایی در چه رسانه‌ای منتشر شود تهیه کنند.

 

آیا همه شرکت‌ها دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟

هر کسب و کاری در هر صنعتی می‌تواند دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. صرف نظر از اینکه که شرکت یا کمپانی شما چه می‌فروشد، بازاریابی دیجیتال وظیفه‌ی تبدیل افراد به مشتری و شناسایی نیازهای مخاطبان شما و ایجاد محتوای با ارزش آنلاین است. با این حال، این به این معنی نیست که همه شرکت‌ها باید استراتژی بازاریابی دیجیتال یکسانی را پیاده کنند.

 

بازاریابی دیجیتال B2B

اگر شرکت شما business-to-business) B2B) باشد، احتمالا هدف شما ارتباط داشتن با فروشنده‌ها است. به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب فروشنده و تولید محتوا برای هدایت آنها خواهد بود.

در این صورت شما علاوه بر وب‌سایت، احتمالا تصمیم خواهید گرفت بر روی شبکه‌های مبتنی بر کسب‌وکار مانند لینکدین، که جغرافیای آنلاین شما است، تمرکز کنید.

 

بازاریابی دیجیتال B2C

در صورتی که شرکت شما business-to-consumer) B2C) است. احتمالا هدف از بازاریابی دیجیتال شما جذب کاربر به وب‌سایت و تبدیل آنها به مشتری است بدون اینکه نیاز به صحبت با یک فروشنده باشد.

به همین دلیل شما احتمالا قصد خواهید داشت که سفر مشتری (از تصمیم تا خرید) را در سایتتان تسریع کنید. به این معنی که محتوای شما مستقیما مشتری را هدف قرار می‌دهد و او را ترغیب می‌کند که محصول شما را بخرد.

برای شرکت‌های B2C، شبکه‌هایی مانند اینستاگرام و پینترست می‌توانند ارزشمندتر از پلتفرم‌های متمرکز بر کسب‌وکار مانند لینکدین باشند.

 

نتیجه

شما با خواندن این مطلب دانستید که دیجیتال مارکتینگ چیست و به چه کار شرکت‌ها می‌آید. با انواع دیجیتال‌مارکتینگ هم آشنا شدید و داتنستید که وظیفه‌ی یک دیجیتال‌مارکتر چه خواهد بود.

منابع:
HubSpot

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید