چرا پرسونال برندینگ برای فریلنسرها و کارآفرینان ضروری است؟

در طول تاریخِ کسب‌وکار مدرن هیچ وقت به اندازۀ امروز ساختن یک برند شخصی (پرسونال برندینگ) برای فریلنسرها (آزادکاران) و کارآفرینان مهم نبوده است. در مقاله پرسونال برندنیگ چیست به طور کامل درباره تعریف پرسونال برندینگ حرف زدیم ولی در این مقاله بیشتر به مزایای پرسونال برندینگ و این موضوع می‌پردازیم که چرا پرسونال برندینگ برای کارآفرینان و آزادکاران مهم است؟

امروزه با توسعه اینترنت و همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی جذب مخاطب کاری پیچیده و دست‌نیافتنی نیست. هرکسی با دسترسی آسان به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند برای خود مخاطبی بسازد، خود را به عنوان یک متخصص معرفی کند و شروع به جذب مشتری برای کسب‌وکار خود کند. این دقیقاً همان کاری است که بسیاری از افراد جامعه ایران برای کسب درآمد انجام می‌دهند. خودتان دیده‌اید افرادی را که امروز به اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی شهرت دارند. درآمد آنها از تبلیغات چند برابر درآمد یک کارمند است. آنها دقیقا همین کار را کرده‌اند؛ برای خود مخاطب ساخته‌اند، برای آنها تولید محتوا می‌کنند و با آنها ارتباط مداوم دارند.

بر اساس یک مطالعه جدید در آمریکا، جمعیت نیروی کار آزاد (فریلنسینگ) ۳ برابر سریع‌تر از کل نیروی کار ایالات متحده در حال رشد است. بر اساس داده‌های این تحقیق انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ آزادکاران اکثریت نیروی کار ایالات متحده را تشکیل دهند.

« کارمزد یا فریلنسر کسی است که سرویس‌ها یا خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می‌کند. آن‌ها معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و اساساً یک کسب و کار یک‌نفره است.» (ویکی‌پدیا)

در ایران هم آزادکاران تعداد قابل توجهی دارند. بنیانگذار پونیشا در گفت‌وگو با هفته‌نامه شنبه می‌گوید: «براساس تخمینی که زده‌اند، اندازه سالانه بازار کار فریلنسینگ در ایران تا یک میلیارد دلار آمریکاست اما تاکنون تنها ۱۰ تا ۱۵درصدش آنلاین شده است.» احتمالا این درصد همان ۱۸۰ هزار نفری هستند که وی می‌گوید در سایت پونیشا ثبت‌نام کرده‌اند. (شنبه)

این روزها که ایران وضعیت اقتصادی بسامانی ندارد و به تبع آن از استخدام خبری نیست و یا درآمد شغل کارمندی و کارگری هم کفاف خرج و مخارج زندگی مدرن را نمی‌دهد، بسیاری از افراد به فکر کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار شخصی افتاده‌اند. بسیاری هم با توجه به آمار بالا در حال انجام پروژه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های دیگران در خانه هستند. این افراد همان فریلنسرهایی هستند که گرچه به سازمان یا کسب‌وکار خاصی تعلق ندارند اما نسبت به کاری که انجام می‌دهند درآمد خوبی دارند.

اما رمز موفقیت در آزادکاری چیست؟ در شرایط آزادکاری یا کارمزدی نکته اصلی این است که هرچه شما را بهتر و بیشتر بشناسند، پروژه‌های بیشتر با دستمزدهای بیشتری هم به شما پیشنهاد می‌دهند. کسب جایگاه بالاتر و تمایز دادن خود از رقبا یعنی درآمد بیشتر و این کار با ایجاد یک برند شخصی امکان پذیر است.

 

چرا هر کارآفرین یا فریلنسری باید پرسونال برندینگ کند؟

هنگامی که کسب‌وکار خود را در حوزه تخصصی خود راه می‌اندازید (در قامت یک طراح، فیلمساز، نویسنده، سخنران، مربی، مشاور، فریلنسر و …)، به زودی ضرورت ایجاد یک برند شخصی یا پرسونال برند را احساس می‌کنید. وقتی متوجه می‌شوید که نیاز به اعتماد دیگران دارید و باید سری از توی سرها دربیاورید آن موقع است که متوجه اهمیت داشتن یک برنامه برای پرسونال برندینگ می‌شوید.

برند شما همان چیزی است که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند و به شکل‌گیری یک اثر ماندگار در ذهن مخاطبان و مشتریان شما کمک می‌کند. بدون داشتن یک برند شخصی که مخاطب هدف شما را جذب کند، ساختن یک تجارت سودآور و پایدار سخت و جانفرسا است.

حتی اگر برای کسب‌وکارتان (مثلا یک استارتاپ، شرکت نرم‌افزاری، گالری، موسسه فیلمسازی یا …) هم برنامه برندینگ دارید و آن را پیش می‌برید، داشتن استراتژی برندینگ شخصی می‌تواند دوچندان به شهرت و موفقیت شرکت شما کمک کند.

دلیل این مسئله چیست؟ چنانکه در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید افراد علاقه بیشتری به دنبال کردن اشخاص دارند تا شرکت‌ها یا پیج‌های رسمی. همین دلیل ساده کافی است تا متوجه شویم که برندینگ شخصی چقدر می‌تواند یاریگر کسب‌وکار شما باشد.

به عنوان مثال، ایلان ماسک، در توئیتر بیشتر از ۳ شرکت خود (تسلا ، SpaceX و SolarCity) طرفدار یا دنبال‌کننده دارد. این قضیه در مورد بیل گیتس (مایکروسافت)، ریچارد برانسون (گروه شرکت‌های ویرجین)، گری وینرچاک (وینرمدیا و وینریکس) و سایر کارآفرینان بسیار موفق صادق است. همه آنها برندهای شخصی قدرتمندی دارند که برای افزایش دیده‌شدن و جذب مشتری بیشتر برای شرکت‌های خود، از آن استفاده می‌کنند.

شما نباید بین برندینگ شرکت یا پرسونال برندینگ یکی را انتخاب کنید بلکه می‌توانید هر دو را با هم پیش ببرید.

 

مزایای پرسونال برندینگ

برند بودن برای شما مزایای زیادی دارد که چندتا از آنها را اینجا نام می‌بریم:

 

اعتماد و اقتدار

داشتن یک برند شخصی کمک می‌کند مخاطبان‌تان به شما اعتماد کنند و شما را به عنوان یک فرد مهم در صنعت خود و یا یک رهبر فکری در صنف کاری‌تان بشناسند.

 

حضور در رسانه‌ها

داشتن یک برند شخصی قوی، زمین‌های بازی جدیدی برای شما ایجاد می‌کند. رسانه‌های آنلاین مثل وبلاگ‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، پادکست‌ها و رسانه‌های سنتی مانند مجلات، تلویزیون، رادیو و غیره همواره به دنبال متخصص‌هایی هستند که با آنها گفت‌وگو کنند. این رسانه‌ها دائما در جستجوی کارشناسانی هستند که بتوانند نظرات آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.

 

شبکه‌سازی

یکی دیگر از مزایای پرسونال برندینگ شبکه‌سازی است. هنگامی که برند باشید و برند شما به طور واضح بیان کند که چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و چگونه به دیگران کمک می‌کنید، سایر افراد و کارآفرینان دیگر آسان‌تر ارزش ارتباط داشتن با شما را درک می‌کنند. شما می‌توانید با پرسونال برندینگ شبکه رفقا و همکاران خود را، چه به صورت آنلاین و چه آفلاین، سریع و مؤثر گسترش دهید.

 

جذب مشتری بیشتر

پرسونال برندینگ باعث می‌شود که شما به عنوان یک کارشناس در صنعت یا حوزه شغلی خود مطرح شوید. این موقعیت به شما کمک می‌کند تا مشتری‌های ایده‌آل خود را جذب کنید. هنگامی که شما به عنوان یک متخصص شناخته شدید ، مشتری‌های فعلی‌تان، شما را به دیگران هم معرفی می‌کنند.

 

قیمت‌گذاری دلخواه

داشتن یک برند شخصی قوی باعث می‌شود که شما خودتان قیمت خودتان را تعیین کنید. پرسونال برندینگ ضمانت می‌کند که شما هر قیمتی را که می‌خواهید روی خدمات یا محصول خود بگذارید. مثلا اگر یک طراح باشید بدون پرسونال برندینگ، همواره باید در هزینه کارهایتان با رقبایتان رقابت کنید و واقعیت تلخ این است که همیشه رقبایی وجود دارند که از شما کمتر می‌گیرند!

 

موفقیت پایدار

یکی از مهم‌ترین مزایای پرسونال برندینگ حفظ موفقیت است. با گذشت زمان، شغل شما گسترش پیدا می‌کند. حتی ممکن است پس از یک دوره شغلی، کسب‌وکار دیگری را در حوزه‌ای دیگر شروع کنید. برند شخصی شما وقتی از یک کسب‌وکار به کسب‌وکار دیگر کوچ می‌کنید با شما می‌ماند و موفقیت کسب‌وکار جدید شما را تضمین می‌کند.

آدم‌ها در شبکه‌های اجتماعی با اکانت‌هایی که چهره دارند بهتر دوست می‌شوند تا اکانت‌های بیزینس که فقط پست‌های تبلیغاتی و گزارشی دارند. نتیجه اینکه اعتماد به و ارتباط با پرسونال‌برند همیشه راحت‌تر و سریع‌تر از بیزینس برند اتفاق می‌افتد.
منابع:
thinkific

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید