بازاریابی رویداد چیست؟

ایونت مارکتینک یا بازاریابی رویداد چیست. وقتی می‌گوییم بازاریابی رویداد ممکن است دو مفهوم متفاوت در ذهن خواننده ایجاد شود. یکی «بازاریابی برای رویداد» و دیگری «بازاریابی به وسیله رویداد». در بازاریابی برای رویداد برگزارکنندگان با استفاده از ابزارها، روش‌ها و کانال‌های ارتباطی تلاش می‌کنند رویداد خود را تبلیغ کنند به این امید که بلیت رویداد خود را بفروشند و افراد را به شرکت در رویداد خود ترغیب کنند. اما در مفهوم دوم یعنی بازاریابی به وسیله رویداد، رویداد خودش ابزاری است برای جذب مخاطب. در این معنا بازاریابی رویداد یک استراتژی است برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات شما؛ در این مورد بازاریابان از خود رویداد برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کنند که بهتر است از این به بعد به آن بازاریابی رویدادی بگوییم.

آنچه در این مقاله توضیح می‌دهیم بازاریابی رویداد در معنای دوم است که از این به بعد به آن بازاریابی رویدادی گفته خواهد شد. فایل صوتی این مقاله را هم می‌توانید در انتهای متن دانلود کنید.

خوب است بدانید که بازاریابی رویدادی بخشی از بازاریابی تجربی و بازاریابی محتوایی است. این روشِ بازاریابی، مخاطبان را در یک محیط واقعی هدف قرار می‌دهد و آنها را به سمت و سویی که می‌خواهد سوق می‌دهد.

بنابر آنچه گفته شد:

بازاریابی رویدادی بازاریابی از طریق رویداد است و در واقع رویداد خودش ابزاری برای هدف بازاریابی است. بازاریابی رویدادی بر روی یک گروه هدف متمرکز می‌شود و در یک فضای واقعی به وسیله رویداد پیام سازمان یا شرکت یا برند را  برای مخاطب تجربه‌پذیر می‌کند. تجربه، باعث می‌شود مخاطب، شما و پیام شما را به خاطر بسپارد و شما تأثیر عمیقی بر مخاطبانتان بگذارید.

 

بر اساس این تعریف، بازاریابی رویدادی یکی از بهترین راه‌ها است برای:

  • برندیگ و برند- آگاهی
  • افزایش مشارکت مشتریان و فروش بیشتر
  • ایجاد مشتریان بالقوه یا مشتری‌سازی
  • آموزش مشتریان و وفادارسازی آنها

 

انواع بازاریابی رویدادی

بازاریابی رویداد

رویدادهایی که با هدف بازاریابی برگزار می‌شوند انواع مختلفی دارند و می‌‎توانند با توجه به نیاز و امکانات به صورت آنلاین یا آفلاین برگزار شوند. در اینجا برخی از انواع رویدادها که در ایران بسیاری از آنها را دیده‌اید و شرکت کرده‌اید را نام می‌بریم که هر کدام از اینها می‌توانند برای هدف خاصی مطلوب باشند: وبینار و لایو اینستاگرام از انواع رویدادهای آنلاین هستند و نمایشگاه‌، کنفرانس‌، سمینار و دورهمی از انواع رویدادهای آفلاین.

 

بازاریابی رویدادی چرا مهم است؟

مشتریان امروز کسب‌وکارها دیگر آدم‌های دیروز نیستند که زود قانع شوند و سریع تصمیم بگیرند و در آنی محصول شما را بخرند. دنیای اینترنت باعث شده است افراد برای خرید خدمت یا محصول مورد نظر خود با گزینه‌های بسیار زیاد و متنوع روبرو شوند و محصول مورد نظر خود را با وسواس و احتیاط فراوان بخرند. مصرف‌کنندۀ مدرن امروز از زمان ارزیابی کالاهای مورد نیازش و تصمیم‌گیری برای خرید، پروسه طولانی‌ای را طی می‌کند.

در چنین دنیایی، بازاریابان هم باید از هر فرصتی برای ایجاد ارتباط، نمایشِ حسن نیت و کسبِ اعتماد از خریداران و مشتریان احتمالی استفاده کنند. در این شرایط، برگزاری رویداد یک فرصت منحصربه‌فرد برای این مشتریان است که بتوانند اولا یک تجربه دست اول از ارتباط با برندها به دست بیاورند و ثانیا با اهداف، دیدگاه‌ها و شخصیت شرکت ارائه‌کننده محصول یا خدمت آشنا شوند. بر این اساس شرکت‌ها و سازمان‌ها باید چنین فضاهایی را برای ارتباط با مشتریان ایجاد کنند و تجربه مشتریان را جدی بگیرند.

در این مقاله کوتاه شما با تعریف ایونت مارکتینگ، انواع آن و اهمیت آن برای کسب‌وکارها آشنا شدید. مطالعه بیشتر را فراموش نکنید و محتواژه را دنبال کنید.



 

منابع:
wikipediaeventbriteinstapagemarketo

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید