برندینگ چیست و چرا مهم است؟

به دنبال این هستید که بدانید برندینگ چیست ؟ ما در این مقاله به طور شفاف توضیح می‌دهیم که «برندینگ چیست» و این کار را با استفاده از واژگان ساده و جملات کاملا واضح انجام خواهیم داد.

ولی قبل از اینکه بخواهیم تعریف برندینگ را بیاوریم لازم است توضیح دهیم که اولا «محصول» چیست و سپس واژه «برند» را تعریف کنیم تا توضیح برندینگ ساده و ساده‌تر شود.

 

تعریف محصول

“به طور کلی، محصول هر چیزی است که به بازار عرضه می‌شود تا نیاز یا تقاضایی را رفع کند، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجارب، رویدادها ، افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌ها ” (کاتلر و کلر، مدیریت بازاریابی، ۱۳۹۷)

 

بنابراین یک محصول می‌تواند اقامت هتل، یک پرواز، یک دوره آموزشی زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره باشد.

در این مقاله برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقش آن در تعریف برندینگ، از مثال «آب» استفاده می‌کنیم:

آب یک منبع طبیعی رایگان روی زمین است که هر انسانی برای زنده ماندن به آن نیاز دارد. با این حال، امروزه به شکل یک محصول برای فروش به انسان‌ها در آمده است و در اشکال مختلف مثل شیشه‌های آب معدنی به بازار عرضه شده است.

اما آب که آب است! آب یک مایع شفاف و بدون مزه است که انسان برای رفع تشنگی آن را می‌خورد. پس چگونه است که شرکت‌های متفاوت یک محصول مشابه را می‌فروشند و با هم رقابت می‌کنند و مردم برخی از آب معدنی‌ها را بر برخی دیگر ترجیح می‌دهند؟

پاسخ مشخص است: برند سازی!

 

تعریف برند

“برند، یک نام، اصطلاح، طراحی، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را هویت می‌بخشد و از کالا یا خدمات سایر فروشندگان متمایز می‌کند.” (انجمن بازاریابی آمریکا)

می‌توانید برند را به مثابه یک تصویر در نظر بگیرید که بازنمای محصولات خاص، خدمات و فعالیت‌های یک شرکت است. مثلا در مورد یک کفش ممکن است آن تصویر تصویر یک «کفش سبک» باشد و یا یک تصویر احساسی مثل «کفشی که باعث احساس قدرت می‌شود». بر اساس این مثال، فقط ویژگی های فیزیکی نیستند که یک برند را ایجاد می‌کنند، بلکه احساسات هم هستند؛ احساساساتی که مصرف‌کنندگان نسبت به آن شرکت یا آن محصول دارند. بنابراین برند ترکیبی از نشانه‌های فیزیکی و عاطفی است که در ذهن آدم‌ها ایجاد می‌شود هنگامی که با نام، لوگو، هویت بصری، و یا حتی شعار شرکت شما برخورد می‌کنند.

بنابراین برند یک محصول، فقط یک نام، یک لوگو و یا یک شعر نیست بلکه برآیندی از همه اینها است که باعث ایجاد یک تصویر و یک احساس در ذهن مخاطبان شما می‌شود.

یک محصول ممکن است به راحتی توسط رقبا کپی شود، اما آن چیزی را که نمی‌شود کپی کرد برند است. یک برند همیشه منحصر به فرد باقی خواهد ماند. به عنوان مثال، پپسی و کوکا کولا نوشابه‌هایی با مزه‌هایی شبیه به هم هستند، اما به دلایلی برخی افراد بیشتر به کوکا کولا احساس وابستگی می‌کنند و برخی دیگر پپسی را ترجیح می‌دهند.

در مثال آب هم همینطور است. آب همان آب است اما بر اساس تصوری که آدم‌ها از آب‌معدنی‌های مختلف دارند یک شرکت را بر شرکت دیگر ترجیح می‌دهند با اینکه هر دو شرکت یک محصول را می‌فروشند.

بنابراین آن احساسی که مشتری از محصول ما دارد برند ما را می‌سازد و این احساس نقش کلیدی‌ای در افزایش یا کاهش شهرت محصول ما دارد.

حالا زمان آن است که به تعریف برندینگ بپردازیم.

 

برندینگ چیست

برندینگ برند کردن محصولات و خدمات است. (کاتلر و کلر، مدیریت بازاریابی، ۱۳۹۷)

بر اساس این تعریف برندینگ یک پروسه است؛ پروسه یا فرایند معنا بخشیدن به یک شرکت، محصول یا خدمت خاص از طریق ایجاد و شکل و شمایل بخشیدن به یک برند در ذهن مصرف‌کنندگان. این کار یک استراتژی طراحی شده توسط شرکت‌ها است که به آدم‌ها کمک کند به سرعت محصولات و خدمات آن سازمان را شناسایی کنند، و دلیلی به آدم‌ها بدهند که محصولات آنها را به جای محصولات رقبا انتخاب کنند. این استراتژی مشخص می‌کند که محصولات شرکت یا خدمات سازمان شما دقیقا چی هست و چی نیست.

از این رو مقصود از برندیگ این خواهد بود که مشتریان را جذب کنید و آنها به خود وفادار نگه دارید. چگونه؟ با ارائه یک محصول یا خدمتی که با آنچه همیشه وعده داده بوده‌اید، هم‌راستا است.

 

چرا برندینگ مهم است؟

اگر بخواهید بدانید که اهمیت برندینگ چیست باید بگوییم که برندینگ به دلیل تأثیرات عمیقی که بر کسب‌وکار شما می‌گذارد برای کسب‌وکار شما بسیار مهم است. برندینگ می‌تواند درک افراد از برند شما را تغییر دهد، برند آگاهی ایجاد کند و حتی در مواقعی کسب‌وکار شما را به یک کسب‌وکار جدید بدل کند.

 

برندینگ باعث می‌شود بازار  کسب‌وکار شما را به رسمیت بشناسد

مهمترین دلیل اینکه برندینگ برای یک کسب و کار اهمیت دارد، این است که یک شرکت نیاز دارد که توسط بازار به رسمیت شناخته شود و مصرف‌کنندگان و مخاطبان از وجود او آگاه شوند. در اینجا است که لوگو مهمترین عنصر یک برند است، چراکه چهره یک کسب‌وکار محسوب می‌شود. از این رو است که طراحی لوگو باید حرفه‌ای و قدرتمند باشد تا به سادگی قابل یادآوری، و در نگاه اول روی افراد تأثیر بگذارد. تبلغات چاپی هم در همین راستا تهیه می‌شوند.

حس افتخار و رضایت کارکنان شما بالا می‌برد

هنگامی که یک کارمند برای یک شرکت برند شده کار می‌کند و خود را کارمند فلان شرکتِ برند معرفی می‌کند، احساس رضایت بیشتری نسبت به شغل خود دارد و به آن کاری که انجام می‌دهد بیشتر افتخار می‌کند. کار کردن برای یک برند معتبر است و معروف به کارمندان کمک می‌کند ار آنچه برای شرکت انجام می‌دهند لذت ببرند. معمولا برای ایجاد حس تعلق در کارمندان می‌شود از اقلام تبلیغاتی رومیزی هم استفاده کرد.

در بازار ایجاد اعتماد می‌کند

ظاهر حرفه‌ای و یک استراتژی برندینگ کمک می‌کند مصرف‌کنندگان، مشتریان بالقوه و ارباب‌رجوع‌ها به شرکت شما اعتماد کنند. مردم بیشتر دوست دارند با شرکت‌ها و سازمان‌هایی کار ‌کنند که ظاهری آراسته و حرفه‌ای دارند. برند شدن این حس را به دیگران منتقل می‌کند که شما در صنعت خود بهترین متخصصان را دارید و موجب می‌شود مردم و شرکت‌های طرف قرارداد شما بتوانند به شرکت شما، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید اعتماد کنند.

برندینگ از تبلیغات شما پشتیبانی می‌کند

تبلیغات یکی از مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده برندینگ است و استراتژی‌های تبلیغاتی به طور مستقیم روی برند و تصویر مطلوب شما اثر می‌گذارند. تبلیغاتی که توسط شرکت‌های معتبر و برندشده انجام گیرد، به مراتب بیشتر از دیگر شرکت‌ها می‌تواند در جامعه تأثیر داشته باشد و موجب رونق کسب‌وکار شود.

 

برندینگ چطور انجام می‌شود؟

شرکت‌ها از طرق مختلف و با ابزارهای متفاوتی برندینگ می‌کنند. به عنوان مثال، برندینگ می‌تواند از روش‌های زیر به دست بیاید:

  • تبلیغات و روابط عمومی
  • طراحی محصول و بسته‌بندی
  • قیمت‌گذاری
  • اسپانسرینگ و شراکت
  • هویت بصری برند (لوگو، وب‌سایت و رنگ‌ها و…).

 

نتیجه

اکنون شما با خواندن این مقاله می‌دانید که برندینگ چیست ؛ برندینگ یک عمل بازاریابی است که در آن یک شرکت یا کمپانی نام، نماد یا طراحی خود را ایجاد می‌کند تا  محصولات و خدماتش به راحتی در میان محصولات و خدمات مشابه قابل تشخیص باشد. همچنین می‌دانید که چرا برندینگ بسیار مهم است؛ زیرا باعث می‌شود یک تصویر خوب همیشگی از شما در ذهن مصرف‌کنندگان یا مشتریان شما شکل بگیرد. برندینگ یک روش مطمئن است برای متمایز کردن شما از رقبا و ترغیب مشتریان به انتخاب شما به جای دیگران. برندینگ یک تصویر واقعی از آنچه که شما به عنوان یک کسب و کار هستید، و در نظر دارید که در ذهن دیگران به وجود بیاید، می‌سازد.

برندینگ علاوه بر اینکه شما را در بازار و در ذهن مشریان معتبر می‌کند باعث ایجاد حس افتخار در قلب کسانی می‌شود که به هر نحوی با کسب‌وکار شما کار می‌کنند. کارمندان، توزیع‌کنندگان، شرکت‌های همکار و سرمایه‌گذاران. برندینگ باعث می‌شود متخصصان ترجیح دهند جذب شرکت شما شوند تا اینکه برای شرکت‌های رقیب شما کار کنند.

منابع:
thebrandingjournalbrandingmag

حبیب متوسل

حبیب متوسل شیفتۀ دنیای وب، دیجیتال‌مارکتینگ و برنامه‌نویسی است. مقالات محتواژه هم اغلب نوشته‌های اوست. او، این روزها، بیشتر یاد می‌گیرد. شرکت در دوره‌های آنلاین و غرق‌شدن در دنیای آی‌تی لذت این روزهای زندگی اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید