تولید محتواتیتر یکمحتوا

چطور استراتژی محتوا بنویسیم

فارغ از اینکه برای کسب‌وکارتان فقط بازاریابی محتوایی را پیش گرفته‌اید یا آن را در کنار دیگر انواع بازاریابی دنبال می‌کنید، نیاز خواهید داشت که یک استراتژی مشخص برای محتوا داشته باشید؛ یک استراتژی محتوا که بتواند زیربنا و تضمینی برای موفقیت برنامه بازاریابی شما باشد.

داشتن یک استراتژی محتوایی درست و درمان در زمانه‌ای که رقابت کسب‌وکارها برای تسخیر بازار بسیار زیاد است، حیاتی است. بر اساس یک پژوهش، موفق‌ترین بازاریابان B2B، در سال ۲۰۱۸، ۴۰ درصد از بودجه خود را در بازاریابی محتوایی مصرف کرده‌اند.

به نظر ما هم اولین گام برای پیروزی در رقابت میان غول‌ها داشتن یک سند راهبردی در زمینه تولید، انتشار محتوا و بازاریابی محتوایی است که به آن استراتژی محتوا می‌گوییم. پس اگر در حال برنامه‌ریزی برای سال آینده هستید و نیاز به ایده‌های تازه‌ای دارید، نوشتن استراتژی محتوایی کسب‌وکار اولین گام شما باشد.


در این مقاله یاد می‌گیرید که:


 

استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا یک برنامه کامل برای مدیریت رسانه‌هایی است که ایجاد کرده‌اید و مالک آن هستید: اعم از رسانه متنی، صوتی، تصویری و … . رسانه‌های شما ممکن است کتاب، نشریات، پادکست، سایت و شبکه‌های اجتماعی‌ای باشد که برای کسب‌وکارتان ساخته‌اید.

استراتژی محتوا بخشی از برنامه بازاریابی شما است که هرروز به مخاطبانتان نشان می‌دهد که چه کسی هستید و صنعت شما را به صورت حرفه‌ای به نمایش می‎گذارد.

احتمالا قبل از اینکه به سایت ما سر بزنید و این مطلب را بخوانید بسیار شنیده‌اید که تولید محتوا برای رشد کسب‌وکار شما ضروری است. از همین رو ما به شما صفر تا صد نوشتن یم استراتژی محتوایی درست و حسابی را یاد می‌دهیم. یک استراتژی محتوایی شفاف و کامل که بال کسب‌وکار شما برای پریدن خواهد بود.

 

گام‌های پیش از استارت

قبل از تدوین این سند لازم است چند گام اولیه بردارید. اولا مقاله «محتوا چیست» را بخوانید تا با ذهنی شفاف وارد مرحله نوشتن شوید سپس موارد زیر را رعایت کنید.

 

برای چه کسی محتوا تولید می‌کنید؟

مخاطب محتوای شما چه کسی است؟ برای چه تعداد مخاطب محتوا تولید می‌کنید؟ آیا کسب‌وکار شما بیش از یک نوع مشتری دارد؟ در این صورت استراتژی محتوای شما باید برای بیش از یک نوع مخاطب و مشتری طراحی شود.

می‌توانید از انواع مختلف محتوا و کانال‌های ارتباطی مختلف استفاده کنید. این تنوع به شما کمک می کند مطالب مختلف را در اختیار انواع مخاطب قرار دهید و با مشتریان متفاوتی که مرتبط هستید تعامل کنید.

 

چه مشکلی از مخاطبانتان را حل می‌کنید؟

در حالت ایده‌آل، محصولات و خدمات شما مشکلاتی از مشتریان شما را حل می‌کنند. علاوه بر آن محتوای تولیدشده توسط نیروهای متخصص هم می‌تواند مخاطبانتان را آموزش دهد که اولا متوجه مشکلشان شوند و ثانیا چطور با خرید محصولات یا خدمات شما مشکل را حل کنند.

بنابراین یک استراتژی محتوای درست دو گروه را هدف می‌گیرد: هم افرادی که با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و منتظر پیدا شدن راه‌حل هستند و هم افرادی از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند و نیاز به راهنمایی و حمایت دارند. محتوا هم راه‌حل مشکلات را به مخاطبان آموزش می‌دهد و هم مشتریان فعلی شما را تعلیم می‌دهد و باکیفیت می‌کند. بنابراین هدف خود را کاملا مشخص کنید تا بتوانید محتوای درست را به مخاطب درست برسانید.

 

چه چیزی شما را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند؟

رقبای شما همان محصول یا خدماتی را به بازار عرضه می‌کنند که شما. از این رو مشتریان بالقوه شما نیاز دارند بدانند که چرا شما از دیگر رقبایتان بهترید؟ حداقل اینکه باید به آنها بگویید چرا شما فرق می‌کنید؟ اینجا جایی است که محتوا وارد عمل می‌شود؛ برای اینکه آنها را ترغیب کنید از شما خرید کنند نه از رقبایتان، باید ثابت کنید. باید ثابت کنید که شما ارزش گوش سپردن دارید.

 

فرم محتوا

محتوای شما چه فرمتی به خود می‌گیرد؟ اینفوگرافیک؟ ویدئو؟ پادکست؟ پست وبلاگ؟ پس از شناسایی موضوعاتی که می‌خواهید منتشر کنید، باید مشخص کنید کدام فرمت برای بیان موضع شما مناسب است؟

 

کانال‌هایی که قرار است محتوای شما را منتشر کنند

درست همانطور که می‌توانید محتوا را در فرمت‌های مختلف ایجاد کنید، می‌توانیید کانال‌های ارتباطی مختلفی را هم برای انتشار محتوا انتخاب کنید. کانال‌ها می‌توانند کانال‌های ارتباطی متعلق به خود شما باشند مانند کتاب و نشریات در فضای آفلاین و وب سایت و وبلاگ شما در فضای آنلاین. همچنین ممکن است از رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و توییتر استفاده کنید.

 

تقویم تولید و انتشار محتوا

بعد از مشخص شدن مخاطب، هدف، فرمت و کانال محتوا باید تقویم تولید و انتشار محتوا را تنظیم کرد. در استراتژی محتوا مهم است مشخص کنیم چه کسی چه محتوایی را کجا و در چه زمانی منتشر کند.

پس از تنظیم یک تقویم موضوعی محتوا، خواهید توانست به هدف بازاریابی محتوایی شرکت‌تان دست یابید و پیام شرکت خود را به گوش همه برسانید و خود را به عنوان بازیگر مقتدر بازار مطرح کنید.

 

چرا کسب‌وکارها به استراتژی محتوا نیاز دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا منبع ارزشمندی مانند ترافیک وب سایت برای خود ایجاد کنند و بر اساس این نفع جدید مشتریان جدیدی بیافرینند. در موردش فکر کنید؛ اگر بتوانید فقط یک مقاله در وبلاگ سایت‌تان منتشر کنید، مقاله شما با رفتن به صفحه اول نتایج گوگل برای سایت شما ترافیک ارگانیک خواهد آفرید. پس از آن خواهید توانست کاربران وارد شده به سایت را به مشتریانی در آینده تبدیل کنید.

منبع قابل اطمینان و منحصربه‌فردی مانند ترافیک در کنار محتواهای رایگانی مانند کتاب الکترونیکی به شما این امکان را خواهد داد که با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیگری کسب درآمد کنید. مطالب شما  در سایت و شبکه‌های اجتماعی نه فقط به جذب مشتری منجر می‌شود، بلکه به آموزش مشتریان کنونی شما کمک می‌کند و در نهایت به برند-آگاهی شما یاری می‌رساند.

اکنون، بیایید که جزئیات و نحوه ایجاد یک استراتژی محتوا را یاد بگیریم.

 

چطور یک استراتژی بازاریابی محتوایی بنویسیم؟

 

۱- هدفتان را مشخص کنید

هدف شما برای ایجاد یک طرح بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید و یک طرح بازاریابی محتوایی بنویسید؟ قبل از برنامه‌ریزی، اهداف خود را تعیین کنید و به صورت مشخص آنها را روی کاغذ بیاورید.

 

۲- تعریف شخصیت مخاطب

برای ایجاد یک طرح موفقیت آمیز، باید پرسونای مخاطبان هدف خود را به طور واضح تعریف کنید. این کار مخصوصا برای کسب‌وکارهایی که به تازگی وارد فضای دیجیتال شده‌اند بسیار اهمیت دارد، چراکه با شناخت مخاطبان می‌توانید محتوای متناسب و ارزشمندی که مخاطبان علاقه دارند آن را بخوانید، تولید کنید. از قالب تعیین پرسونا که برای شما آماده کرده‌ایم استفاده کنید.

اگر کسب‌وکار شما سال‌هاست که در فضای دیجیتال فعال است ممکن است بخواهید مخاطبان جدیدی را هدف بگیرید. حتی اگر بخواهید یک گروه جدید از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید یا حتی بخواهید مخاطبان مورد نظر فعلی خود را نگه دارید لازم است سالی یک بار در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید و تصور درستی از پرسونای مخاطب داشته باشید.

 

۳- فرم محتواهایتان را مشخص کنید

اغلب دیجیتال‌مارکترها با تولید محتوای متنی برای سایت شروع می‌کنند که البته کار درستی است اما دیگر فرمت‌های محتوا را هم در نظر داشته باشید. مثلا اگر در سال گذشته هفته‌ای یک پست برای سایت تولید می‌کردید امسال آنها را به صورت کتاب الکترونیکی تنظیم کنید و برای دانلود در سایت قرار دهید. همینطور برای آن دسته از مخاطبان که پادکست را ترجیح می‌دهند با استفاده از محتوای موجود محتوای صوتی تولید کنید.


در این باره بیشتر بخوانید: انواع محتوا


 

۴- درباره موضوعات محتوا ایده‌پردازی کنید

پس از اینکه پرسونای مخاطب را تعیین کردید خواهید دانست که آنها بیشتر به چه مطالبی علاقه دارند. موضوعات مورد علاقه مخاطبان را یادداشت کنید و با استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت، کلماتی را که در موتور جستجو می‌کنند پیدا کنید. به این کار می‌گویند پژوهش کلمات کلیدی که لازم است وقت زیادی را صرف آن کنید تا در ادامه کارتان راحت‌تر شود. چند تا از ابزارهای پژوهش را در «مقاله ابزارهای رایگان سئو» معرفی کرده‌ایم.

 

۵- محتوا را منتشر و مدیریت کنید

علاوه بر اینکه تقویمی برای انتشار محتوای خود در سایت دارید باید به دیده‌شدن محتوای سایت‌تان کمک کنید. استراتژی محتوا باید از فرایند تولید محتوا فراتر برود. با کمک یک تقویم انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی به دیده‌شدن محتوا کمک کنید، همچنین یک استراتژی سئو داشته باشید و به محتوا کمک کنید جایگاه بالاتری در صفحه نتایج گوگل داشته باشد.


در این باره بخوانید: سئو چیست


همچنین حواستان به مناسبت‌ها و تعطیلی‌های تقویم رسمی کشور باشد و بر اساس آن تقویم محتوای خود را اصلاح کنید. وقت بگذارید و خلاقیت داشته باشید. به طور کلی محتوای منتشر شده را مدیریت کنید و ببینید که چگونه می‌توانید به خواناتر شدن آنها کمک کنید. به طور خلاصه محتوا را مدیریت کنید.

 

نتیجه

پس از مشخص شدن هدف، مخاطب، فرمت، کانال‌های انتشار محتوا و در نهایت موضوع محتوا، آنها را یادداشت کنید. این سند، استراتژی محتوایی کسب‌وکار شماست و میلیون‌ها ارزش دارد.

منبع
hubspot

حبیب متوسل

مدیر محتوا و متخصص سئو؛ شیفتۀ دنیای وب، سئو و دیجیتال‌مارکتینگ

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن