انواع رویداد

با توسعه تکنولوژی و به تبع آن پیشرفت تکنولوژیکی سازمان‌ها و شرکت‌ها در جهان به همراه گسترده شدن دانش و روش‌های بازاریابی در دنیای امروز، طیف گسترده‌ای از انواع رویدادها به وجود آمده است تا صاحبان کسب‌وکارها بتوانند از طریق آنها اهداف سازمانی خود را تأمین کنند. با داشتن یک درک قوی از چیستی و  ثمرات هریک از انواع رویداد، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و  فعالان عرصه بازاریابی رویدادی بهتر و درست‌تر تعیین خواهند کرد که کدام‌یک از انواع رویداد با اهداف‌شان مطابق است.

در این مقاله با انواع رویداد و نتایج هریک به خوبی آشنا خواهید شد.

قبل از هرچیز در یک تقسیم‌بندی کلی ایونت‌ها به دو توع آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند. در این مقاله فقط رویدادهای آفلاین (حضوری) را لیست می‌کنم و دائما آن را به روز نگه خواهم داشت به این معنا که اگر نوعی از رویداد از قلم افتاده بود به متن اضافه خواهم کرد.

 

کنفرانس

یک کنفرانس ممکن است در مقیاس‌های گوناگون برگزار شود. همچنین ممکن است یک کنفرانس دانشگاهی باشد یا یک کنفرانس تجاری. این رویدادهای بزرگ، بخش مهمی از صنعت رویداد را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد این کنفرانس معروفترین انواع رویداد باشد.

در واقع کنفرانس یک گردهمایی است که در آن عده زیادی برای بحث و تبادل نظر حول یک موضوع خاص جمع می‌شوند. اغلب در این گردهمایی‌ها افراد مقاله‌هایشان را ارائه می‌کنند و سخنرانی‌هایی کوتاه دارند. معمولا اتفاق می‌افتد که در کنار کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی هم برگزار می‌شود. حتما شما در زمان دانشجویی در یکی دو تا از این کنفرانس‌ها (از نوع آکادمیک) شرکت کرده‌اید.

اما کنفرانس‌های تجاری می‌توانند به صورت B2B یا B2C باشند. در چنین کنفرانس‌هایی معمولا سخنرانی‌های جذاب، کارگاه‌های آموزشی و جلسات شبکه‌سازی ارزشمندی وجود دارد. موفق‌ترین کنفرانس‌ها آنهایی هستند که اکوسیستم خودشان را تحت تأثیر قرار دهند.

 

سمینارها

سمینارها معمولا در یک محیط صمیمی‌تر و تعداد کمتری شرکت‌کننده نسبت به کنفرانس‌ها برگزار می‌شوند. بیشتر تمرکز سمینارها روی آموزش شرکت‌کنندگان است. گروه کوچک‌تر شرکت‌کنندگان باعث می‌شود بحث‌های عمیق‌تری میان شرکت‌کنندگان در بگیرد. سمینارها معمولا یک روز و اغلب فقط چند ساعت طول می‌کشند.

 

نمایشگاه تجاری

نمایشگاه‌های تجاری یا اکسپوها با هدف ارائه و نمایش محصولات و خدمات جدیدِ برندهای مختلف برگزار می‌شوند. به طور معمول این نوع رویدادها دارای یک موضوع کلی هستند. غرفه‌ها که هرکدام به نوعی با موضوع کلی رویداد مرتبطند توسط برندهای مختلف اداره می‌شوند. نمایشگاه‌های تخصصی‌ای که در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شوند از این دست هستند.

 

نمایشگاه کار یا رویدادهای استخدامی

نماشگاه کاریکی دیگر از انواع رویداد است. هدف بسیاری از نمایشگاه‌های کار، جذب نیرو و یافتن استعدادهای جدید برای شرکت از میان افراد دارای دانش است. از این رو چنین رویدادهایی معمولا در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. برگزاری این نوع رویداد به شرکت‌هایی که در در آستانه تأسیس هستند یا شرکت‌هایی که به دنبال یافتن ذهن‌های تازه برای کمک به گسترش کسب و کار خود هستن، توصیه می‌شود. چند سالی است که نمایشگاه‌های اینچنینی در دانشگاه صنعتی شریف و تهران رونق گرفته است.

 

رویدادهای شبکه‌سازی

رویدادهای شبکه‌سازی، نمایش قدرت برند در یک دامنه خاص است. مثلا یک شرکتی که خود را پرچمدار می‌داند چنین رویدادهایی را برگزار می‌کند تا فعالان صنف خود را دور هم جمع کند. این رویدادها فرصت‌هایی برای افراد با منافع تجاری مشترک فراهم می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این نوع رویداد بنا به اقتضا می‌تواند VIP باشد یا عمومی‌تر برگزار شود.

 

جشن‌های رسمی

مراسم و جشن‌های رسمی با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند اما این رویدادها در یک ویژگی مشترک هستند: یک روش شیک برای نمایش محصول یا خدمات یک برند. جشن‌ها پتانسیل‌های زیادی دارند که نباید به خاطر ظاهر غیرجدی‌شان دست‌کم گرفته شوند. این جشن‌ها ممکن است در یک باغ یا یک موزه یا یک خانه تاریخی برگزار شود. حتی ممکن است در یک هتل برای فروش آثار هنری برگزار شوند و درآمد حاصل از آن سرمایه یکی از پروژه‌های شرکت شود.

 

رویدادهای وی‌آی‌پی

یکی دیگر از انواع رویداد رویداد VIP است. رویدادهای VIP به منظور تأثیرگذاری روی سهامداران و مشتریان تأثیرگذار و مهمانان مهم دیگر برگزار می‌شوند. معمولا کسب‌وکارها در اینطور رویدادها یا مهمانی‌ها سعی می‌کنند یک تصویر بسیار خوب از خود در ذهن دیگران ایجاد کنند. هدف از رویدادهای VIP، در نهایت، افزایش درآمد از طریق حفظ وفاداری این اقشار کلیدی است.

 

جلسات داخلی شرکت‌ها و مجمع‌های دوره‌ای

جلسات داخلی شرکت‌ها و مجمع‌های دوره‌ای، رویدادهایی کاربردی هستند برای بحث در مورد گروهی از موضوعات که در نهایت به پیشرفت، تسهیل پروژه‌ها و یا حل یک مشکل خاص در شرکت منجر می‌شوند. این نوع رویداد در شرکت‌هایی با بیشتر از ۲۵ کارمند معمول هستند، اما کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند از این نوع رویداد بهره بگیرند.

 

رویداد تیم‌سازی

رویدادهای تیم‌سازی جلساتی داخلی هستند که شرکت‌ها با راهکارهای جالبی ارتباط خود را با کارمندان تقویت می‌کنند. هدف چنین رویدادهایی تسهیل ارتباط گرفتن کارکنان با یکدیگر است تا رهبران و کارکنان شرکت بتوانند بهتر شوند و رشد کنند. این نوع رویداد راهی مناسب است تا کارکنان به یکدیگر معرفی شوند و همدیگر را بشناسند. مدیران روابط عمومی بسیار به برگزاری چنین رویدادهایی نیاز دارند.

منابع:
evenuesbizzabo

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید